prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Od koncepta do primjene: umjetna inteligencija u školskoj praksi

Stručno usavršavanje ravnatelja čini važan element kontinuiranog profesionalnog razvoja i osnaživanja kapaciteta obrazovnog sustava.

U vremenu koje obilježavaju ubrzane društvene i tehnološke promjene, osobito one potaknute razvojem digitalnih tehnologija, pred obrazovne ustanove i njihove voditelje postavljaju se brojni novi izazovi.

Istodobno se otvaraju i nova područja interesa i djelovanja, među kojima sve značajnije mjesto zauzima umjetna inteligencija – tehnologija čija sveprisutnost u različitim aspektima suvremenog života potiče promišljanje o njezinoj ulozi, potencijalu i ograničenjima, osobito kada je riječ o njezinoj primjeni u odgojno-obrazovnom kontekstu.

Integracija UI u nastavnu praksu

Među mogućim odgovorima na izazove obrazovanja u 21. stoljeću posebno se ističe promišljena, metodički utemeljena i pedagoški odgovorna integracija umjetne inteligencije u školske kurikulume i svakodnevnu nastavnu praksu.

Upravo o toj aktualnoj i višedimenzionalnoj temi bilo je posvećeno predavanje pod nazivom „Umjetna inteligencija – od kud početi“, koje su u okviru Županijskog stručnog vijeća ravnatelja srednjih škola Požeško-slavonske, Brodsko-posavske i Vukovarsko-srijemske županije, 2. srpnja 2025. godine u Obrtničko-industrijskoj školi u Županji, održale Giana Marović Zeko, ravnateljica Gimnazije Vukovar, i Sanja Pavlović Šijanović, nastavnica informatike.

Polazeći od teorijskih postavki, ali istodobno oslanjajući se na konkretna iskustva iz vlastite prakse, predavačice su sudionicima skupa približile nacionalni projekt BrAIn – Podrška primjeni digitalnih tehnologija u obrazovanju, koji provodi Hrvatska akademska i istraživačka mreža CARNET uz podršku Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih.

Višeslojno sudjelovanje škole u projektu BrAIn

Naime, Gimnazija Vukovar, tijekom ove školske godine aktivno sudjeluje u projektu BrAIn i to kroz eksperimentalnu provedbu fakultativne nastave “Umjetna inteligencija: od koncepta do primjene” koja je namijenjena učenicima drugog razreda srednje škole.

Kurikulum obuhvaća 35 sati nastave s naglaskom na projektni rad, istraživanje i interdisciplinarno učenje. Uz nastavnu komponentu, škola je uključena i u akcijsko istraživanje provedbe kurikuluma, koje se provodi s ciljem evaluacije i unaprjeđenja nastavnih sadržaja i metoda poučavanja.

Dodatno, škola je sudjelovala i u istraživačkom segmentu projekta BrAIn pod nazivom „Korištenje digitalne tehnologije i dobrobit djece i mladih“, koji provodi Hrvatsko katoličko sveučilište pod vodstvom izv. prof. dr. sc. Marine Merkaš.

U sklopu istraživanja provedene su online ankete i fokus grupe s učenicima, nastavnicima i ravnateljicom škole, čime se dobio sveobuhvatniji uvid u percepciju, korištenje i utjecaj digitalnih tehnologija – uključujući umjetnu inteligenciju – na različite aspekte školskog i osobnog života mladih.

Ovo višeslojno sudjelovanje škole u projektu BrAIn istaknuto je kao primjer sustavnog pristupa digitalnoj transformaciji obrazovanja te pokazatelj kako se kroz sinergiju nastavne prakse, istraživanja i kurikularnog razvoja može stvoriti održiv okvir za uvođenje umjetne inteligencije u hrvatske škole.

Razvoj digitalnih kompetencija

Predavanje je ponudilo vrijedne uvide u konkretne načine na koje se umjetna inteligencija može smisleno integrirati u nastavni proces, počevši od promišljenog izbora sadržaja, metoda poučavanja i digitalnih alata, pa sve do organizacijskih i logističkih modela provedbe u školskom okruženju.

Kroz prezentaciju, prikazani su brojni primjeri nastavnih aktivnosti u kojima učenici aktivno koriste alate temeljene na umjetnoj inteligenciji a sve u svrhu razvoja digitalnih kompetencija, kritičkog mišljenja te razumijevanja etičkih i društvenih izazova koje primjena umjetne inteligencije podrazumijeva.

Posebno je istaknuto kako se nastava može dodatno obogatiti temama kibernetičke sigurnosti, prepoznavanja emocija pomoću UI sustava, koncepta velikih podataka (eng. Big Data), kao i utjecaja umjetne inteligencije na budućnost rada i profesionalne kompetencije učenika.

Stvarnost koja oblikuje obrazovne prakse

Prezentirane su i aktivnosti koje nadilaze učionički okvir, uključujući terensku nastavu u relevantnim institucijama, suradnju sa stručnjacima iz realnog sektora te povezivanje UI sadržaja s multimedijom, filmom i podcastima, čime se učenicima omogućuje interdisciplinarno i životno relevantno učenje.
Predavanje o umjetnoj inteligenciji u obrazovanju, temeljeno na iskustvu i inovacijama Gimnazije Vukovar, pokazalo je koliko je važno promišljeno i sustavno pristupiti digitalnoj transformaciji školstva.

Umjetna inteligencija više nije daleka budućnost, ona je stvarnost koja već sada oblikuje obrazovne prakse. Škole koje promišljeno uvode nove tehnologije, uz podršku ravnatelja i angažiranih nastavnika, imaju priliku aktivno sudjelovati u oblikovanju obrazovanja prilagođenog suvremenim potrebama.