prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Abeceda prevencije

Prevencija neprimjerenog ponašanja su postupci koji se provode u svrhu sprečavanja neprimjerenog ponašanja.

Uslijed porasta neprimjerenog ponašanja učenika škole su dobile materijale i uputu da razrednici učenicima na satu razrednika i roditeljima na roditeljskim sastancima skrenu pozornost na navedeni problem i svojim aktivnostima doprinesu smanjenju neprimjerenog ponašanja učenika u školi.

Tijekom nastavne godine 2024./2025. u OŠ Izidora Poljaka Višnjica su s učenicima 8. a razreda na satu razrednika provedene aktivnosti usmjerene na smanjenje neprimjerenog ponašanja učenika u školi, razvoj socijalnih vještina, razvoj kritičkog razmišljanja, razvoj samopoštovanja i pozitivne slike o sebi, razvoj suradničkih socijalnih vještina, razvoj vještina nenasilnog ponašanja učenika. S roditeljima učenika 8. a razreda su na roditeljskim sastancima provedena predavanja i radionice.

Kroz nastavnu godinu je primijećena bolja komunikacija i suradnja učenika u razrednom odjelu i odnosu prema drugim učiteljima. Također je primijećena bolja komunikacija roditelja i razrednika na temelju čega zaključujemo da je edukacija učenika i roditelja o prevenciji neprimjerenog ponašanja bila korisna i da ju treba provoditi i tijekom sljedećih školskih godina.

Uvod

Prevencija neprimjerenog ponašanja su postupci koji se provode u svrhu sprečavanja neprimjerenog ponašanja. Edukacija učenika i roditelja o navedenoj temi je uvedena ove nastavne godine u škole jer su istraživanja pokazala da iz godine u godinu imamo porast neprimjerenog ponašanja učenika u školi. Neka od neprimjerenih ponašanja učenika u školi su: oštećenje tuđe imovine, krađe, fizičko nasilje, elektroničko nasilje, prijetnje, verbalno nasilje. Glavni ciljevi preventivnog programa su: razvoj samopoštovanja i pozitivne slike o sebi, razvoj suradničkih socijalnih vještina i razvoj vještina nenasilnog rješavanja sukoba.

Edukacija roditelja

Na roditeljskim sastancima roditeljima su održana sljedeća predavanja: “Što je abeceda prevencije neprimjerenog ponašanja”, “Moje dijete odrasta – što učiniti?” i “Komunikacija u obitelji”. U sklopu predavanja “Komunikacija u obitelji” roditelji su vježbali korištenje ja poruka, a to su poruke koje naglašavaju naš vlastiti doživljaj, u kojima djeci iznosimo kako kao roditelji doživljavamo njihova ponašanja, izražavamo vlastite osjećaje, želje, potrebe i jasno ih dajemo do znanja što očekujemo od djece.

S roditeljima su provedene radionice:

  1. Što znamo o sigurnosti na internetu?
  2. Moje dijete u virtualnom svijetu
  3. Roditeljska uloga
  4. Moja ponašanja u ulozi roditelja
  5. Izazovi adolescencije

2.1. Što znamo o sigurnosti na internetu?
Cilj ove radionice je bio da roditelju upoznaju opasnosti na internetu i potaknuti roditelje na razmišljanje o sigurnosti na internetu. Tijekom radionice se raspravljalo o tome prate li roditelji koliko vremena njihova djeca provode na internetu i što tamo rade, znaju li roditelji koje stranice posjećuju njihova djeca, tko su im prijatelji na društvenim mrežama. U sklopu radionice roditelji su iznosili mišljenja koja ponašanja na internetu su sigurna, koja nesigurna, a koja nasilna.

2.2. Moje dijete u virtualnom svijetu
Cilj ove radionice je bio prepoznati pozitivne i negativne utjecaje medija na djecu i kako smanjiti negativne utjecaje medija na djecu. Na početku radionice su roditelji izdvajali pozitivne i negativne utjecaje medija, društvenih mreža i interneta na njihovu djecu. Nakon toga su roditelji raspravili o tome jesu li njihova djeca izložena negativnom utjecaju medija, razgovaraju li sa svojom djecom o utjecaju medija na sliku koju dijete ima o sebi. Roditelji su zaključili da mediji mogu utjecati na sliku koju njihovo dijete ima o sebi (ljepota, tjelesna masa) i da razgovaraju s djecom o tome da u medijima često nisu prikazane realne fotografije. Roditelji i razrednica su došli do zaključka da bismo s djecom trebali češće razgovarati o lažnoj stvarnosti koju nam mediji često prezentiraju.

2.3. Roditeljska uloga
U ovoj radionici cilj je bio pojasniti roditeljsku ulogu. Roditelji su napisali koja očekivanja imaju od sebe u odnosu na svoju roditeljsku ulogu i zalijepili svoja očekivanja na stablo te raspravili o tome koja očekivanja su realna, a koja ne. Nakon toga su roditelji napisali listu ponašanja i osobina koje bi bile korisne u ostvarivanju roditeljske uloge.

2.4. Moja ponašanja u ulozi roditelja
Cilj ove radionice je bio povećati znanje o utjecaju ponašanja roditelja na to kakvu će sliku djeca razviti o sebi. Tijekom ove radionice roditelji su ocrtali svoj dlan i nakon toga su u svaki prst trebali napisati jednu stvar koja ih kod njihove djece veseli, na koju su ponosni, što im se kod njihove djece sviđa. Nakon toga su u sredinu dlana napisali jednu osobinu ili jedno ponašanje koje ih smeta kod njihove djece i raspravili o onome što su napisali.

2.5. Izazovi adolescencije

Tijekom ove radionice roditelji su raspravljali o tome što je pubertet, a što adolescencija i svoje asocijacije zapisali na interaktivnom ekranu. Nakon toga su roditelji raspravljali o tome razumiju li adolescente ili su današnji adolescenti drugačiji od njih kada su bili u toj dobi pa ih zbog toga ne razumiju. Svi roditelji su se složili da su i sami bili adolescenti i da ih razumiju.

 

Edukacija učenika

U sklopu edukacije učenika na satu razrednika su provedene radionice s ciljem razvoja samopoštovanja i razvoja pozitivne slike o sebi.

3.1. Radionice s ciljem razvoja samopoštovanja i razvoja pozitivne slike o sebi
U sklopu ove teme provedene su sljedeće radionice: Sve moje životne uloge, Lov na identitet tijekom koje su učenici trebali napisati kakvi su bili prije tri godine i kako vide sebe za pet godina, Izazov ili prilika, Odraz u ogledalu radionica u kojoj su učenici u digitalnom alatu izrađivali plakat u kojem su na lijevu stranu stavili slike poznatih osoba, a na desnu strane svoje fotografije i nakon toga raspravili o photoshopu i o tome je li dobro uspoređivati se s drugima. Na kraju je provedena radionica Moja budućnost.

3.2. Radionice s ciljem razvoja suradničkih odnosa
U sklopu ove teme provedene su radionice Pepeljuga, Ljudska prava runda prva, Naš bolji razred, Slušam/ne slušam, zidovi i mostovi, Pričaj mi priču. Tijekom radionice Naš najbolji razred učenici su u tijelo čovjeka pisali postupke, oblike ponašanja jednih prema drugima i stavove razreda koji bi njihov razred učinili boljim, a izvan tijela čovjeka postupke, oblike ponašanja jednih prema drugima ili stavove koje ne žele vidjeti u svom razredu.

U radionici pričaj mi priču učenici su trebali aktivno slušati jedni druge, ponoviti rečenicu/e koje je rekao učenik/ca prije njega i osmisliti jednu novu rečenicu.

Cilj provedenih radionica je bio promicati ravnopravnost, uvažavati potrebe, osjećaje i ponašanja drugih, potaknuti stvaranje pozitivnog ozračja u razredu, koristiti tehnike asertivne komunikacije, prepoznati poželjne i nepoželjne oblike komunikacije i razviti vještinu aktivnog slušanja i suradnje.

Zaključak

Nakon provedenih predavanja i radionica s roditeljima primijećeno je da je komunikacija između roditelja i učitelja, roditelja i njihovog djeteta bolja. Već nakon nekoliko radionica provedenih na satu razrednika primijećeno je da su učenici promijenili svoje ponašanje i međusobnu komunikaciju te odnose jednih prema drugima koji su vidljivo postali bolji i to u razrednom odjelu koji je vrlo heterogen. Također je primijećena bolja komunikacija učenika prema učiteljima i drugim djelatnicima škole. Predavanja i radionice vezane uz prevenciju neprimjerenog ponašanja su korisne i bilo bi ih dobro provoditi i u budućnosti.

Detalje provedenih aktivnosti nalaze se u digitalnim knjigama kojima se može pristupiti putem poveznica:

https://read.bookcreator.com/xCrm9GMXpPRgMKM6J4QmX8Wv6qf1/tEARLny1RTa-2nHzFwKMcQ

https://read.bookcreator.com/xCrm9GMXpPRgMKM6J4QmX8Wv6qf1/Pe2eEJDbSmCfGJkBmZNajg

Literatura
[1] Bouillet, D., Ivančan, A., Marković, A., Radić Bursać, S., Rovis Brandić, A. Abeceda prevencije podrška školama za ujednačavanje standarda kvalitete i sadržaja školskih preventivnih strategija. Agencija za odgoj i obrazovanje.