prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Zajedno za bolji i sigurniji internet

U OŠ Drenje obilježen je Dan sigurnijeg interneta kroz radionice koje su educirale učenike o sigurnom i odgovornom korištenju interneta. Aktivnosti su uključivale memory igru, edukacije učitelja, Escape Room izazov, kvizove, biblioterapiju i kreativne radionice na satima Hrvatskog jezika i Informatike.

Učenici su učili o zaštiti privatnosti, prepoznavanju internetskih prijetnji i pravilima ponašanja na internetu. Poseban naglasak stavljen je na osnaživanje učitelja i poticanje kritičkog razmišljanja kod učenika. Radionice su pridonijele podizanju svijesti o sigurnosti na internetu te ih potaknule na odgovorno ponašanje.

Prema podacima Statiste, u 2024. godini u svijetu je bilo preko 5,5 milijardi korisnika interneta (Statista, 2025), dok je u Republici Hrvatskoj bilo preko 3,37 milijuna korisnika. Ako se detaljnije pogleda izvješće Državnog zavoda za statistiku za 2024. godinu koji je proveo istraživanje o primjeni informacijskih i komunikacijskih tehnologija, može se vidjeti da svi ispitanici u dobi od 16 do 24 godine koriste internet (DZS, 2025). Dokaz je to da su djeca i mladi sve izloženiji internetu te da je internet postao nezaobilazan dio naših života. Kako bi se djeca i mladi mogli sigurno kretati digitalnim prostorom, važno je educirati ih o osnovama sigurnosti na internetu.

Povodom obilježavanja Dana sigurnijeg interneta (DSI), u školi su organizirane različite radionice s ciljem podizanja svijesti o zaštiti privatnosti, prepoznavanju online prijetnji i odgovornom ponašanju na internetu. Kroz interaktivne aktivnosti i praktične primjere, učenici su imali priliku naučiti kako prepoznati opasnosti od internetskih prijevara, zašto je važno koristiti sigurnu lozinku te kako zaštititi svoje osobne podatke od neovlaštenog korištenja. Cilj je bio educirati učenike kako bi postali odgovorni i savjesni korisnici interneta, koji znaju kako se zaštititi, ali i kako pomoći drugima u svijetu interneta. U nastavku ovog rada, bit će opisano šest primjera provedbe aktivnosti o podizanju svijesti o sigurnosti na internetu među učenicima Osnovne škole Drenje.

Obilježavanje DSI u OŠ Drenje
Povodom obilježavanja DSI u Osnovnoj školi Drenje, učitelji su s učenicima organizirali nekoliko aktivnosti kroz koje će podizati svijest učenika o važnosti sigurnosti na internetu i kako se sigurno koristiti na internetom. Aktivnosti su se provodile među učenicima razredne i predmetne nastave, a u nastavku ovog poglavlja ukratko će biti opisane provedene aktivnosti.

Memory igra o sigurnom surfanju
Na Satu razrednika s učiteljicom Marijom Žaper učenici prvog i četvrtog razreda odigrali su memory igru o sigurnom surfanju. Saznali su kako čuvati svoje lozinke za e-mail i društvene mreže, koje podatke nikada ne otkrivati nepoznatim osobama, što učiniti ako ih osoba koju su upoznali na internetu pozove na sastanak ili im ponudi novac/poklone u zamjenu za osobne informacije ili fotografije. Kartice također otkrivaju kako se osjeća dijete koje vrijeđaju na internetu, kako izgledaju grupe mržnje te što djeca mogu učiniti ako se o nekom njihovom prijatelju ružno priča na internetu, ili ako sami dobiju prijeteće poruke, ili dožive neugodno dopisivanje na internetu… Navedenu igru razvio je Hrabri telefon uz podršku Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.

Escape Room izazov i interaktivni kviz
Na satu Informacijske i digitalne kompetencije i Informatike učenici petog i šestog razreda sudjelovali su u Escape Room izazovu, rješavajući zagonetke i učeći o sigurnosti na internetu. Interaktivni pristup pomogao im je ponoviti znanje i osvijestiti rizike internetskih usluga. Udruga Suradnici u učenju organizirala je online potragu za boljim internetom, gdje su učenici šestog i osmog razreda sudjelovali u kvizu s 20 pitanja. Točna rješenja bila su ključna za nastavak, zahtijevajući pretraživanje mreže, kritičko razmišljanje i razumijevanje pročitanog. Učenici su razvijali digitalne vještine i učili kako donositi informirane odluke u online okruženju.

Utrka kroz AI zamke
Dan sigurnijeg interneta obilježili su i učenici sedmih razreda na izbornoj nastavi Informatike s učiteljicom Marijom Klepo. Učenici su sudjelovali u radionici Utrka kroz AI zamke koju je priredio Centar za sigurniji internet. Učenici su se upoznali s potencijalnim opasnostima umjetne inteligencije te naučili kako ju odgovorno koristiti.

O sigurnosti na internetu kroz sate hrvatskoga jezika
Učiteljica Mihaela Topić s učenicima petih razreda obilježila je DSI kroz raznolike aktivnosti na satu Hrvatskoga jezika. Počeli su anketom o sigurnosti na internetu, nakon koje su razgovarali o pravilima lijepog ponašanja na internetu. Čitali su priču o internetskom nasilju, analizirali problem i predlagali rješenja. Učenici su zatim razvijali kreativnost smišljajući priče i pjesme na temu sigurnosti na internetu. Na kraju su izradili plakat s ključnim savjetima, koji su izložili u učionici kako bi ih svakodnevno podsjećao na odgovorno ponašanje u digitalnom svijetu.

Učenici šestog razreda razgovarali su s učiteljicom o pravilima lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu i izrađivali plakat razrednog internetskog bontona. Razgovarali su i o virtualnim prijateljima, a zatim su odgledali kratki igrani film Moj prijatelj Frank (Caborn, 2019). Nakon odgledanog filma uslijedio je razgovor o likovima, temi i poruci filma. Za kraj, učenici su Charlieju pisali pismo potpore, a zatim čitali i komentirali napisano prema uputama u (Horvatek Forjan, Jakob, & Brčić Bauer, 2021).

Povodom DSI, Udruga Suradnici u učenju organizirala je natječaj s ciljem promicanja sigurnosti na internetu. Učenici su imali zadatak snimiti kratak video isječak koji odgovara na pitanje Što činiš kako bi internet bio bolje mjesto za sve? Učenik 6. razreda, Gabrijel Šarčević, pod mentorstvom učiteljice Mihaele Topić, snimio je video i prepoznat je kao jedan od najboljih u natječaju. Nagrađeni video dostupan je na sljedećoj poveznici.

Doprinos biblioterapije sigurnijem internetu
Školska knjižničarka Vlatka Štrk i psihologinja Marija Jurić provele su radionicu s petim razredima na temu Digitalna Ravnoteža: Sigurnost, samopoštovanje i ovisnost u digitalnom dobu. Na početku je pročitana autorska priča o zecu Kreši koji je bio ovisan o mobitelu. Priča je poslužila kao alat za rad nakon koje se poveo razgovor s učenicima o Krešinom ponašanju, simptomima, odnosima s prijateljima. Učenici su potom ispunili radni listić kako bi kod sebe prepoznali eventualne simptome i posljedice vezano za ovisnost o mobitelu. Kako bi bili podrška vršnjacima i sebi, regulirali vrijeme provedeno na Internetu, ali i ono provedeno u igri, pisali su ideje za offline aktivnosti te su kreirali ohrabrujuće podrške svima koji su, poput zeca Kreše, ovisni o mobitelu i internetu. Atmosfera na radionici bila je sjajna. Ovo je još jedna potvrda koliko nam priče i slikovnice mogu pomoći u emocionalnom opismenjavanju učenika, odnosno kako područje biblioterapije može doprinijeti radu i aktivnostima s učenicima za različite aktualne teme.

Edukacija učitelja o sigurnijem internetu
Centar za sigurniji internet, uz podršku A1 Hrvatska, osmislio je niz specijaliziranih edukacija s ciljem osnaživanja učitelja. Program je osmišljen kako bi im pružio praktična znanja i vještine potrebne za odgovorno vođenje djece kroz izazove digitalnog svijeta te ih pripremio za rješavanje problema kao što su sigurnost na internetu, zaštita privatnosti i prevencija online nasilja. Učitelj informatike Goran Podunavac sudjelovao je u Višnjevcu na edukaciji „Sigurna škola: Osnove digitalne zaštite i prevencije“. S kolegama iz različitih škola učio je i razgovarao o temama digitalne sigurnosti, nadzora aktivnosti djece te prepoznavanja ovisnosti o tehnologiji i cyberbullyinga. Neizostavna je bila i sigurnost u videoigrama, opasnosti u online chatovima, govor mržnje i problemi u grupnim razgovorima.

Zaključak
Kroz zanimljive i dinamične radionice povodom Dana sigurnijeg interneta, učenici su usvojili ključna znanja o sigurnosti na internetu i razvili vještine koje će im pomoći u svakodnevnom susretu s medijima. Učenici su postali svjesniji opasnosti koje vrebaju na internetu i važnosti zaštite osobnih podataka. Ove radionice su početak kontinuiranog procesa učenja i primjene sigurnosnih pravila jer odgovorno ponašanje na internetu treba postati svakodnevna praksa. Nastavit ćemo s organiziranjem sličnih aktivnosti kako bismo i dalje poticali učenike na kritičko razmišljanje i odgovorno korištenje interneta.

Literatura:

  1. Caborn, J. (Režiser). (2019). Moj prijatelj Frank [Film]
  2. DZS. (2025). Primjena informacijskih i komunikacijskih tehnologija (IKT) u kućanstvima i kod pojedinaca. Zagreb: Državni zavod za statistiku Republike Hrvatske.
  3. Horvatek Forjan, M., Jakob, N., & Brčić Bauer, A. (2021). Snaga medija 6 – priručnik za razvoj medijske pismenosti. Zagreb: Školska knjiga d. d.
  4. Statista. (26.1.2025). Dohvaćeno iz Statista