prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Comenius projekt “Geometry in everyday life”

31. srpnja 2014. završava dvogodišnji međunarodni Comenius projekt 'Geometry in Everyday Life' u kojem su uz XV. gimnaziju iz Zagreba sudjelovale i sljedeće škole: Āgenskalna Valsts ģimnāzija, Latvia; Liceul Mihai Viteazul, Rumunjska; Lycée Polyvalent de Cluses, Francuska; Vasilijaus Kačialovo gimnazija, Litva; Staatliche Realschule Aichach Wittelsbacher-Realschule, Njemačka; Vtoro sredno obshtoobrazovatelno uchilishte “Profesor Nikola Marinov”, Bugarska; Zespół Szkół Elektronicznych i Licealnych, Poljska te Maristes Champagnat, Španjolska.

Comenius je bio  jedan od četiri potprograma  tzv. Programa za cjeloživotno učenje (Lifelong Learning Programme)  kojeg je u Hrvatskoj provodila i promovira  Agencija za mobilnost i projekte Europske unije, a financiran je iz fondova Europske unije. Aktivnosti su osmišljene kako bi učenicima omogućile savladavanje geometrijskih sadržaja na zabavan i interesantan način. Krajnji cilj bio je njegovanje pozitivnog stava prema matematici, produbljivanje učeničkog interesa i znanja na području geometrije, razvijanje svjesnosti o prisutnosti matematike u svakodnevnom životu i njezino približavanje učenicima kroz primjenu. Njihovom provedbom učenici su unaprjeđivali komunikacijske i prezentacijske vještine,  razvijali su informacijske i digitalne kompetencije.

Tijekom rada poticala se učenička kreativnost, interdisciplinarnost, istraživački i znanstveni pristup u rješavanju problema, komunikacija i razmjena iskustva na stranim jezicima i upoznavanje kulture, običaja i obrazovnog sustava ostalih zemalja sudionica. Učenici  su se bavili matematikom s naglaskom na geometriju, na za njih nov i neobičan način. Putovali su, odlazili u prirodu, istraživali, snimali filmove, fotografije, igrali se, izrađivali plakate, makete, nakit, prezentacije i web publikacije, osmišljavali igrokaze, komunicirali i razmjenjivali iskustva s profesorima i učenicima iz spomenutih europskih zemalja.

Projekt je bio podijeljen u tematske faze, kroz koje su učenici prolazili istražujući zadanu tematiku, rješavali postavljene zadatke te samostalno birali formu u kojoj će prikazati rezultate. Često su morali pomoć potražiti u nekim drugim nastavnim predmetima ili pak razviti neke dodatne kompetencije. Učeničko sudjelovanje u projektu nije bilo uvjetovano ocjenom iz matematike, a ovisno o interesu učenici su se mogli uključivati u raznim fazama projekta.

1. faza (Riga, Latvija): Upoznavanje svih sudionika u projektu i predstavljanje njihovih zemalja

Učenici XV. gimnazije napravili su kratak film i plakat o Hrvatskoj. Posebno su predstavili Zagreb kao glavni grad Hrvatske, Vukovar i njegovu važnost u Domovinskom ratu, Split i Dioklecijanovu palaču, Zadar – crkvu Sv. Donata i morske orgulje, Pulu s rimskom Arenom, otok Pag i tradicionalnu čipku i ovčji sir te Bašku na otoku Krku poznatu po Baščanskoj ploči.

Uz pomoć fleksagona – dinamičnih modela poligona predstavljeni su hrvatski znanstvenici i izumitelji: Ruđer Bošković, Nikola Tesla, Lavoslav Ružička i Slavoljub Penkala. Izrađena je i kuharica s hrvatskim tradicionalnim kolačima.

Učesnici su se u Rigi upoznali s obilježjima drugih zemalja, njihovim specifičnostima, prirodnim ljepotama i tradicijom. Svi sudionici prisustvovali su  radionici o e-twinningu.

2. faza (Bailesti, Rumunjska): Povijest geometrije

Zadatak drugog radnog susreta bio je predstaviti biografiju i rad hrvatskog matematičara koji je dao doprinos na području geometrije te osmisliti i izvesti igrokaz inspiriran životom proizvoljnog matematičara 16. stoljeća. Učenici su predstavili Ruđera Boškovića i njegov pristup krivuljama drugog reda, zatim profesora Stanka Bilinskog i njegov rad na području Arhimedovih tijela. Proveli su i anketu o tome koliko su građani Zagreba upoznati s djelom spomenutih znanstvenika a njezine su rezultate prikazali na zanimljivom  interaktivnom plakatu. 

Igrokaz koji su osmislili inspiriran je Držićevom komedijom Dundo Maroje, a glavni lik bio je Marin Getaldić. Posudili su kazališne kostime toga vremena, ali i sami izradili brojne rekvizite potrebne za predstavu. U ovoj fazi projekta učenici osim što su dobro istražili i proučili matematičke sadržaje pokazali su veliku kreativnost, maštu i snalažljivost.  

3. faza (Badalona, Španjolska):  Matematičke šale

Pred sudionike je bio postavljen zabavan zadatak: izrada geometrijskih anegdota, šala, karikatura, stripova i mini predstava uz temu šale u matematici. Zadatak je tražio dobro poznavanje geometrijskih pojmova, ali i vještinu crtanja kao i dozu duhovitosti. Domaćini su organizirali kratki tečaj španjolskog jezika, a razgledavanje Barcelone povezano je s planimetrijom i geometrijom prostora.

4. faza (Zagreb, Hrvatska): Geometrija u arhitekturi

XV. gimnazija bila je domaćin ovoga skupa. Dok su neki učenici proučavali geometriju arhitekture svijeta drugi su istraživali geometriju centra Zagreba. Neki od radova su: film koji prikazuje intervju s arhitektom Andrijom Rusanom, radovi o paviljonu jeke, paviljonu na Zrinjevcu, mostu u Sisku, geometrija moderne arhitekture Zagreba, zlatni rez u arhitekturi, geometrija arhitekture dvoraca. 

Upoznavanje s centrom Zagreba nije bilo klasično. Učenici su podijeljeni u grupe koje su po različitim rutama obilazili važne  arhitektonske znamenitosti i pritom rješavali zabavne geometrijske zadatke i zagonetke.

5. faza (Vilnius, Litva): Fraktali

Učenička istraživanja o fraktalima pokrila su brojna područja od umjetnosti, informatičke tehnologije i provođenja eksperimenata, do uočavanja fraktalnih struktura u prirodi. Učenici su izrađivali nakit s fraktalnim motivima i pokazali primjenu fraktalne teorije u izradi računalnih igara. Kreirali su fraktale pomoću računalnog programa. Proveli su i eksperiment u kojem se kao rezultat dobiva fraktal.

6. faza (Cluses, Francuska): Geometrija u prirodi

Proučavajući prirodu i elemente geometrije učenici su napravili film o geometriji pčelinjih saća. Drugi video rad prikazivao je geometrijske oblike u prirodi, simetriju, refleksiju, progresiju. Napravljena je i prezentacija o pojavi duge i razlogu njezina nastanka. Sudionici su na radnom izletu u Marillonu dobili zadatak u prirodi – Land art. Sakupljali su kamenje, granje i lišće od kojih su na obali jezera formirali geometrijske oblike.

7. faza (Aichach, Njemačka): Umjetnost i geometrija

Učenici su intervjuirali umjetnika Vlatka Čerića u čijim radovima se mogu zamijetiti različiti geometrijski oblici i uzorci. Njegov rad predstavljen je plakatom i kratkim filmom. Filmom i učeničkom skulpturom predstavljen je i rad umjetnika Ivana Kožarića. Učenička skulptura inspirirana je umjetnikovom skulpturom „Prizemljeno sunce“. Izrađena je od plastične mase  i u njezinoj unutrašnjosti su umetnute fotografije Kožarićevih radova.

8. faza (Varšava, Poljska): Geometrijski oblici u nacionalnim ornamentima i obilježjima

Učenici obučeni u hrvatsku nošnju prezentirali su sličnosti i razlike tradicionalnih hrvatskih ornamenata kroz narodne nošnje, ukrase, nakit, čipku i grbove regija. Bile su zastupljene sve županije Hrvatske i istaknuti karakteristični geometrijski oblici. Prezentaciju je upotpunio plakat Hrvatske podijeljene na županije sa satom i kazaljkama u obliku pletera. U sklopu obilježavanja dana Europe domaćini su organizirali predstavljanje  zemalja sudionica gdje su i izloženi radovi i hrvatskih učenika: statua pletera, plakat o dresovima hrvatske nogometne reprezentacije…

9. faza (Trgovište, Bugarska): Geometrijske iluzije

Izrađena je prezentacija u kojoj su učenici koristeći vlastite maštovite i zanimljive fotografije prikazali geometrijske i optičke iluzije u stvarnom životu kao i prezentacija o nemogućem trokutu.

10. faza (Riga, Latvija): Završni sastanak

Svaka zemlja učesnica pripremila je izvještaj o postignućima u okviru Projekta kroz protekle dvije godine. Pripremljena je PPT prezentacija i plakat o radu hrvatskog tima.

Sudjelovanje u  ovom projektu bio je velik izazov, ali radeći na postavljenim zadatcima profesori i učenici su zaista uživali. Korelacija matematike sa drugim nastavnim predmetima za učenike postala prirodna. Razvila su se mnoga prijateljstva i vjerujemo da će svi učesnici zadržati ovaj dio svojeg školovanja u lijepom sjećanju.