“Solinski kontrapunkt”

Razvoj identiteta već se duži period nameće kao moralna obaveza svakog pojedinca. Važni postupci izgradnje svijesti vlastitog identiteta vrlo su usko povezani sa spoznajom i očuvanjem kulturne baštine, a upravo izgradnja tih postupaka potakla je učiteljice Anđelu Vujević i Jelenu Orošnjak iz najstarije solinske osmoljetke, Osnovne škole don Lovre Katića, da s učenicima pokrenu projekt “Solinski kontrapunkt”.

Istraživanje povijesti i kulture iz koje potječu, spoznavanje kulturne baštine, utjecaj modernizacije na razvoj turizma te današnje društvo kao spona iskrene zahvalnosti za vlastiti i poštovanje tuđeg identitet samo su neke od smjernica koje su kroz projekt zamislile realizirati ove dvije nadasve kreativne učiteljice.

Pojam kontrapunkt po svom bi značenju podrazumijevao nešto oprečno i suprotstavljeno, a opet vještim uzajamnim prožimanjem, dobilo bi se nešto vrlo kompaktno i uz manju nadopunu zaokruženo u povezanu, smislenu cjelinu. U ovom zanimljivom školskom projektu tijekom dramsko-scenske igre uočava se vješto suprotstavljanje elemenata sadašnjosti s elementima burne prošlosti našeg drevnog grada Salone. Suvremenim plesnim koracima djeca su prikazala važne povijesne događaje. Tradicionalna glazba radnjom se prilagodila suvremenim koracima novog vremena. Izuzetno bogata koreografija povijesnih ličnosti fantastično je protkala modernu kostimografiju malih plesača. Rekviziti bogate prošlosti uhvatili su se u koštac sa suvremenim lutkarstvom. Još je tu i cijeli niz povijesnih elemenata prikazan kao oprečan odnos bogate povijesti i suvremene sadašnjosti.

Učiteljice su pripremu projekta započele prije tri godine no sve nedaće koje je donijela globalna kriza i pandemija izazvana Covidom-19 kočile su njegovu bržu realizaciju. Ipak, nisu posustajali. Djeca su svakodnevno vrijedno radila, uvježbavala pokrete, istraživala povijesne činjenice, izrađivala kostime i stvarala scenske elemente. Neposredno pred početak pandemije, jednom su sekvencom iz kasnije snimljenog cjelovitog scenskog djela, sudjelovali na smotri LiDraNo, gdje su bili predloženi za državnu razinu koja se zbog razvoja same pandemije nažalost nije održala. Nailazeći na brojne prepreke poput izolacija i online nastave ipak nisu gubili volju. Naprotiv, vrijedno su nastavljali sa svakodnevnim radom kako u školi tako i prema dogovorenim zadatcima tijekom slobodnog vremena. Satove razrednika koristili su za upoznavanje važnih povijesnih lokaliteta te znamenitih osoba koji su svojim likom i djelom ostavili neizbrisiv trag na kulturnu i povijesnu baštinu grada Solina. Na satovima likovne kulture oslikavali su viđene motive, a sve je rezultiralo fantastičnom virtualnom izložbom prikazanom u digitalnom alatu Emaze. Izvannastavne aktivnosti koristili su za uvježbavanje suvremenih plesova kojima su omogućili da djeca nauče koristiti tijelo u prostoru te istražiti mogućnosti koje im novi prostor kroz niz pokreta i pruža. Vrlo jednostavna scenografija ispunjena sa samo šest kutija koje preslagivanjem na sceni stvaraju nove zadivljujuće prizore gotovo ostavlja bez daha. Kutije vrlo elegantnim pokretima grade amfiteatar, katakombe, križ kao simbol kršćanstva te na kraju prijestolje Dmitra Zvonimira. Kostimografija je također samostalni rad učiteljica i učenika, a likom lava napravljenog od fleksibilnih cijevi i kuhinjske spužve potvrdili su kako suvremeno lutkarstvo uistinu ne poznaje granice.

Posebnu vrijednost cijelom projektu pruža saznanje kako su u predstavu bili uključeni svi učenici oba razredna odjela (preko 45 učenika), a uloga velikog Dmitra Zvonimira pripala je djetetu s poteškoćama. Nošeni posebnim zanosom i euforijom, svaki je učenik dao svoj maksimum. Vrijedno su radili iz mjeseca u mjesec, iz godine u godinu, a taj rad i trud rezultirao je gotovo nestvarno, fantastično realiziranim ciljevima s početka same priče o ovom projektu. Djecu je sudjelovanje na ovom projektu dodatno oplemenilo i učinilo ponosnim ali vrlo stvarnim glasnicima važnosti očuvanja kulturno povijesne baštine svoga grada.

Na kraju ove lijepe priče valja istaknuti kako je istraživanje vlastite tradicije i baštine vrlo važan temelj za razvoj identiteta i pripadnosti narodu. Bitno je spoznati kako se ove vrijednosti grade od najmlađih dana jer djeca su temelj svakog društva, a njihove jasne smjernice pripadanja pridonose promociji, očuvanju i zaštiti vlastite kulture i baštine. Projekt “Solinski kontrapunkt” iznjedrio je male čuvare kulturne baštine čija je misija sačuvati od zaborava staze prošlosti svoga grada, dok je vizija vrlo jasno udarena u temeljima ovog projekta. Malim koracima sačuvajmo Solin od zaborava.