Mobilnosti u Cipru s HEY Erasmus+ projektom

Učenici i nastavnici Srednje škole Ban Josip Jelačić iz Zaprešića ostvarilli su treću mobilnost u sklopu Erasmus+ projekta “History and its effects on today’s youth (HEY)” na Cipru u periodu od 13. do 18 veljače 2022. godine.

Treći sastanak partnera u sklopu Erasmus+ projekt “History and its effects on today’s youth” činili su maturanti: Noa Baković, Mihael Vranar, Hrvoje Belinić te nastavnice Suzana Ban i Željka Winkler. Sletljeli su na Paphos, gdje su proveli dva dana razgledavajući arheološka nalazišta te uživali u povijesnim, kulturnim i gastronomskih sadržajima. U nedjelju su posjetili Limassol te predvečer stigli u Larnaku, gdje se nalazi partnerska škola Aradippou Lyceum.

Domaćini su pripremili bogat program s raznovrsnim aktivnostima za učenike i nastavnike. U ponedjeljak su, nakon uvodnog programa dobrodošlice, obišli školu te sudjelovali na satovima povijesti, engleskog i matematike, gdje su imali prilike doživjeti kako se uči i poučava u školi. Većina nastavnika je držala hibridnu nastavu, istovremeno komunicirajući s učenicima u razredu te onima koji su bili pridruženi online. Nakon toga su posjetili lokalni muzej kulturne baštine te povijesni muzej u kojem im je predstavljena povijest Larnace od prapovijesti do 20. stoljeća s posebnim osvrtom na tursku okupaciju sjevernog dijela Cipra.

Utorak je bio rezerviran za terensku nastavu. Izlet u Nikoziju, posljednju podijeljenu europsku prijestolnicu. Nakon šetnje gradom, posjetili su muzej posvećen borbi za oslobođenje Cipra od britanske vlasti – gdje im je prezentirano razdoblje nakon otomanskog perioda, odnosno britanska vladavina na Otokom te pokret za oslobođenje Cipra (EOKA) koje se događao u pedesetim godinama dvadesetog stoljeća. Nikozija, nekoć centar trgovine i kulture Cipra, danas je pomalo napuštena, barem grčki dio. Stanovnici su se nakon okupacije i postavljanja “zelene linije” (vrlo su osjetljivi ako bismo to nazvali “granicom”) uglavnom odselili iz centra Nikozije te su danas tamo uglavnom izbjeglice s Bliskog Istoka ili Afrike. Noa je prešao “zelenu liniju” uz pokazivanje rezultata brzog antigenskog testa i osobne karte te zavirio i kako se živi na turskoj strani. Kaže da je jedna ulica puna dućana i donekle lijepo uređena, ali čim se zakorači malo dalje da je zapušteno i otužno.

Srijeda su proveli u školi gdje su učenici prezentirali rezultate istraživanja tema koje su im bile zadane kao aktivnosti prije samog putovanja. Istraživali su o tome kako su mediji u njihovim matičnim zemljama izvještavali o događajima na Cipru te o “gradu duhova” Famagusti, nekoć najpopularnijem ljetovalištu na Mediteranu, koji je nakon turske okupacije bombardiran te je već desetljećima prazan. Također, uz pomoć nastavnika informatike zajednički su kreirali mrežnu stranicu projekta koja će sadržavati sve aktivnosti i rezultate rada tijekom tri godine trajanja projekta. Nakon toga su učenici surađivali u internacionalnim timovima i uz pomoć nastanice likovne umjetnosti stvarali kolaže od novinskih isječaka na vlastitim jezicima, koje su koristili u prezentacijama.

U četvrtak je bila organizirana konferencija o aspektima poučavanja povijesti. Kao gosti predavači bili su pozvani i savjetnici iz Ministarstva obrazovanja, koji su govorili o kurikulumu povijesti, preporukama za nastavnike u vezi metoda pri poučavanja povijesti te o nekim temama koje su posebno zanimljive za njihovo multinacionalno društvo. Ravnatelj škole, dr.sc. Alan Labus, koji se pridružio online održao je predavanje “The influence of totalitarian and autocratic past on the democratic present of Croatia, a Željka Winkler je održala izlaganje “Debates in Teaching History u kojem je predstavili format debate prilagođen za 45 minuta kojima se mogu ostvariti mnogi ishodi u nastavi povijesti, ali također i u nastavi drugih predmeta. Navečer je organizirana večera u tradicionalnoj taverni s kulturno zabavnim programom plesa i vještina s profesionalnim plesačima. Izvedba je bila vrlo interaktivna te smo se svi sjajno zabavili.

Zadnji dan, u petak je organizirana terenska nastava blizu “zelene linije” s koje se mogla vidjeti Famagusta te opušteno vrijeme uz predivnu obalu i ukusan ručak od plodova mora. Odlazak je izmamio suze mnogim učenicima jer se među njima stvorila krasna dinamika i prijateljski odnosi, koji će se, vjerujemo, njegovati i dalje. Nastavnici su tijekom ovih projektnih aktivnosti koje traju od 2019. godine razvili već kolegijalne pa i prijateljske odnose i svi jedva čekamo sljedeću mobilnost u Španjolskoj. I zaključno: tjedan dana intenzivnog učenja, novih iskustava, druženja u internacionalnom okružju svima su obogatila život, a posebno učenicima škole, koji su u ove dvije pandemijske godine bili zakinuti za mnogo toga. Erasmus program širi vidike i obogaćuje život, a u našoj školi je postao sastavni dio kurikuluma te se nadamo što više učenika uključiti u aktivnosti suradnje na europskoj razini i u budućnosti.