prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Zmajevi koji ne lete

U sklopu Mjeseca borbe protiv ovisnosti učenici osmoga razreda OŠ Popovac, PŠ Kneževo istraživali su problem novih psihoaktivnih tvari kroz rad na ulomku iz romana “Zmajevi koji ne lete” Ivane Šojat. Aktivnosti su obuhvaćale uvodno promatranje fotografija, slušanje i interpretaciju teksta, istraživanje vijesti o tzv. „osvježivačima“, analizu svjedočanstava mladih, izradu autobiografskih karata likova te analizu njihovih motiva i ponašanja. Učenici su kritički promišljali utjecaj vršnjačkoga pritiska i stereotipa, vježbali asertivne vještine kroz aktivnost „Kako reći ne“ i pisali osobno motivacijsko pismo sebi u budućnosti. Cjelokupni pristup poticao je razvoj kritičkog mišljenja, emocionalne pismenosti i odgovornog odlučivanja o vlastitom zdravlju (EMCDDA, 2024; HZJZ, 2024).

1. Uvod

Nove psihoaktivne tvari (NPT) predstavljaju sve veći javnozdravstveni izazov. Prema Europskom centru za praćenje droga i ovisnosti o drogama, samo na europskom tržištu u posljednjem je desetljeću identificirano više od sto novih psihoaktivnih supstanci (EMCDDA, 2024). Posebno zabrinjava njihova dostupnost maloljetnicima, uključujući sintetske smjese za pušenje poznate kao “osvježivači”, koje se često distribuiraju u vizualno privlačnim pakiranjima (Hrvatski zavod za javno zdravstvo, 2024).

Integriranjem književnosti i zdravstvenog odgoja moguće je potaknuti učenike na kritičko promišljanje o ovisnosti, razumijevanje stvarnih opasnosti te razvoj vještina donošenja odgovornih odluka. U 8. razredu PŠ Kneževo provedene su aktivnosti temeljene na djelu Zmajevi koji ne lete, koje se bavi temom maloljetničke ovisnosti (Šojat, 2013). Aktivnosti je s učenicima provela učiteljica hrvatskoga jezika Silvija Švelinger.

2. Sažetak provedene aktivnosti

Aktivnosti provedene s učenicima integriraju književnu interpretaciju, istraživačko učenje, socioemocionalni razvoj i preventivne sadržaje. Cilj je osvijestiti rizike ovisničkog ponašanja, potaknuti učenike na donošenje odgovornih odluka i jačanje osobnih vrijednosti.

3. Metodologija i tijek aktivnosti

3.1. Uvodna motivacija: “Što je zajedničko?”

Uvodna vizualna analiza triju fotografija potaknula je učenike na razmišljanje o mogućim simboličkim vezama između motiva zmaja i “osvježivača”. Ova aktivnost pripremila je polazište za razumijevanje metaforičkog naziva “puštanje zmajeva”.

3.2. Slušanje i interpretacija ulomka

Učenici su slušali ulomak iz romana i povezivali njegove motive s fotografijama. Posebno su analizirali simboliku izraza “puštanje zmajeva”, pripovjedačevu perspektivu te emocionalni dojam teksta.

3.3. Istraživanje svijeta oko nas

Učenici su pretraživali medijske članke o uporabi sintetskih droga. Medijsko izvještavanje posljednjih godina bilježi sve veći broj slučajeva povezanih s konzumacijom smjesa poznatih pod nazivom “osvježivači” (HZJZ, 2024). Učenici su bilježili ključne podatke, gledali svjedočanstva mladih i razgovarali o  posljedicama uporabe ovih supstanci.

3.4. Rad u ulozi: autobiografske karte likova

Učenici su izradili autobiografske karte književnih likova, čime su razvijali interpretacijske, socijalne i emocionalne kompetencije.

3.5. Analiza teksta putem nastavnih listića

Analizirali su ponašanja likova, njihove motivacije, odnose i moguće posljedice loših odluka.

3.6. Kritičko promišljanje: “Prije i poslije”

Učenici su analizirali događaje prije i nakon konzumacije droge, posebice stereotipe poput “Frajeri ne plaču” i učinke vršnjačkog pritiska.

3.7. Razvijanje životnih vještina: “Kako reći ne”

Učenici su proigravali situacije odbijanja droge, razvijajući asertivnu komunikaciju i samopouzdanje.

3.8. Osobna refleksija: “Pismo sebi u budućnosti”

Uslijedilo je pisanje poticajnih pisma sebi, definirajući vrijednosti i strategije suočavanja s rizicima.

4. Rasprava

Povećana prisutnost NPT-a među mladima potvrđena je i u hrvatskim epidemiološkim izvješćima (HZJZ, 2024). Provjerene preventivne metode naglašavaju važnost iskustvenog učenja, interaktivnih metoda i socioemocionalnog razvoja (Agencija za odgoj i obrazovanje, 2023).

Učenici su u provedenim aktivnostima pokazali visoku razinu angažiranosti, osobito u dijelu simulacija odbijanja i izlaganja istraživačkih rezultata. Ovakav interdisciplinarni pristup pokazuje potencijal za učinkovitu školsku prevenciju.

5. Zaključak

Nove psihoaktivne tvari predstavljaju ozbiljan rizik za mlađu populaciju, što potvrđuju europska i nacionalna izvješća (EMCDDA, 2024; HZJZ, 2024). Škole stoga imaju ključnu ulogu u razvijanju otpornosti kod učenika kroz nastavne aktivnosti koje potiču kritičko mišljenje, emocionalnu pismenost i odlučivanje.

Primjer aktivnosti temeljenih na romanu Zmajevi koji ne lete pokazuje kako književnost može biti vrijedan alat u preventivnom djelovanju. Kroz analizu teksta, refleksiju i razvoj životnih vještina učenici jačaju sposobnost donošenja zdravih odluka.

Literatura

[1] Agencija za odgoj i obrazovanje. (2023). Materijali za provedbu preventivnih programa. (Pristupljeno 27. studenoga 2025.)
[2] EMCDDA. (2024). European Drug Report 2024: New Psychoactive Substances. (Pristupljeno 26. studenoga 2025.)
[3] Hrvatski zavod za javno zdravstvo. (2024). Izvješće o pojavnosti novih psihoaktivnih tvari u Hrvatskoj. (Pristupljeno 27. studenoga 2025.)
[4] Šojat, I. (2013). Zmajevi koji ne lete. Naklada Ljevak. (Pristupljeno 26. studenoga 2025.)