Mali STEM-ovci istražuju

Učenici 4.a razreda osnovne škole Hugo Badalić iz Slavonskog Broda i ove su se godine pridružili kampanji aktivnostima s temom “Nije svaka voda H2O”.

Kampanja STEM Discovery Campaign 2022. je međunarodna inicijativa koju organizira Scientix koja poziva organizacije, knjižnice, škole, sveučilišta i klubove mladih diljem Europe i svijeta da sudjeluju u aktivnostima iz područja znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike (STEM). Tema ovogodišnje kampanje je STEM za sve, a sudjeluju učenici i njihovi učitelji iz europskih zemalja pa i šire. Učenici 4. a razreda škole i ove su se godine pridružili kampanji aktivnostima s temom “Nije svaka voda H2O”. U provedenim su aktivnostima učenici koristili vještine promatranja, mjerenja, opažanja, grafičkog prikaza podataka, zaključivanja.

Na početku su učenici odgovarali na pitanja Kako izgleda voda? Kojeg je oblika voda? Kakvog je mirisa voda? Kakvog je okusa voda? Čemu služi voda? Koliko nam je važna voda? Za što sve rabimo vodu? Što bi se dogodilo kad ne bismo imali vode? Ponovili su stečeno znanje o kruženju vode u prirodi.

U prvoj su aktivnosti učenici saznali da na Zemlji ima 71 % vode, a ostalo čini kopno. Taj su postotak prikazali ispunjavanjem kvadratića bojom (plavom postotak vode, a smeđom bojom kopno). Saznali su da od tih 71 % vodene površine čak 97 % čini slana voda, a samo 3 % slatka voda te su i taj omjer prikazali ispunjavam kvadratića. U sljedećoj su aktivnosti istražili na internetu da je ljudsko tijelo sadrži čak 70 % vode te su i taj postotak prikazali grafički ispunjavanjem bojom tog postotka tijela.

Učenici su nabrajali koje životinje žive u vodi (slatkoj ili slanoj) te su na listiću izradili grafički prikaz broja prikazanih životinja. Spomenuli su i dabra koji također živi u vodi. Učenici su na platformi za programiranje CodeMonkey pomagali veselom dabru naredbama slijeda, grananja i ponavljanja da dovrši branu te izradi koktele za svoje prijatelje.

Za aktivnost Voda koja bježi priredili su šest staklenih čaša, različite prehrambene boje, papirnate ručnike i, naravno, vodu. Tri su čaše do pola učenici napunili vodom te dodali pet kapi prehrambene boje. Čaše su poredali u krug i to tako da je svaka druga čaša prazna. Uzeli su papirnati ubrus i presavili ga u trakice i postavili preko rubova čaša. Voda se polako pomiče prema papirnatom ručniku kroz proces poznat kao kapilarno djelovanje. Papirnati ručnik je napravljen od vlakana i voda može putovati kroz praznine u vlaknima. Ove praznine djeluju poput kapilarnih cijevi, povlačeći vodu prema gore. Učenici su taj proces usporedili sa zalijevanjem biljke, gdje voda putuje od korijena biljke do lišća na vrhu biljke ili stabla.

Za aktivnost Šarena kiša u čaši pripremili su veću staklenu čašu, čašu za ulje, jestivo ulje, prehrambenu boju i vodu. Učenici su veću staklenu čašu napunili vodom do 3/4. Pažljivo su ulijevali ulje u drugu čašu do visine oko 2 cm, a potom su u ulje pažljivo dodavali prehrambene boje različitih boja. Uz pomoć drvenog štapića su razbijali prehrambenu boju u sitne kapljice. Ulje i kapljice boje za hranu su prelili u drugu čašu i ostali iznenađeni rezultatom pokusa. Primijetili su da se voda i ulje ne miješaju, te da kapljice boje lagano padaju, poput šarene kiše, na dno čaše. Saznali su da voda, iako su na početku pokusa tvrdili suprotno, ima veću gustoću od ulja.

Za aktivnost Topi se, ne topi! pripremili su šest čaša te šećer, sol, kamenčić, sapun, papir, gumicu, i naravno, vodu. Učenici su u svaku čašu dodali 100 ml vode, te u prvu čašu šećer, u drugu sol, u treću komadić papira, u četvrtu kamenčić, u petu sapun i šestu gumicu. Nakon toga su promatrali što se od navedenog topi u vodi, a što ne.

Za aktivnost Vruće ili hladno! pripremili su vodu, četiri staklene čaše, različite prehrambene boje, kuhalo za vodu. Učenici su napuniti četiri čaše i to: jednu čašu do vrha hladnom vodom, jednu čašu do pola hladnom i pola vrućom vodom, jednu čašu do četvrtinu hladnom vodom i tri četvrtine vrućom vodom te jednu čašu do vrha vrućom vodom. Dodali su u sve čaše nekoliko kapi boje za hranu te promatrali što se u čašama događa. Zaključili su da se boja otapa brže u vrućoj vodi te se upoznali s pojmom difuzija tj. spontanim miješanjem tvari sa svojom okolinom.

Za aktivnost Gušće nego što mislite! pripremili su veću staklenu čašu, jestivo ulje, vodu i med. Učenici su napuniti čašu i to jednu trećinu medom, jednu trećinu vodom i jednu trećinu uljem. Promatrali su kako se stvaraju tri sloja i to redom ovisno o gustoći. Na Internetu su pronašli da je gustoća fizička veličina karakteristična za svaku tvar i jednaka je količniku mase i volumena te tvari.

Učenici su uživali u današnjim aktivnostima i naučili nešto novo o vodi što do danas nisu znali, a učiteljica informatike Kristina Krtalić, kao ambasadorica projekta Scientix u Hrvatskoj promovirala aktivnosti projekta Scientix. Provedene su aktivnosti ujedno i aktivnosti međunarodnog eTwinning projekta “Full STEAM ahead”.