prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Hrvatska Erasmus+ priča iz Njemačke

Industrijska strojarska škola iz Zagreba akreditirana je ustanova za Erasmus+ program u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju te je u okviru projekta “Accredited projects for mobility of learners and staff in vocational education and training” provela mobilnost petnaestorice učenike u zanimanjima automehaničar i CNC operater koji su od 5. do 25. studenoga 2023. boravili u kampusu Vitalis u Schkeuditzu nedaleko Leipziga.

Učenici u zanimanju automehaničar Niko Kundih, Patrik Juratovac, Dominik Kovačić, Dorian Rožman, Ilia Tolić, Mihael Hison, Pero Katušić i Mateo Petrović te učenici u zanimanju CNC operater Matej Mrakužić, Domagoj Ištvanović, Leon Levak, Vito Kušt, Enzo Regvat i Matko Vlahović na mobilnosti su bili u pratnji nastavnice strojarske skupine nastavnih predmeta i koordinatorice Erasmus+ programa Meri Ružević te voditeljice praktične nastave Kristinke Lemaić.

Učenici i njihove nastavnice bili su smješteni u kampusu Vitalis. Kampus se nalazi u Schkeuditzu koji je dio regije Leipzig u Saksoniji u Njemačkoj te djeci i mladima iz cijele Europe pruža mogućnost stručnog osposobljavanja i razmjene iskustva u okviru programa cjeloživotnog učenja te Eramus+ programa. Sjedište kampusa Vitalis vlastelinska je kuća Gut Wehlitz, a ta idilična lokacija bila je tijekom tri tjedna dom ne samo za učenike iz Hrvatske, već i za učenike iz Slovačke, Italije, Srbije i Španjolske.

Učenici su tijekom petnaest radnih dana u radionicama kampusa Vitalis sudjelovali u projektima izrade e-buggyja i robotske ruke. Učenici u zanimanju automehaničar izradili su električno vozilo od početka do kraja koristeći nacrte i minimalno se oslanjajući na stručnu pomoć mentora u Vitalisu. Osim vještina ručne obrade i tehnika spajanja, učenici su pri izradi e-buggyja imali priliku ugraditi bateriju koja se puni električnom energijom te su uočavali razlike električnog pogona i klasičnog pogona s unutarnjim izgaranjem.

Izrada e-buggyja za učenike je bila prilika da razgovaraju o održivom razvoju i zelenim vještinama te su naglasili sve dobrobiti električnog pogona kao ekološki prihvatljivog jer nema izravne emisije plinova te je ugljični otisak manji u usporedbi s benzinskim ili diesel alternativama. Učenici su istaknuli prednosti tiše vožnje automobila na električni pogon što je, osim u svakodnevnom životu, važno ako se automobili koriste na mjestima gdje je tišina bitna kao što su to golf tereni ili druga rekreacijska područja. Učenici su na svom radnom mjestu aktivnim sudjelovanje u izradi ustanovili da e-buggy ima manje pokretnih dijelova te je jednostavniji za održavanje. Učenici su, nakon završetka projekta i probnih vožnji u e-buggyju, zaključili kako električna vozila mogu pridonijeti okolišnoj održivosti i pružiti praktična rješenja za potrebe prijevoza.

Učenici u zanimanju CNC operater su pri izrade robotske ruke prošli različite korake od projektiranja, odabira materijala i dijelova, programiranja, ispisa dijelova, montaže i testiranja. Učenici su, uz nadzor mentora, istraživanjem došli do idejnog rješenja koje je uključivalo izgled i specifikacije robotske ruke koja sadrži duljinu, broj zglobova, vrste aktuatora te materijale koje će koristiti za ispis dijelova. Učenici su odabrali i ugradili senzore za praćenje položaja i snage što omogućuje precizno upravljanje robotskom rukom i poboljšava osjetljivost prilikom hvatanja objekta. Pravilno funkcioniranje robotske ruke omogućeno je kvalitetnim programom koji uključuje algoritme za pokret, stabilnost te komunikaciju s drugim sustavima, ali i preciznošću pri montaži.

Učenicima su, u petak, 24. studenog 2023. tj. posljednjeg radnog dana u okviru mobilnosti, svečano uručeni certifikati kao priznanje za njihov rad i izvrsnost, a nagrada učenicima bili su i organizirani razgledi kulturnih i povijesnih znamenitosti Leipziga i Berlina, posjet dvorcu Merseburg kao i posjet atraktivnoj BMW tvornici. Učenici su tijekom mobilnosti imali priliku odigrati nekoliko nogometnih utakmica i odmjeriti snage u bilijaru i stolnom tenisu. Posebno iskustvo svakako je i upoznavanja mladih iz drugih država, ali i međusobno povezivanje, učenje suživota, tolerancije i prilagodbe u zajedničkom životnom prostoru koji je trebalo održavati urednim i čistim uz dobru organizaciju vremena za rad, odmor i zabavu.

Još jednom se pokazalo da je Erasmus+ program ozbiljan iskorak prema globalizaciji jer spaja ljude i ideje u europskom prostoru što ga čini važnim instrumentom u oblikovanju djece i mladih. To su prepoznali i roditelji učenika te se gospođa Jadranka Tolić, majka jednog od učenika sudionika mobilnosti Ilije Tolića, obratila nastavnicama u pratnji biranim riječima u ime cijele obitelji Tolić; „Lijep pozdrav, kao roditelj doista sam ponosna što je moj sin Ilija dio ovog putovanja. Drago mi je što čujem da ste ponosni na učenike i da su opravdali očekivanja jer, osim što su naučili nešto novo, naučili su i dijeliti životne okolnosti s drugim ljudima i njihovim različitostima. Vjerujem da će ovo iskustvo pamtiti cijeli život i da će naučeno primjenjivati. Vama hvala na trudu i svim informacijama kao i na hrabrosti da krenete u Erasmus avanturu jer nije lako otići na nimalo kratak put s petnaestoro mladih različitih karaktera. Drago mi je što su odlično predstavili sebe, svoje obitelji, Industrijsku strojarsku školu i svoju domovinu. Hvala vam od srca u ime cijele obitelji Tolić.“ Roditelji učenika sudionika mobilnosti prije mobilnosti ispunili su anketu o očekivanjima od mobilnosti čije rezultate možete vidjeti ovdje (poveznica A) i ovdje (poveznica B).

Nakon mobilnosti učenici su ispunili anketu o dojmovima s mobilnosti rezultati koje su vidljivi na poveznici 1 i poveznici 2, dok poveznica 3 i poveznica 4 vode do dojmova roditelja učenika nakon provedene mobilnosti. Zaključak sudionika mobilnosti provedene u studenom 2023. godine u kampusu Vitalis u Schkeuditzu je da su stvorene uspomene koje su sve sudionike iz škole obogatile i oplemenile.