Prvi broj e-časopisa “Pet koraka do istine”

Učenici Osnovne škole Popovac sa školama partnerima iz Hrvatske i Srbije sudjelovali su u eTwinningovom projektu “Pet koraka do istine 2022.” Projektom se, osim poticanja i promicanja sigurnije i odgovornije uporabe tehnologije i stavljanja naglaska na medijsku pismenost, omogućuje razvoj kompetencija 21. stoljeća. Prema široko prihvaćenoj definiciji medijska pismenost “uključuje sposobnosti pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima.”

Učenici Osnovne škole Popovac sa školama partnerima iz Hrvatske i Srbije sudjelovali su u eTwinning projektu “Pet koraka do istine 2022.”. Projektom se, osim poticanja i promicanja sigurnije i odgovornije uporabe tehnologije i stavljanja naglaska na medijsku pismenost, omogućuje razvoj kompetencija 21. stoljeća. Prema široko prihvaćenoj definiciji medijska pismenost “uključuje sposobnosti pristupa, analize, vrednovanja i stvaranja medijskih poruka u različitim oblicima”.

Učenici su zahvaljujući brojnim aktivnostima istraživali kako bi postali “medijski pismeniji građani” i zajedničkim radom su se upućivali na povezanost medijske pismenosti prema različitim medijima, analizirali i vrednovali, progovarali o medijima i donosili zaključke od kojih su svi imali korist.

Učenici razredne i predmetne nastave povezali su se s učenicima drugih škola. Tijekom videokonferencije petaši iz Kneževa su predstavili sebe i svoju školu učenicima Osnovne škole Drenje i Glazbene škole Franje Kuhača Osijek, dok su petaši iz Popovca imali školski sat s učenicima Osnovne škola Ljudevita Gaja Osijek i učenicima Osnovne škole Zapruđe Zagreb. Petaši su pripremili interaktivno predavanje o fenomenu akronomski nazvanog FOMO (engl. fear of missing out), koji se prevodi kao “strah od propuštanja”. Naime, djeca i mladi iz straha da ne bi propustili neki događaj na društvenim mrežama stalno provjeravaju obavijesti koje im pristižu na njihove profile ili u komunikacijske grupe. Od svojih vršnjaka iz Osijeka i Zagreba saznali su sve o youtuberima i influencerima, zašto su mnogima idoli, koje su prednosti i nedostatci te društvene mreže, naučili što je prikriveno oglašavanje, ali i otkrili savjete za uspješno vođenje YouTube kanala.

Učenici četvrtih razreda iz Kneževa i Popovca s vršnjacima osječke Osnovne škole Ivana Filipovića sudjelovali su u radionici kojoj je primarni cilj naučiti i poticati učenike na poštivanje autorskih prava. U razgovoru su upućeni na što trebaju paziti kako ne bi prekršili autorska prava u zašto treba dobro promisliti prije nego nešto preuzmemo s interneta. Tijekom radionice učenici su potaknuti kako bi shvatili svoje osjećaje u slučaju kada bi netko ukrao njihov rad i predstavio kao svoj. Učenici su imali zadatak kod kuće pripremiti fotografije sebe i svojih prijatelja u njihove posljednje četiri godine druženja i učenja u razredu te napraviti videozapis na temu Naše četiri godine. Tijekom prikupljanja fotografija poštivali su autorska prava te su izradili vlastite videozapise koje su prezentirali jedni drugima.

Kako lako informacija postane dezinformacija, misinformacija, malinformacija ili lažna vijest te koje razmjere može imati krivo prenesen podatak, učenici osmih razreda istražili su na satu Informatike, ali i saznali kroz brojne primjere iz medija koja je točno granica između slobode govora i govora mržnje.

Webinar na temu Društvenih mreža i influencera održan je u 18. svibnja 2022. godine, s početkom u 16 sati. Predavanje je održao Ivan Nekić iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu i Djece medija. Interaktivnom webinaru su nazočili i učenici OŠ Drenje i OŠ Petra Zrinskog Zagreb. Tema je učenicima vrlo zanimljiva i aktivno sudjelovali u dijelovima u kojima ih je predavač pitanjima pozivao na suradnju. Učenici su iznosili svoja saznanja o temi i postavljali pitanja. Predavač je bio ugodno iznenađen aktivnošću učenika te ih je pohvalio na kraju webinara.

Zajedničkom suradnjom učenika u eTwinning projektu “Pet koraka do istine 2022.” nastao je i istoimeni digitalni časopis. Tijekom drugog obrazovnog razdoblja ove nastavne godine učenici su predlagali teme, pisali članke, pripremali zabavne sadržaje i glasovali za naslovnicu časopisa, a rezultat njihovog kreativnog rada možete pogledati na ovoj povezniciNa TwinSpace stranici eTwinning projekta “Pet koraka do istine 2022.” možete detaljnije proučiti sve materijale i pogledati što se sve radilo tijekom provedbe projekta.

Medijsko-informacijska pismenost podrazumijeva brojne oblike pismenosti: medijsku, informacijsku, knjižničarsku, televizijsku, filmsku, računalnu, internetsku, digitalnu, oglašavačku itd. Svakodnevno smo izloženi medijima i virtualnom svijetu. Podložni smo različitim utjecajima koji se ponekad mogu negativno odraziti na našu osobnost i identitet. Da bismo to izbjegli, važno je biti medijski pismen i kritički procjenjivati medijske sadržaje.