Obilježavanje Dana medijske pismenosti u školskoj knjižnici

U školskoj knjižnici Osnovne škole “Antun i Stjepan Radić” Gunja održane su četiri radionice i jedno online događanje povodom obilježavanja Dana medijske pismenosti. Zajednička tema svih radionica bila je: Mediji i emocije.

Na radionicama, zajedno sučenicima sudjelovale su: učiteljica 1. a razreda Jasminka Hot, učiteljica 2. a razreda Mirjana Franić Mehičić, učiteljica 3. a razreda Slobodanka Stanić i učiteljica 4. a razreda Jelena Cvijović. Radionice je vodila školska knjižničarka dr. sc. Anita Tufekčić.

U prvom razredu provedena je radionica pod nazivom “Slike nam pričaju priče kroz emocije i DiXit karte”. Cilj radionice bio je omogućiti svakom učeniku iz razreda da podijeli svoje misli i osjećaje s vršnjacima. Na početku sata učenici su pogledali kratak isječak animiranog crtanog filma “Izvrnuto obrnuto” o osjećajima kako bi prepoznali sebe i svoje emocije: sreću, tugu, gadljivost, strah i bijes. Zatim, učenici su dobili DiXit karte i svaki učenik odabrao je sliku (kartu) koju je želio. Kasnije je morao reći pred svima zašto mu se ta slika (karta) sviđa, na što ga podsjeća, što misli o toj slici (karti) i što osjeća. Kad su svi učenici iznijeli svoja objašnjenja razgovarali su o tome tko ih je najviše iznenadio sa svojom pričom i kako im se sviđalo govoriti o svojim osjećajima?

U drugom razredu provedena je radionica pod nazivom “Mediji i emocije –  Što nas usrećuje a što nas plaši?”. Učenici su na početku sata pogledali kratak isječak animiranog crtanog filma “Izvrnuto obrnuto” o osjećajima kako bi prepoznali sebe i svoje emocije: sreću, tugu, gadljivost, strah i bijes, a knjižničarka im je pokazala i EMOSO lutke. Zatim su razgovarali o tome u kojem dijelu tijela osjećaju sljedeće emocije: strah, sreću, tugu, iznenađenje, gađenje, itd.. Uslijedio je radni listić gdje su učenici imali zadatak prepoznati i imenovati emociju na svakoj od pet EMOSO lutaka i opisati lice lutke. Na primjer: Osjećaj sreće. Lutki su dali ime Srećko, oči su joj otvorene, usta su nasmiješena jer se smije a obrve su podignute. Radili su u grupama, a za kraj dobili su još jedan listić gdje su povezivali osjećaje s vremenskim prilikama. Na primjer: grmljavina. Kada grmi osjećam se zabrinuto i prestrašeno, obuzimaju se misli ljutnje i ide mi to na živce.

U trećem razredu provedena je radionica “Osmisli vlastitu emocionalnu priču i fotografiraj emociju!”. Učenici su na početku sata pogledali kratak isječak animiranog crtanog filma “Izvrnuto obrnuto” o osjećajima kako bi prepoznali sebe i svoje emocije: sreću, tugu, gadljivost, strah i bijes, a knjižničarka im je pokazala i EMOSO lutke. Zatim su dobili zadatak da ispričaju uz pomoć radnog listića kada su oni ljuti, sretni, tužni, iznenađeni, prestrašeni i kako se tada ponašaju. Svaki učenik je prema vlastitom odabiru opisuje situaciju u kojoj je bio sretan, ljut…Na primjer: Ljuta sam kada mi mama ne da ići kod prijateljice, tada se ponašam ljuto i bezobrazno. Zatim su dobili zadatak po grupama: skupina STRAH imala je zadatak osmisliti kratak skeč na temu emocije straha, skupina SREĆA dobila je zadatak osmisliti izraz lica i položaj svog tijela za emociju sreće koji će kasnije biti zabilježen mobitelom, skupina TUGA dobila je zadatak osmisliti strip o emociji tuge, a skupina GAĐENJE dobila je zadatak osmisliti izraz lica i položaj svog tijela za emociju gađenja koji će kasnije biti zabilježen mobitelom, skupina IZNENAĐENJE dobila je zadatak osmisliti izraz lica i položaj svog tijela za emociju iznenađenje koji će kasnije biti zabilježen mobitelom.

U četvrtom razredu provedena je radionica “Produkcija emocija”. Učenici su na početku sata pogledali kratak isječak animiranog crtanog filma “Izvrnuto obrnuto” o osjećajima kako bi prepoznali sebe i svoje emocije: sreću, tugu, gadljivost, strah i bijes, a knjižničarka im je pokazala i EMOSO lutke. Učenici su radili u grupama. Jedna skupina uz pomoć EMOSO lutke trebala je pokušati prepoznati i imenovati emociju na svakoj od pet lutaka dok je druga skupina prema vlastitom odabiru EMOSO lutke opisivala situaciju u kojoj je bila sretna, ljuta, prestrašena, iznenađena itd. Završni zadatak bio je najzahtjevniji jer su učenici morali stvoriti vlastiti sadržaj. Radili su u parovima: jedna skupina je smišljala predstave na temu straha, druga je imala zadatak crtati stripove na temu bijesa, treća skupina imala je  zadatak osmisliti izraz lica i položaj svog tijela za emociju sreće koji će kasnije biti zabilježen mobitelom dok je četvrta skupina imala zadatak osmisliti izraz lica i položaj svog tijela za emociju tuge koji će kasnije biti zabilježen mobitelom.

Rad s EMOSO lutkama pomaže djeci da:

  1. emociju koju su iskustveno doživjeli povežu s događajem koji je prethodio pojavi same emocije
  2. percipiraju i imenuju vlastite i tuđe emocije
  3. svoje misli i osjećaje uspješnije izraze u komunikaciji s vršnjacima
  4. povećaju rječnik, kreativno i kritičko mišljenje.

medij može biti fotka, video, oglas, drama, radiodrama, strip, crtež, a u medijima emocije igraju važnu ulogu. Različiti medijski sadržaji mogu nas nasmijati, naljutiti, dosađivati nam ili nas dirnuti u dušu. Cilj radionica bio je osvijestiti emocije općenito kroz razgovor o njima i stvaranje vlastitog medijskog sadržaja.