prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Učeničke ideje za zajednicu potaknute slikovnicom

Slikovnica Maje Lesinger “Djevojčica koja je voljela čitati” korištena je kao poticaj za razgovor o čitanju, zajednici i mogućim učeničkim doprinosima. Nakon čitanja slikovnice učenici Osnovne škole Popovac su iznosili vlastita iskustva te su povezivali njezin sadržaj sa svojom svakodnevicom.

Uvod

U ovom preglednom članku prikazan je primjer dobre prakse proveden u nastavi predmeta Svijet i ja, u kojem se naglasak stavlja na razvoj kritičkog mišljenja, aktivnog promišljanja i povezivanja nastavnih sadržaja sa stvarnim životom učenika. Aktivnost je provedena uz korištenje slikovnice koja je poslužila kao poticaj za razgovor o čitanju, zajednici i mogućnostima učeničkog doprinosa svojem okruženju. Cilj je pokazati kako se čitanje, razgovor i jednostavni kreativni zadatci mogu koristiti za poticanje kritičkog mišljenja, maštovitog rješavanja problema te za razvijanje svijesti o solidarnosti i zajedničkom djelovanju. Primjer dobre prakse prikazuje kako učenicima blizak sadržaj može potaknuti osmišljavanje prijedloga i inicijativa koje doprinose životu zajednice.

Motivacijski dio sata

Za motivacijski dio sata korištena je slikovnica Maje Lesinger “Djevojčica koja je voljela čitati” kao poticajni tekst za usmjeravanje učenika na temu čitanja i djelovanja u zajednici. Slikovnica je omogućila aktivaciju predznanja i stvaranje zajedničkog referentnog okvira za daljnje aktivnosti. Nakon čitanja učenici Osnovne škole Popovac su iznosili vlastita iskustva i stavove vezane uz čitanje, dostupnost knjiga i vrijednost zajedničkih resursa. Time je uspostavljena poveznica između književnog teksta i svakodnevnog života učenika, što je poslužilo kao temelj za aktivnosti usmjerene na razvoj kritičkog mišljenja.

Opis glavnih aktivnosti

Nakon motivacijskog razgovora učenici su sudjelovali u nizu aktivnosti koje su ih postupno vodile od razumijevanja sadržaja slikovnice prema vlastitom promišljanju o mogućim inicijativama u njihovoj zajednici. Najprije su rješavali zadatke iz radnih listića, među kojima su bili labirint s putom prema maloj slobodnoj knjižnici te osmosmjerka s pojmovima vezanima uz knjige i čitanje. Ove su aktivnosti služile za usmjeravanje pažnje, provjeru razumijevanja sadržaja i razvoj koncentracije.

U drugom dijelu učenici su crtali prijedloge izgleda svoje male slobodne knjižnice te su razgovarali o pravilima koja bi u njoj vrijedila. Kroz ovaj kreativni zadatak iznosili su vlastite ideje o tome kako bi takva knjižnica mogla izgledati, tko bi je mogao koristiti i što bi bilo potrebno kako bi funkcionirala. Aktivnost je omogućila učenicima da povežu pročitan sadržaj sa stvarnim situacijama u svojem okruženju te da razmišljaju o potrebama i navikama članova svoje zajednice.

Kroz navedene aktivnosti učenici su razvijali sposobnost opažanja, zaključivanja, kreativnog izražavanja i zajedničkog dogovaranja, što predstavlja važan dio ciljeva predmeta Svijet i ja.

Učeničko promišljanje i razvoj ideje

U završnom dijelu sata učenici su razgovarali o mogućnosti postavljanja male slobodne knjižnice u svojoj zajednici. Na temelju sadržaja slikovnice i provedenih aktivnosti uočili su da bi takva knjižnica mogla poticati čitanje, dijeljenje knjiga i međusobnu suradnju među stanovnicima. Učenici su iznosili prijedloge o mogućim lokacijama, izgledu kućice i pravilima korištenja.

Tijekom rasprave učenici su pokazali sposobnost kritičkog promišljanja procjenjujući što bi bilo potrebno za realizaciju takve inicijative. Prepoznali su da izrada i postavljanje male slobodne knjižnice zahtijeva podršku odraslih te su zaključili da bi ideju bilo prikladno izložiti školskoj knjižničarki kao osobi koja može procijeniti mogućnosti i predložiti daljnje korake. Na taj su način učenici demonstrirali razumijevanje procesa suradnje, solidarnosti i zajedničkog djelovanja u svojoj sredini.

Ovaj dio aktivnosti pridonio je ostvarivanju ishoda predmeta Svijet i ja, osobito u području razvijanja sposobnosti povezivanja sadržaja sa stvarnim životom, iznošenja prijedloga te sudjelovanja u aktivnostima koje promiču dobrobit zajednice.

Zaključak

Prikazani primjer dobre prakse u maloj baranjskoj školi pokazuje kako se korištenjem slikovnice i jednostavnih nastavnih aktivnosti može potaknuti promišljanje o čitanju, zajednici i osobnom doprinosu učenika. Kroz razgovor, zadatke i kreativno izražavanje učenici su povezivali sadržaj slikovnice sa svojim životnim iskustvima te su iznosili prijedloge vezane uz mogućnosti unapređenja zajednice. U završnom dijelu sata učenici su pokazali sposobnost procjenjivanja stvarnih potreba i mogućnosti te su predložili da se ideja o maloj slobodnoj knjižnici predstavi školskoj knjižničarki. Takav pristup učenika upućuje na razvijanje kritičkog mišljenja, odgovornosti i spremnosti na sudjelovanje u zajedničkim inicijativama, što je u skladu s ciljevima nastavnog predmeta Svijet i ja i ishodom OŠ SIJ B.2.3. Primjer potvrđuje da se učenike jednostavnim i bliskim sadržajima može potaknuti na konstruktivno promišljanje, iznošenje ideja i razumijevanje važnosti suradnje u zajednici.

Literatura
[1] Lesinger, M. (2022). Djevojčica koja je voljela čitati. Prelog: Knjižnica i čitaonica Grada Preloga.
[2] Ministarstvo znanosti i obrazovanja. (2023). Eksperimentalni kurikulum nastavnoga predmeta Svijet i ja za osnovne škole.