Odzvanja naš ČA

Učenici dviju splitskih osnovnih škola, Osnovne škole Split 3 i Osnovne škole Trstenik, iz trećeg i četvrtog razreda pod vodstvom učiteljica, koje su ujedno i autorice projekta, zdušno su prionuli poslu i realizirali sve postavljene zadatke.

Učenici razredne nastave iz različitih osnovnih škola Splitsko-dalmatinske županije i otoka Korčule, okupili su se na poziv dviju učiteljica Jagode Čopac i Sandre Podrug, kako bi sudjelovali u eTwinning projektu “Čakavica u srcu”. Pravi je izazov bio kreirati paletu šarolikih aktivnosti kojima bi se na kreativan i zanimljiv način pridonijelo temeljnom cilju projekta, a to je očuvanje čakavske riči, pisme i običaja kao svojevrsna riznica kulturno povijesne baštine našeg zavičaja. Kako u Dalmaciji svako mjesto njeguje svoju tradiciju, običaje i govor, bogatstvo čakavskog izričaja ovim je projektom dobilo novu dimenziju vrijednosti. Čakavska riječ bogat je i nepresušan izvor otočkih i priobalnih malih mjesta čije prave vrijednosti, nažalost, polako padaju u zaborav.

U projekt su se na poziv, zdušno uključile učiteljice solinskih, kaštelanskih, splitskih i otočkih škola iz okruženja. Svi sudionici nizom su zanimljivih aktivnosti prikazali čakavicu svoga mjesta, a vrhunac cjelokupnih aktivnosti mogao se vidjeti u manifestacijama “Ča, more, judi”, “Ča u versi, riči i pinelu”“, “Dica i ČAkavica”… Događanja su to, na kojima se čakavsko narječje pokazuje kao neiscrpno blago vrijednosti i spremnosti malenih učenika da doprinesu očuvanju čakavštine mjesta iz kojega dolaze. Različitost čakavskog narječja mogla se vidjeti u scenskim nastupima i literarnim izričajima djece koji svojim naglaskom i rječnikom mjesta iz kojeg potječu, sigurno šire ali i čuvaju bogatstvo raznolikosti čakavice.

Učenici dviju splitskih osnovnih škola, iz trećeg i četvrtog razreda pod vodstvom učiteljica, koje su ujedno i autorice projekta, zdušno su prionuli poslu i realizirali sve postavljene zadatke. Prvi izazov bio je napraviti razredni logo projekta, a nakon toga uslijedile su brojne zanimljive aktivnosti: izrada rebusa čakavski riči, smišljanje reklame za pročitanu knjigu, izrada zavičajne slovarice, igranje starih zaboravljenih igara, obilježavanje Dana sigurnijeg interneta, susret s čakavskim pjesnikom, plesanje tradicijskog plesa, predstavljanje svoga mjesta. Rad na projektu bio je spoj sjećanja na prošlost i tradiciju, a s druge strane korištenjem suvremene digitalne tehnologije i digitalnih alata postignuta je jedna sasvim nova dimenzija.

Kruna projekta bile su videokonferencije s projektnim partnerima gdje su učenici pjevali, krasnoslovili, glumili, prezentirali uratke i rješavali digitalne kvizove o poznavanju zavičajnih riječi i običaja. Cjelokupni rad splitskih učenika na projektu prezentiran je na različitim čakavskim natječajima i manifestacijama gdje su učenici osvojili brojne nagrade i pohvale. Predstavljanje čakavskih aktivnosti na priredbama u obje splitske škole, povodom Dana škole, bilo je pravo osvježenje za sve sudionike jer se čula lipa “domaća besida” u pjesmi i dramskom izričaju.

Autorice projekta s oduševljenjem ističu kako je projekt veoma uspješan kako u pripremi tako i u realizaciji svih aktivnosti. Učenici su na suvremeni način kroz predmetne kurikulume usvojili stare riječi i običaje koje su zalog očuvanja zavičajne kulture i baštine.

Mali Solinjani, učenici 2. c razreda su sa učiteljicom Ivanom Sedlar, nizom aktivnosti doprinijeli realizaciji ovog projekta. Uz niz dogovorenih i vođenih aktivnosti, dali su se na istraživanje bogate tradicijske baštine svoga mjesta. Otkrili su tako najstariju pjesmu posvećenu svome gradu, naučili tekstove starih pučkih napjeva. Posjetili su mlinicu gdje su se prisjetili starih solinskih zanata te upoznali predmete koji su tadašnjem puku i njihovim precima značili život. Bogata “povist rike Jadro” kao i običaji koji se vežu uz nju potaknuli su mališane da u suradnji s udrugama iz Solina, sudjeluju u nizu manifestacija “Tradicionalni solinski doručak”, “Oklen si dite?”“, “Iz solinskog lonca”, i mnogim drugima. Djeca su imala priliku upoznati tradicionalne recepte za pripremu hrane, vidjeti narodne nošnje i zapjevati stare napjeve. Sve ovo rezultiralo je izradom čakavske abecede gdje su anguja, rika, žlica, postole, demijana, turanj, rešetka i sudoper zauzele sigurnu poziciju za prijenos znanja mlađim naraštajima.

Prikazom realizacije projekta na završnom roditeljskom sastanku, roditelji nisu mogli skriti oduševljenje rezultatima kao i spoznajom da su ih njihova djeca vratila na staze vlastitog ponosa prema tradiciji koja im bezuvjetno pripada, a čije prave vrijednosti sve lakše padaju u zaborav. Iskazali su zadovoljstvo projektom i želju da se s ovakvim projektima nastavi i u idućoj školskoj godini. Fantastična ideja autorica ovoga hvalevrijednog projekta, omogućila je veliku popularizaciju čakavskog narječja među mlađim naraštajima, a roditelje potaknula na promišljanje o važnosti očuvanja tradicijskih vrijednosti. Ovom spoznajom zaključuju kako je eTwinning projekt “Čakavica u srcu” u potpunosti ispunio postavljene ciljeve s početka same priče.