Priprema učenika za rad u online okruženju je prvi i najvažniji korak. Nastavnik Informatike će napraviti analizu početnih digitalnih kompetencija učenika jer usprkos činjenici da se odlično snalaze u svijetu društvenih mreža ili online igrica ne znači da su spremni uspješno vladati tehničkim izazovima u e-učionici.
Učenicima će nastavnik tehničke i/ili informatičke struke demonstrirati osnove rada u e-učionici na platformi koju škola koristi (Microsoft Teams, Loomen). Zajedno će odraditi upis učenika u online učionicu, postaviti postavke primanja obavijesti, dogovorit će pravila etičkog izražavanja u forumima, komentarima te dogovoriti vremenski okvir otvaranja sadržaja i aktivnosti.
Učenike treba informirati da kod sinkronog načina rada mogu očekivati trenutačnu povratnu informaciju nastavnika. Kod asinkronog načina rada nastavnik će odgovoriti na upit tijekom nekog vremena. Isto tako je važno da prije samog početka rada učenici razumiju razlike između formata datoteka kao .docx, .pdf, .pptx, .jpg, .gif, .mp4 te da imaju izgrađen princip prebacivanja datoteka iz mobitela na računalo i obrnuto.
Istraživačka nastava u fizici
Jedan od ciljeva nastave fizike je razviti kod učenika dublje razumijevanje osnovnih fizikalnih koncepata i znanstvenih procesa te pozitivan stav prema znanosti. Interaktivna istraživački usmjerena nastava fizike predstavlja tip nastave u kojem se učenje odvija kroz istraživanje fizikalnih pojava i problema u razredu. Učenici samostalno ili u grupi prolaze kroz osnovne korake istraživanja. Ti koraci su:
- uočavanje problema
- postavljanje pitanja
- formiranje pretpostavki
- osmišljavanje načina kako provjeriti pretpostavku
- provođenje tih pokusa i zaključivanje
- izvještavanje o rezultatu istraživanja.
Istraživački orijentirana nastava učenicima omogućuje preoblikovanje postojećih i izgradnju novih koncepata. Isto tako daje uvid u znanstveni način rada i razmišljanja. Zalažemo se za vođenu istraživačku nastavu u online okruženju gdje učenici trebaju samostalno objasniti situacije, formulirati vlastita pitanja, osmisliti i pokušati riješiti problem te na kraju izraditi model. U istraživački usmjerenoj nastavi fizike nastavni sat obično strukturiramo tako da je uvodni dio otvaranje problema, središnji dio je istraživanje, a završni dio služi primjeni novog znanja.
U online okruženju, uvodni dio kod otvaranja problema trebao bi biti izveden sinkrono, a središnji dio istraživanje može biti asinkrono. Tu će učenici sami vršiti mjerenja prema danim uputama kroz vođeno istraživanje te upisivati rezultate. Završni dio (rasprava i zaključak) bi opet trebao biti sinkrono jer tu obrazlažu svoje zaključke i dolaze do novih spoznaja.
Interaktivne simulacije
Većina učenika 7. i 8. razreda rijetko je koristila obrazovne simulacijske platforme. Uz pomoć nastavnika Informatike potrebno je uspješno se spojiti na platformu Phet Colorado Sims gdje su interaktivne simulacije prikazane pomoću stvarnih situacija mjerenja iz fizike. Također za svaku nastavnu temu iz fizike razvijeni su digitalni materijali na Edutoriju. DOS materijali za vođeno istraživanje na hrvatskom jeziku predviđeni su za sinkrono i/ili asinkronu nastavu. Izmjerene podatke učenici neka unose u tablicu u programu dinamične matematike Geogebra.
Nastavni materijali
Nastavni materijali trebaju biti jednostavnog dizajna. Nemaju svi učenici brzi internet te je potrebno izbjegavati aplikacije koje podržavaju neka kompliciranija digitalna rješenja poput 3D animacija.
Važna je logička segmentiranost, zanimljivost te atraktivnost zbog pružanja različitih mogućnosti učenja. Učenicima treba dati materijale koje ne mogu naći u udžbenicima, nešto što će ih zaintrigirati i potaknuti na daljnje istraživanje. Dakle, učenike trebamo staviti u središte nastavnog procesa, što znači da u središtu nastavnog procesa ne bi trebalo biti učiteljevo prenošenje znanja, već učeničko konstruiranje znanja.
Takvu nastavu, nastavu usmjerenu na učenike, nazivamo konstruktivističkom nastavom. Sve nepoznate pojmove učenicima objasniti na zoran način uz upotrebu multimedije i uz pomoć kratkih i jasnih rečenica. U online nastavu potrebno je implementirati suradničko učenje da se potakne angažman učenika.
Time povećavamo motivaciju, samopoštovanje učenika i smanjuje se osjećaj isključenosti. Kreiranje pozitivne atmosfere za rad i suradnju doprinosi aktivnom uključivanju učenika. Preopterećenost je upravo jedan od najčešće spominjanih problema nastave na daljinu u Hrvatskoj. Zato je potrebno da zadatci budu jednostavni i rješivi za sve, a posebno dizajnirani za darovite i one s teškoćama.
Digitalni alati se uvode postupno uz poštivanje digitalne sigurnosti prilikom registracije. Korištenjem online ploča za suradnju npr. Linoit ili Padlet pospješuje se timski rad, motivacija te se radovi mogu sumativno vrednovati. Konstruktivna kritika je dobrodošla te valja učenike poticati na otvorenu komunikaciju.
Sustavno praćenje i prikupljanje podataka o razumijevanju nastavnog sadržaja odvija se putem formativnog vrednovanja. Ispituje se zadovoljstvo rješavanjem zadataka, korisnost te vremenska ograničenost. Alati za to mogu biti: Microsoft Forms, Mentimeter, JotForm i Google obrasci.
Izazovi
Izazovi u online nastavi Fizike su višestruki. Kako nadomjestiti fizičke eksperimente i mjerenja koji su ključni za razumijevanje fizikalnih zakona? Kako graditi problemsko razmišljanje? Kako održati pažnju i visoku motivaciju učenika u toj dobi, s obzirom na to da je fizika kompleksan i apstraktan predmet? Izbjeći pasivno gledanje videa i rješavanje jednostavnih online kvizova, jer se neće razviti dublje konceptualno razumijevanje niti praktične vještine eksperimentiranja.
Edukacija nastavnika iznimno je važna, njegovo kontinuirano usavršavanje doprinosi većoj razmjeni iskustva i znanja (pogotovo u radu s digitalnim alatima).