prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Putovanje kroz vrijeme uz istraživački pristup

Početkom drugog polugodišta u Osnovnoj školi Tučepi odlučili su iskoristiti učeničku prirodnu radoznalost i želju za otkrivanjem svijeta oko sebe kako bi učenici bolje razvili zanimanje za društvene pojave i odnose i kako bi bolje razumjeli svijet koji ih okružuje.

A otkud početi nego od svog vlastitog zavičaja – prostora u kojem učenici svakodnevno žive, rade i razvijaju se, koji im je blizak i donekle poznat i koji u srcu osjećaju kao svoj, svoje ishodište i svoj korijen. Jedan je od osnovnih zadataka je Prirode i društva upravo poticati i razvijati tu ljudsku potrebu za istraživanjem i uočavanjem uzročno-posljedičnih veza u svijetu koji okružuje naše učenike.

U nastavnom je predmetu Priroda i društvo kao važan metodološki pristup upravo istaknut istraživački pristup koji, među ostalim, omogućuje spoznavanje društvenih pojava i/ili različitih izvora informacija. Učitelj ima slobodu samostalno odlučiti kad će se i na kojim primjerima ti ishodi ostvarivati u odgojno-obrazovnome procesu. Oni su se odlučili za snalaženje u vremenu (ishod PID OŠ A.3.2. Učenik prikazuje vremenski slijed događaja i procjenjuje njihovu važnost). Izabrali smo ove sadržaje:

  • istražiti i opisati i na vremenskoj crti smjestiti značajne događaje iz povijesti vlastitoga života, obitelji i svoga zavičaja
  • istražiti svoje pretke i izraditi obiteljsko stablo
  • istražiti spomenike iz zavičaja i istražiti njihovu povijest.učenici u učionici

Zato su učenici 3. razreda Osnovne škole Tučepi zdušno prionuli istraživačkom radu: prikupili su podatke o značajnim događajima iz povijesti vlastitog života, obitelji i zavičaja. Izvori informacija su im pretežito bili usmeni (roditelji i ostali preci, članovi obitelji i rodbina). Do informacija su dolazili i pretraživanjem interneta uz vođenje, jer je od izuzetne važnosti da učenici odmalena steknu naviku razlikovanja pouzdanih od nepouzdanih izvora informacija. Učenici su se poticali na korištenje podataka iz online enciklopedija (Proleksis i Hrvatska enciklopedija) i na provjeravanje pronađenih informacija na više različitih izvora. Učenici su zatim pristupili analizi: od svih prikupljenih informacija izdvojili su one koje su im se učinile najvažnije, a zatim su razmišljali na koji bi ih način mogli prikazati drugima i učiniti ih preglednijima za donošenje zaključaka. Od brojnih informacija vezanih za prve godine njihova života koje su učenici prikupili od svojih roditelja, baka i djedova izradili su brošure: duge trake čvršćeg papira su savijali kako bi oblikovali “harmoniku”. Svaki kvadrat u brošuri prikazivao je jednu godinu u prvom desetljeću njihova života. Izradili su naslovnicu i poleđinu brošure sa podacima o njima kao autorima, dok su unutrašnjost brošure ukrasili crtežima i opisom najvažnijih događaja iz njihova dosadašnjeg života. Priredili smo malu izložbu učeničkih brošura pa su učenici razgledajući radove svojih kolega zaključili kako prevladavaju sretni i smiješni doživljaji koji su učenici izabrali kao najvažnije u godini. U gotovo svim brošurama isticala se 2020. godina, jer je to bila jedna od rijetkih godina koja je djeci ostala u ne baš lijepom sjećanju zbog izolacije i nastave online.

Veći komad čvršćeg papira učenici su oblikovali kao “obiteljski plakat”: na njemu su naslikali obiteljsko stablo, dodali crteže poprsja, imena i godine rođenja članovima svoje uže i šire obitelji. Tako su na pregledan i slikovit način jedni drugima pokazali kako su sve obitelji različite ali sve imaju i nešto zajedničko: spaja ih ljubav i međusobna podrška. Zatim su plakat dopunili lentom vremena na kojoj su istaknuli godine rođenja svih članova obuhvaćenih obiteljskim stablom. Zaključak se nametnuo sam od sebe: najviše članova svake obitelji rođeno je u 20. stoljeću. 21. stoljeće pripada našim učenicima i njihovim potomcima!učenički radovi

Spoznaje o važnim događajima iz života trećaša nadopunili su događajima koji su obilježili zavičaj: veliki potres iz 1962. godine i bitka kod Makarske koja se odigrala daleke 887. godine. Istraživanjem relevantnih informacija, naučili su kako je veliki potres uvjetovao gašenje života u malim podbiokovskim zaseocima u kojima su nekoć teško živjeli preci i početak puno boljeg života baveći se turizmom uz jedan od najljepših dijelova jadranske obale, a to su prelijepe tučepske plaže. U bitci kod Makarske krajem 9. stoljeća malobrojni su borci Neretvanske države u akvatoriju između naših Tučepi i Makarske pobijedili moćnu Mletačku mornaricu. Kao uspomena na dan te velike pobjede 18. rujna se slavi kao Dan Hrvatske ratne mornarice. Većina učenika nije znala za ove informacije i bili su vrlo ponosni i iznenađeni činjenicom da je malo mjesto bilo poprište tako velikih i važnih događaja u prošlosti. Od mnogih važnih osoba koje su na neki način vezane za zavičaj odabrali su prirodoslovca Juru Radića,  književnike Andriju Kačića Miošića i Tina Ujevića. O njima su proveli kraće istraživanje i izdvojili najvažnije informacije koje bi kao današnji žitelji mjesta u kojima su ovi velikani nekoć živjeli i stvarali, otrgnuli od zaborava i nastavili tamo gdje su oni stali. Učenici su zatim ove važne događaje i značajne osobe iz zavičaja smjestili na posebnu lentu vremena koja će im poslužiti kao podsjetnik na svijetle trenutke prošlosti. Dogovorili su se kako će, čim vremenski uvjeti dozvole, obići spomenike koji su u zavičaju podignuti u slavu i čast događaja i osoba koje su obilježili i zauvijek promijenili zavičaj.

Učenici su izjavili kako se jako vesele kada će u višim razredima proučavati predmet Povijest jer im se svidjelo učiti o važnim događajima i osobama koje su svojim životom i radom oblikovali svijet u kojem mi danas živimo i kako bismo učeći od onih kojih više nema stvarali još bolji i ljepši svijet za generacije koje će doći iza nas.