prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Geometrija kroz igru u razrednoj nastavi

Rijetko koji učenik voli geometriju. Uloga učitelja je da mu je približi na najlakši način i pobudi u njemu želju za razumijevanjem geometrijskih sadržaja.

Prvašićima je zabavno usvajanje geometrijskih odgojno-obrazovnih ishoda jer se sve provodi kroz igru i zornim materijalima: modelima, aplikacijama i ilustracijama. Imenovanje tijela, likova i uočavanje odnosa među predmetima uvijek je zanimljivo ako je zorno. Ipak, mnogo njih ne shvati povezanost tijelo-lik dok fizički ne rastavi model kocke (kvadra, piramide, valjka), izreže likove koje može vidjeti pred sobom i opet ih pokuša sastaviti u tijelo. Usvajanje odnosa je vrlo jednostavno uspoređivanjem predmeta u okolini ili aplikacijama. Pojam crte lako se uvodi komadom vune ili konopa. Razvlačenjem vune ili stavljanjem u zakrivljeni položaj brzo nauče vrste crta. Nužno je koristiti geometrijski pribor. Prislanjanjem ravnala uz ravnu crtu razumjet će važnost crtanja pomoću ravnala. Za pojam crte kao niza točaka dovoljno je škaricama usitnjavati konop ili vunu do najsitnijih dijelova koje predstavljamo kao točke. Važno je konop dizati u razne položaje u prostoru, prislanjati ravnalo kako bi shvatili da je ravna crta uvijek ravna bez obzira na ukošeni položaj na plohi ili u ravnini. Razumijevanje pojma dužine je jednostavno, na kraju vune svežemo čvorove i prislonimo ravnalo kojim dokazujemo da je crta ravna i omeđena rubnim točkama. Za polupravac vežemo čvor na jednoj strani, a na drugu stranu nadovezujemo vunice u različitim bojama da bi zorno doživjeli mogućnost produljivanja crte na jednoj strani. Isti je postupak s pravcem, nadovezivanje raznobojnih komada vune na obje strane uz obavezno prislanjanje ravnala kako bi trajno zapamtili da su to ravne crte. Odnosi ravnih crta demonstriraju se postavljanjem vrpca različitih boja u odnos. Za prikaz usporednih može se koristiti ravnalo, a vrpce položiti s jedne i druge strane uz ravnalo. Prikaz okomitih crta je malo zahtjevniji i trebaju se koristiti trokuti ili papir koji se presavijaju točno o rubovima i tako se rasporede vrpce. Predočavanje mjernih jedinica za duljinu, masu, obujam tekućine i vrijeme je izrazito važno. Trajno će se zapamtiti i rabiti samo uz fizički kontakt od početka. Učenik treba imati papirnati metar koji će kasnije rezati u decimetre, centimetre ( a može i milimetre) a potom i manje jedinice pretvarati u veće, tj. spajati centimetre u decimetre pa u metre. Mjerenje duljine klupe, ploče i prozora povezano je i s PID i sadržajima o tlocrtu i planu. Jedinice za vrijeme usvajaju već u drugom razredu u PID ali ih treba stalno ponavljati kako bi trajno usvojili 24 sata trajanja dana koji se na uri prikazuje do 12. Masu se usvaja fizičkim mjerenjem mase raznovrsnih namirnica na klasičnoj vagi. Za razumijevanje obujma tekućine nužno je prelijevati vodu. Iz posude od jednog decilitra prelijevati u bocu od jedne litre pazeći da se ne prolije niti kap, je zanimljiva aktivnost koja se može provesti i na sati TIZK.

Pojedinim učenicima je korištenje šestara veliki problem jer imaju teškoće s finom motorikom. Takvi učenici vježbaju “kruženje” pribadačom za koju je koncem svezana olovka. Na veliki papir trebaju zabosti pribadaču, zategnuti konac i crtati olovkom u krug. Obično rade na podu kako bi nesmetano kružili. Postupno smanjuju duljinu konca. Kad povežu zabodenost šiljka i zategnutost konca, mogu se pravilno služiti šestarom bez bojazni da će ispadati iz središta ili skupiti krakove. Izračunavanje opsega i površine pretvara učenike u stolare i keramičare. Vezano uz blagdane koji obilježavaju, počeli su izrađivati okvire za čestitke i pretvarati ih u slike. Najprije je bilo ljutnje na naredbu da se trake režu u određenoj mjeri i korištenjem geometrijskog pribora. Već prvi konačni rezultat, lijepa slika ukrašenog okvira, razbila je mit o “lijepo je i neravno”. Radove su iskoristili za mjerenje opsega. Personalizirani uradak omogućio je razumijevanje postupka izračunavanja opsega kvadrata i pravokutnika. Logikom su usvojili i opseg trokuta. Površinu je još lakše izračunavati. Vizija učiteljica je da uzme likovne radove i na poleđini nacrta mrežu u mjerama 1 cm ili 10 cm. Potom je potrebo izrezati kvadrate i opet ih složiti. Zanimljive slagalice za izračun površine. Priprave za nastavne sate geometrije nisu zahtjevnije od ostalih priprava. Učenici samo traže primjere iz života, puno ponavljanja i vježbanja i korelaciju s drugim predmetima. Svaki učitelj može pokazati učeniku da geometrija nije bauk.