prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Mudro čita(j)mo medijske sadržaje

Školska knjižnica Osnovne škole Vladimira Nazora iz Vinkovaca u svibnju je bila u znaku poticanja i razvijanja medijske pismenosti u okviru autorskog projekta “Mudro čita(j)mo medijske sadržaje” školskih knjižničarki Zrinke Jurić i Josipe Sudarević.

U osam radionica u 23 razredna odjela s učenicima su, ovisno o uzrastu, razgovarale o medijima, različitim medijskim sadržajima, o pozitivnim i negativnim utjecajima koji iz njih proizlaze, osluškivale njihove stavove  i kritičko promišljanje o istinitim i lažnim informacijama kojima su izloženi.

Projekt je bio povezan i s Danima medijske pismenosti, ali i s Erasmus+ KA1 projektom “eKIDS” koji se u školi provodi. Projekt je uvršten u kurikulum škole, a radionice su provedene na satima Hrvatskoga jezika ili Sata razrednika. Osim ishoda domene Kulture i medija po razredima, sadržaji su povezani i s ishodima Međupredmetnih tema (Učiti kako učiti, Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije, Građanski odgoj i obrazovanje te Osobni i socijalni razvoj). 

S učenicima prvih razreda održana je radionica s nazivom “Put oko svijeta preko novinskih naslovnica” u kojoj su učenici upoznali s novinama kao posebnim oblikom tiskanih medija koji sadržavaju informacije. Te informacije često su istinite, ali ponekad mogu biti i lažne. Proučavali su naslovnice novina diljem svijeta i uočavali njihova zajednička obilježja. Jedna od aktivnosti bila je i slaganje naslova vijesti iz dječjih časopisa. Predstavljena im je jedna neobična vijest za koju su brzo uočiti da je lažna. Kao stvaralački i kreativni zadatak izrađivali su naslovnicu svojih novina i pisati vijest – istinitu ili lažnu! Naslovnice su bile izložene u školskoj knjižnici.

Mediji i emocijeU drugim razredima održane su radionice pod nazivom “Mediji i emocije” u kojima su učenici u nekoliko aktivnosti izražavali različite emocije, govorili o povezanosti medija i emocija te koje emocije najčešće u njima mediji bude. Učenici su se kretali po učionici SRETNO, TUŽNO, BOJAŽLJIVO, HRABRO, IZNENAĐENO i imenovali gdje u tijelu osjećaju različite emocije. Na listiću će označavali crteže koji predstavljaju medije te zaokružili koje su medije koristili u posljednja 24 sata. Potom su na njima označavali u kojim su medijima najčešće osjetili SREĆU, STRAH I TUGU. Pojašnjavali su koji su medijski sadržaji pobudili te emocije u njima.
Učenici trećih razreda su u prezentaciji, razgovoru te igri naučili što su to mediji, koje vrste medija razlikujemo te njihove pozitivne i negativne strane u radionici pod nazivom “U svijetu medija”. Nakon toga, učenici su u grupama osmišljavali slogane o medijima te ih zapisivali na papirima A3 formata.

Radionica pod nazivom “Bonton – Pravila lijepog ponašanja na internetu i društvenim mrežama” provedena je u 4. razredima, a imala je za cilj naučiti i osvijestiti učenike o pozitivnim i negativnim stranama interneta i društvenih mreža, pravilima ponašanja, kao i o važnosti slušanja drugih. U edukativnim filmovima i video materijalima bile su im prikazane dobre i loše strane interneta i društvenih mreža, a u razgovoru su učenici iznosili mišljenje o tome. Nakon toga, učenici su u grupama dobili zadataka osmišljavanja i izrade BONTONA. Na kraju je svaka grupa prezentirala radove te su dodatno raspravljali kojih 10 pravila treba biti uvršteno u razredni bonton. Pravila se prepisana na hamer papir te istaknuta u učionici razreda.

Učenici 5. razreda u radionici clickbait naslovi “mamci za klikove“ upoznali su se s pojmom clickbait naslova, kako nastaju i s kojim ciljem te s razlikom između informativnih i clickbait naslova. Nakon toga samostalno su osmišljavali clickbait naslove za djela za cjelovito čitanje koja su čitali u posljednje vrijeme.

U radionici “Kako čitamo medijske sadržaje?” učenici 6. razreda uspoređivali su različito predstavljene medijske sadržaje te uočavali neobjektivno prikazivanje medijske stvarnosti. Na početku su kroz heuristički razgovor došli do saznanja o prikazu drukčije stvarnosti u računalnim igrama, lažnim vijestima te senzacionalističkim naslovima te iznosili svoja mišljenja i stavove o njima. Na samom kraju radionice učenici su u stvaralačkoj aktivnosi tosmislili senzacionalističke naslove i naslove lažnih vijesti prema izrezanim riječima iz starih novinskih članaka.

S učenicima 7. razreda održana je parlaonica “Digitalni mediji u odgoju i obrazovanju djece”. Učenici su unaprijed bili podijeljeni na afirmacijsku i negacijsku ekipu te u se za parlaonicu pripremili istraživanjem. Afirmacijska skupina zastupala je tezu da digitalni mediji omogućuju lakšu suradnju i povezanosti učenika i učitelja, dostupnost informacija i lakše učenje te da ih treba što više koristiti. Negacijska skupina isticala je da uz sve mogućnosti koje mediji pružaju djeci postoje i negativni utjecaji na djecu te da ih treba koristiti što manje. Povjerenstvo od tri člana vrednovalo je sve izrečeno te potvrdilo ili odbacilo tezu. Jedan učenik promatrao je i bilježio smjer komunikacije tijekom rasprave između suprotstavljenih grupa, kako bi imao uvid sudjeluju li svi učenici u parlaonici i koja je grupa bila aktivnija.

S najstarijim učenicima završnog osmog razreda tema radionice bila je Influenceri, gejmeri, jutjuberi, blogeri, vlogeri i mi. Učenicima su na početku bili prikazani rezultati online upitnika s temom iz naslova koji su oni ispunili nekoliko tjedana prije radionice. Ti rezultati ujedno su poslužili za snimanje kratke TV reportaže Influenceri i koju su snimili u travnju ove godine te ju prijavili na Filmski natječaj uz 5. Dane medijske pismenosti. Spomenuta reportaža rezultat je rada medijske skupine “U svijetu medija” koja je nova izvannastavna aktivnost u okviru Erasmus+ KA1 projekta “eKIDS”. Osmaši su analiziranjem upitnika i reportaže došli do zaključaka o potrebi kritičkog vrednovanja medijskih sadržaja koje objavljuju influenceri, gejmeri, tiktokeri, blogeri, vlogeri i ostali utjecajnici. Nadalje su prepoznavali i izdvojiti pozitivne vrijednosti koje se objavljuju na društvenim mrežama te načine na koje im internet i društvene mreže mogu pomoći u učenju. Detaljniji tekstualni i slikovni prikazi radionica dostupni su na poveznici.