Vukovarski gimnazijalci u stvaranju boljeg i sigurnijeg interneta

Dan sigurnijeg interneta jedan od najvažnijih dana u kalendaru informacijske sigurnosti pri čemu i Ministarstvo znanosti i obrazovanja poziva škole da ga u sklopu provedbe školskih preventivnih programa obilježe prigodnim aktivnostima.

Ove su se godine, učenici svih razreda vukovarske gimnazije uključili u Potragu za boljim internetom i zajedno s učenicima diljem Republike Hrvatske rješavali izazovne, interaktivne i zahtjevne zadatke putem kojih su podizali svoje kompetencije za primjereno, odgovorno, svrhovito i sigurno korištenje interneta i svih digitalnih tehnologija.Maturanti vukovarske gimnazije u Potrazi za boljim i sigurnijim Internetom

Uz Potragu, učenici prvih razreda stvarali su digitalne sadržaje u formi videozapisa u sklopu pet tema. Tako su pod temom Digitalno građanstvo, nastali uratci pod nazivima: “Digitalni otisci”, 2Mediji i informacijska pismenost”, “Kakve tragove ostavljate u virtualnom svijetu?”, “Kako prepoznati lažne vijesti?” i “Digitalno građanstvo – kako i zašto?”. U sklopu teme “Mrežni bonton”, učenici su stvorili radove pod nazivima “Cyberbullying: Kako ga spriječiti?”, “Netiquette” ili internet bonton, “Pravila komuniciranja na društvenim mrežama i e-mailom” te “Kako spriječiti trolanje, hejtanje, stalkanje, spamanje, fejlanje, bananje, cringeanje..?”. Zanimljivi sadržaji stvoreni su i u sklopu teme “Zaštita privatnosti”, a obuhvatili su sadržaje: “Kako zaštiti podatke na internetu?”, “Pretraživanje i vrednovanje informacija na internetu”, “Privatnost na mreži, moguće zlouporabe podataka i načini zaštite” te “Pravila privatnosti i načini predstavljanja na internetu”.

Pod temom “e-sigurnost” učenici su stvorili radove: “E-sigurnost na društvenim mrežama”, “Kako sačuvati sigurnost djece koja odrastaju u online svijetu?”, “Rizici djece na internetu”, “Kako spriječiti grooming, sexting, hoaxing i sextortion?” i “Socijalni inženjering” dok su sadržaji pod nazivima “Autorska prava i CC licence”, “Nije moje sve što koristim” i “Digitalna pismenost”, nastali u sklopu teme “Intelektualno vlasništvo”. Što su učenici 1. C razreda smatrali važnim te savjete koje su odlučili podijeliti nalaze se u e-knjizi pod nazivom Ja u svijetu interneta 1C , dok se radovi učenika 1. A razreda nalaze u e-knjizi Ja u svijetu interneta 1A. e-knjige izrađene su pomoću BookCreatora.

Učenici drugih razreda sudjelovali su aktivnosti “Just send it” organizacije Childnet. Childnet je dobrotvorna organizacija sa sjedištem u Ujedinjenom Kraljevstvu koja brojnim suradnjama osnažuje djecu i mlade u stvaranju boljeg i sigurnijeg interneta. Pokrenuta je 1995. a brojnim sadržajima na mrežnoj platformi osigurava djeci i mladima vještine potrebne za korištenje internata na siguran i na pozitivan način. Koordinira Dan sigurnijeg interneta u Ujedinjenom Kraljevstvu i surađuje s tehnološkim tvrtkama, dobrotvornim organizacijama i obrazovnim institucijama diljem svijeta pružajući raznolike inovativne resurse i programe e-sigurnosti. Resursi Childneta uključuju alate, videozapise, nastavne planove, obiteljske aktivnosti a svaku je aktivnost moguće oblikovati i prilagoditi prema vlastitim idejama. Tako je s ciljem obilježavanja Dana sigurnijeg interneta korištena lekcija i popratni film koji istražuju pitanje sextinga a sama je aktivnost prilagođena učenicima drugog razreda srednje škole u trajanju od 80 minuta. Kroz aktivnosti učenici su osvijestili pritisak vezan za slanje provokativnih ili seksualnih fotografija, slika i videouradaka te uvidjeli posljedice toga; istražujući kada su radnje prešle granicu te nudeći načine kako se postaviti i kako reagirati u ovakvim situacijama. Ovom aktivnošću pojašnjava se pojava sextinga, posljedice takvog rizičnog seksualnog ponašanja mladih i načini na koje se može preventivno djelovati na ovakvo ponašanje. Provedba ove aktivnosti imala je za cilj podizanje razine svijesti o zaštiti osobnih podataka s naglaskom na pažljivo, odgovorno i savjesno postupanje kojim se poštuju ljudska prava i temeljne slobode svakog pojedinca. Kroz aktivnost učenici su stvarali pozitivne digitalne tragove vodeći se načelom sigurnosti te odgovorno primjenjivali sigurnosna pravila komunikacije u online okruženju.

Svim učenicima dostupan je Padlet zid pod nazivom Dan sigurnijeg interneta 2022/Safer Internet Day 2022 na koji mogu postavljati svoje uratke u formi po vlastitom izboru. Svim navedenim aktivnostima cilj je razvijati svijest i prenositi s generacije na generaciju poruke o važnosti sigurnog provođenja vremena u online okruženju te biti ambasadori poticanja i promicanja sigurnije i odgovornije upotrebe tehnologije i mobilnih uređaja kako bi internet učinili sigurnijim i boljim mjestom za sve.