prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Abeceda prevencije i socijalni status učenika

Razredna klima i socijalni odnosi među učenicima imaju presudnu ulogu u djetetovom školskom iskustvu.

Učenici koji su socijalno prihvaćeni češće pokazuju višu motivaciju za učenje, bolju emocionalnu stabilnost i veću spremnost na suradnju, dok socijalno izolirani učenici mogu razvijati negativne stavove prema školi i pokazivati niže obrazovne postignuće (Kolak, 2010).

Sociometrija, metoda koja mjeri socijalne preferencije među učenicima, omogućuje prepoznavanje socijalne strukture u razredu – od popularnih do izoliranih učenika (Matijašević, 2021). Ona daje vrijedan uvid učiteljima i stručnim suradnicima u dinamiku odnosa, a prema Hukleku (2018) predstavlja i temelj za planiranje pedagoških intervencija usmjerenih na osiguravanje socijalne uključenosti svih učenika.

Uvođenje programa Abeceda prevencije u hrvatske škole 2024. godine predstavlja važan korak prema sustavnoj prevenciji emocionalnih i ponašajnih problema te jačanju socijalnih i emocionalnih kompetencija djece. Kako navodi Pavlečić (2019), programi pozitivne psihologije u školama pokazuju se učinkovitim u jačanju optimizma, nade, samopoštovanja i zadovoljstva školom.

Teorijski okvir

Sociometrija, koju je utemeljio Moreno, istražuje mrežu socijalnih odnosa unutar grupe. U školskom kontekstu ona omogućuje prepoznavanje socijalnih vođa, povezanih skupina te izoliranih učenika.

Prema Raboteg-Šarić (1980), poznavanje sociometrijske strukture razreda pomaže učitelju u prilagođavanju nastavnih i odgojnih postupaka specifičnostima skupine. Razredna klima obuhvaća emocionalnu i socijalnu dimenziju odnosa među učenicima. Istraživanja pokazuju da pozitivna klima doprinosi akademskom uspjehu, dok negativni odnosi, poput ruganja i socijalne isključenosti, mogu ozbiljno narušiti djetetov osjećaj sigurnosti u školi (Huklek, 2018).

 

Preventivni programi usmjereni na socijalno-emocionalno učenje sve su više prepoznati kao važan dio školskog kurikuluma. Pavlečić (2019) ističe da takvi programi mogu poboljšati samopoštovanje i socijalnu povezanost učenika. Abeceda prevencije upravo se temelji na takvom pristupu, potičući razvoj empatije, tolerancije i prihvaćanja različitosti.

Istraživanje

Cilj istraživanja bio je ispitati utjecaj programa Abeceda prevencije na sociometrijski status učenika u trećim razredima OŠ don Lovre Katića u Solinu. Istraživanje je provedeno u četiri paralelna treća razreda kroz tri faze:

  1. inicijalno ispitivanje i izrada sociograma prije provođenja programa
  2. provođenje programa kroz niz radionica i aktivnosti

finalno ispitivanje i izrada sociograma nakon završetka programa.

Korišten je sociometrijski upitnik s pitanjima o prijateljskim, radnim i emocionalnim preferencijama (npr. „S kim bi volio/voljela sjediti u klupi?“ „S kim bi rado radio/la na projektu?“).

Dodatna pitanja odnosila su se na učestalost ruganja u razredu te subjektivni osjećaj učenika o vlastitom položaju u razredu. Za izradu sociograma korišten je alat BeyondLuna koji omogućuje brzo unošenje podataka, automatsko generiranje sociograma, praćenje promjena kroz vrijeme i jednostavan izvoz podataka.

 

Rezultati istraživanja

              3. x               3. y               3. z               3. m
povećan broj odabranih učenika (s 9 na 12)

smanjen broj izoliranih učenika

povećan broj međusobnih povezanosti

stabilni odnosi zadržani kod određenih učenika

broj podudarajućih povezanosti ostao isti, ali ne među istim učenicima

povećana uključenost većeg broja učenika u grupne odnose

veća spremnost na međusobnu interakciju

 

doživljaj razredne klime se poboljšao

broj prijava ruganja se smanjio u odnosu na početno stanje

učenici iskazali jači osjećaj pripadnosti

povećan broj prijava ruganja

negativne interakcije usmjerene na osobne karakteristike pojedinih učenika

dolazak učenika s teškoćama u ponašanju snažno utjecao na razrednu dinamiku

*Radi zaštite podataka razredi su proizvoljno imenovani.

 

Dobiveni rezultati ukazuju da program Abeceda prevencije može pridonijeti boljoj socijalnoj integraciji učenika. U tri razredna odjela smanjena je izolacija i ojačane su socijalne mreže. To potvrđuje nalaze Matijaševića (2021), prema kojima sociometrijska mjerenja otkrivaju važnost stabilnih prijateljskih veza u poticanju socijalne uključenosti.

U jednom od četiri treća razreda situacija je bila drugačija. Dolazak učenika s teškoćama u ponašanju rezultirao je povećanjem negativnih interakcija. Ovi rezultati upućuju na to da provedba preventivnih programa ne može biti univerzalna, već mora biti prilagođena kontekstu i potrebama pojedinog razreda. Kao što ističe Pavlečić (2019), najbolji rezultati postižu se kombinacijom općih preventivnih sadržaja i individualiziranih intervencija.

Zaključak i preporuke

Program Abeceda prevencije pokazao je pozitivan utjecaj na razrednu klimu i socijalnu uključenost učenika u tri od četiri promatrana razredna odjela u provedenom istraživanju. Smanjenje izoliranosti, povećanje socijalne mreže i jačanje osjećaja pripadnosti potvrđuju vrijednost ovakvih programa u školi.

U razredima s dodatnim izazovima preporučuje se individualizirani rad s učenicima koji remete socijalnu ravnotežu, dodatne radionice socijalnih vještina, suradnja učitelja, stručnih suradnika i roditelja.