Sudnica u razredu

Učenici sedmih razreda Osnovne škole Molve s učiteljicom Hrvatskoga jezika Marijom Halaček održali su “sudnicu u razredu”. Suđeno je liku iz djela “Iz velegradskog podzemlja” Vjenceslava Novaka, Miki.

Pripreme za suđenje bile su višestruke:
a) čitanje pripovijetke
b) karakterizacija likova, pojavnost u pripovijetci
c) Istraživanje: Što je suđenje? Što je sudnica? Koji su prostorni uvjeti potrebni? Koje osobe sudjeluju u suđenju? Kakav je tijek nekog suđenja? (Građanski odgoj)
d) podjela uloga, dodavanje likova koji, s obje strane, značajno mogu utjecati na tijek suđenja, izrada scenarija
e) individualna priprema svakog učenika s obzirom na ulogu koju ima u suđenju
f) nastavni sat: sudnica u razredu (suđenje, zasjedanje porote, objava presude, izjava za medije, epilog: stvaralački rad)
g) analiza, samovrednovanje i vrednovanje učenika.

Primjer scenarija suđenja

Uloge:
tužitelj/ica
odvjetnik/ica
sudski službenik
porota
pudac / sutkinja – učitelj / učiteljica (postaje moderator tijeka događanja)

Mika
Mikina žena Lucija
Mikini sinovi
Jankić
Gostioničar
Susjedi
Gospoda
Evičina prijateljica
Novinari

Organizira se suđenje. Klupe su posložene kao u sudnici. Optuženog Miku dovodi sudski službenik. Sjeda i porota. Ulazi sutkinja.
Sudski službenik najavi kome započinje suđenje i radi čega. Sutkinja poziva tužitelja da predstavi optužbu. Tužitelj objašnjava za što se optužuje Miku. Pozivaju se i svjedoci:

  • gostioničar: opisuje koliko su se toga dana u gostionici zadržali Jankić i Mika
  • Jankić: opisuje što su sve radili taj dan i zašto su bili u gostionici.
  • Mikina žena Lucija: tumači što se sve zbilo toga dana kad je Mika došao kući pijan i pretukao Evicu
  • svjedoče i Mikini sinovi, susjedi, gospodin koji je Jankiću i Miki dao posao s drvima za ogrjev, ali i likovi izvan literarnog teksta: susjedi, prijateljice i sl.

sudnica u razreduIspitivanje svjedoka je unakrsno. Tužitelj riječ prepušta braniteljici. Braniteljica pozdravlja prisutne i kaže da je svjesna težine situacije. Zato kao krunskog svjedoka poziva samoga Miku da svjedoči. Mika održi dirljivo svjedočenje o sebi i o svojemu činu. Iskazuje duboko žaljenje, a prisjeća se i svojega teškoga djetinjstva. Braniteljica mu, ako treba, pomaže potpitanjima. (Mika se, možda, i rasplače tijekom svjedočenja.) Porota pažljivo sluša i bilježi što smatra važnim. Jednako pažljivo prati i novinar/ka.
Sutkinja poziva porotu da dobro razmisli i donese odluku. Porota zasjeda, raspravljaju potiho u susjednoj prostoriji. Predstavnik pročita odluku (npr. Porota je jednoglasno odlučila da optuženi Mika………. (jest ili nije kriv) za počinjeno djelo za koje ga se optužuje. Sutkinja zahvaljuje prisutnima i odlazi. Svi ustaju. Ako je kriv, Mika se vraća u zatvor, ako je oslobođen, sretan je i grli svoju obitelj. Novinar o svemu izvještava pred “televizijskom” kamerom. Za kraj, novinar predstavlja djevojčicu koja je Evičina prijateljica. Ona čita svoj sastavak koji je napisala, zamišljajući da je Evica preživjela. Čita sastavak naglas i tako završava ova dramska igra – sudnica u razredu.

Nakon suđenja slijedi razgovor, samovrednovanje učenika i vrednovanje. Učenici iskazuju zadovoljstvo određenim situacijama koje se tijekom suđenja događaju. One su uglavnom nepredvidive, radi toga što nije unaprijed dogovoreno niti zadano hoće li Mika biti kriv ili neće te nema ni s koje strane bilo kakvoga utjecaja na svjedoke. Učenici trebaju sami, svatko u svojoj ulozi, vođeni radnjom pripovijetke i svojim osobnim stavovima, zaključivati, ispitivati, dokazivati, svjedočiti, prosuđivati, postavljati pitanja i odgovarati na njih, trebaju se, u skladu sa svojom ulogom, ponašati prema npr. pravilima struke: novinarske, sudske, uloge majke, oca, sina, gostionočara…. Zanimljivo je pratiti proces u kojem učenici brane svoja mišljenja i svoje stavove, zalažu se za ono što smatraju pravednim, a porota nastoji biti objektivna i nepristrana. U razgovoru nakon suđenja učenici komentiraju jedni druge, kažu da u određenim situacijama nisu mogli prepoznati svoje prijatelje – to je zato što su bili dobro pripremljeni i “nisu izlazili izvan lika”. Zasluženo su se procjenjivali i bili ocijenjeni odličnim ocjenama. U završnome dijelu može se predstaviti literarni rad nastao na temeljima pripovijetke.