1. Uvod
Nove psihoaktivne tvari (NPT) predstavljaju sve veći javnozdravstveni izazov. Prema Europskom centru za praćenje droga i ovisnosti o drogama, samo na europskom tržištu u posljednjem je desetljeću identificirano više od sto novih psihoaktivnih supstanci (EMCDDA, 2024). Posebno zabrinjava njihova dostupnost maloljetnicima, uključujući sintetske smjese za pušenje poznate kao “osvježivači”, koje se često distribuiraju u vizualno privlačnim pakiranjima (Hrvatski zavod za javno zdravstvo, 2024).
Integriranjem književnosti i zdravstvenog odgoja moguće je potaknuti učenike na kritičko promišljanje o ovisnosti, razumijevanje stvarnih opasnosti te razvoj vještina donošenja odgovornih odluka. U 8. razredu PŠ Kneževo provedene su aktivnosti temeljene na djelu Zmajevi koji ne lete, koje se bavi temom maloljetničke ovisnosti (Šojat, 2013). Aktivnosti je s učenicima provela učiteljica hrvatskoga jezika Silvija Švelinger.

2. Sažetak provedene aktivnosti
Aktivnosti provedene s učenicima integriraju književnu interpretaciju, istraživačko učenje, socioemocionalni razvoj i preventivne sadržaje. Cilj je osvijestiti rizike ovisničkog ponašanja, potaknuti učenike na donošenje odgovornih odluka i jačanje osobnih vrijednosti.
3. Metodologija i tijek aktivnosti
3.1. Uvodna motivacija: “Što je zajedničko?”
Uvodna vizualna analiza triju fotografija potaknula je učenike na razmišljanje o mogućim simboličkim vezama između motiva zmaja i “osvježivača”. Ova aktivnost pripremila je polazište za razumijevanje metaforičkog naziva “puštanje zmajeva”.
3.2. Slušanje i interpretacija ulomka
Učenici su slušali ulomak iz romana i povezivali njegove motive s fotografijama. Posebno su analizirali simboliku izraza “puštanje zmajeva”, pripovjedačevu perspektivu te emocionalni dojam teksta.
3.3. Istraživanje svijeta oko nas
Učenici su pretraživali medijske članke o uporabi sintetskih droga. Medijsko izvještavanje posljednjih godina bilježi sve veći broj slučajeva povezanih s konzumacijom smjesa poznatih pod nazivom “osvježivači” (HZJZ, 2024). Učenici su bilježili ključne podatke, gledali svjedočanstva mladih i razgovarali o posljedicama uporabe ovih supstanci.
3.4. Rad u ulozi: autobiografske karte likova
Učenici su izradili autobiografske karte književnih likova, čime su razvijali interpretacijske, socijalne i emocionalne kompetencije.
3.5. Analiza teksta putem nastavnih listića
Analizirali su ponašanja likova, njihove motivacije, odnose i moguće posljedice loših odluka.
3.6. Kritičko promišljanje: “Prije i poslije”
Učenici su analizirali događaje prije i nakon konzumacije droge, posebice stereotipe poput “Frajeri ne plaču” i učinke vršnjačkog pritiska.
3.7. Razvijanje životnih vještina: “Kako reći ne”
Učenici su proigravali situacije odbijanja droge, razvijajući asertivnu komunikaciju i samopouzdanje.
3.8. Osobna refleksija: “Pismo sebi u budućnosti”
Uslijedilo je pisanje poticajnih pisma sebi, definirajući vrijednosti i strategije suočavanja s rizicima.

4. Rasprava
Povećana prisutnost NPT-a među mladima potvrđena je i u hrvatskim epidemiološkim izvješćima (HZJZ, 2024). Provjerene preventivne metode naglašavaju važnost iskustvenog učenja, interaktivnih metoda i socioemocionalnog razvoja (Agencija za odgoj i obrazovanje, 2023).
Učenici su u provedenim aktivnostima pokazali visoku razinu angažiranosti, osobito u dijelu simulacija odbijanja i izlaganja istraživačkih rezultata. Ovakav interdisciplinarni pristup pokazuje potencijal za učinkovitu školsku prevenciju.

5. Zaključak
Nove psihoaktivne tvari predstavljaju ozbiljan rizik za mlađu populaciju, što potvrđuju europska i nacionalna izvješća (EMCDDA, 2024; HZJZ, 2024). Škole stoga imaju ključnu ulogu u razvijanju otpornosti kod učenika kroz nastavne aktivnosti koje potiču kritičko mišljenje, emocionalnu pismenost i odlučivanje.
Primjer aktivnosti temeljenih na romanu Zmajevi koji ne lete pokazuje kako književnost može biti vrijedan alat u preventivnom djelovanju. Kroz analizu teksta, refleksiju i razvoj životnih vještina učenici jačaju sposobnost donošenja zdravih odluka.
Literatura
[1] Agencija za odgoj i obrazovanje. (2023). Materijali za provedbu preventivnih programa. (Pristupljeno 27. studenoga 2025.)
[2] EMCDDA. (2024). European Drug Report 2024: New Psychoactive Substances. (Pristupljeno 26. studenoga 2025.)
[3] Hrvatski zavod za javno zdravstvo. (2024). Izvješće o pojavnosti novih psihoaktivnih tvari u Hrvatskoj. (Pristupljeno 27. studenoga 2025.)
[4] Šojat, I. (2013). Zmajevi koji ne lete. Naklada Ljevak. (Pristupljeno 26. studenoga 2025.)