prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Školski projekt kao model integriranog školskog učenja i kulture čitanja

U vremenu digitalne komunikacije i brzih informacija, školska je knjižnica ostala jedno od rijetkih mjesta u kojem se čitanje, promišljanje i izražavanje potiču na cjelovit i smislen način.

Projekt „Sva lica knjiga“ započeo je 2022. godine u sklopu manifestacije Mjesec hrvatske knjige, a tijekom tri godine prerastao je iz knjižnične inicijative u sveobuhvatan školski program. Temeljna je ideja bila prikazati kako knjiga može imati „mnoga lica“ – može poučavati, nadahnjivati, povezivati i poticati empatiju, kritičko mišljenje i stvaralaštvo.

Ciljevi projekta bili su višeslojni i usmjereni na cjelovit razvoj učenika:

  • poticanje čitanja i razvijanje čitateljskih navika
  • razvijanje kritičkog mišljenja, medijske i informacijske pismenosti
  • promicanje empatije, tolerancije i nenasilne komunikacije
  • povezivanje književnosti s drugim područjima znanosti i umjetnosti
  • poticanje ekološke osviještenosti i aktivnog građanstva
  • osnaživanje učenika za samostalno, odgovorno i kreativno učenje

Projekt se temeljio na integriranom i iskustvenom učenju. Aktivnosti su povezivale nastavu hrvatskog jezika, školsku knjižnicu, stručnu službu i različite predmetne sadržaje. Primijenjeni su različiti oblici rada: čitateljske radionice, kvizovi, digitalni projekti, izložbe, natjecanja, preventivni programi, eko-akcije i susreti s autorima. U projekt su bili uključeni svi učenici škole (od 1. do 8. razreda). Time je postignuta potpuna inkluzivnost i zajedništvo školske zajednice.

Fokus prve godine bio je na poticanju čitanja i jačanju emocionalne i socijalne pismenosti. Učenici su sudjelovali u nizu aktivnosti koje su povezivale književnost i životne teme:

  • Školsko natjecanje u čitanju naglas
  • izložba „Sva lica knjiga“
  • Blackout poezija (Dan sjećanja na Vukovar)
  • Sudnica (Dan ljudskih prava)
  • Čitaj mi! (Svjetski dan čitanja naglas).

Knjižnica je postala kulturno i odgojno središte škole.

Druga faza projekta donijela je širenje prema digitalnim alatima, ekologiji i prevenciji nasilja. Primijenjeni su alati kao što su Canva, Pixton, Book Creator i Quizziz, a uvedene su teme medijske pismenosti i sigurnosti na internetu. Među aktivnostima ističu se Bookflix, program „Alati za moderno doba“, Dan ružičastih majica, eko-akcije „Misli zeleno“ te susret s autorom Marijanom Gubinom.

Treća godina obilježena je međunarodnom suradnjom (čitanje slovenskih autora) i uključivanjem znanstvenih i inkluzivnih tema. Učenici su sudjelovali u aktivnostima poput predavanja „Dohvati svemir“, Svemirskog escape rooma, književnih druženja s Damirom Hoykom, projekta „Dar disleksije“ i humanitarnog Božićnog sajma. Naglasak je bio na iskustvenom učenju, kreativnosti i empatiji.

Tijekom tri godine provedbe ostvareni su brojni pozitivni učinci: razvijene čitateljske, komunikacijske i izražajne vještine učenika, ojačane digitalne i medijske kompetencije, potaknuta empatija, povećana ekološka svijest i unaprijeđena međupredmetna suradnja. Školska knjižnica afirmirala se kao središte kulturnog i socijalnog života škole, a školska klima postala pozitivnija i suradnička.

Projekt „Sva lica knjiga“ pokazuje kako knjiga i knjižnica i u digitalnom dobu imaju snažnu transformacijsku moć. Knjiga je bila polazište za dijalog, istraživanje i društvenu odgovornost.

Učenici su kroz digitalne alate, timski rad i kreativne radionice učili kako čitati, promišljati i djelovati. Ovakav model može poslužiti kao primjer dobre prakse za škole koje žele razvijati čitateljske, medijske i građanske kompetencije.

Ovaj je projekt dokazao kako čitateljske i kulturne aktivnosti mogu biti temelj cjelovitog odgoja i obrazovanja. Kombinacijom književnosti, digitalnih tehnologija, ekologije i humanitarnog djelovanja stvoren je suvremeni, inkluzivni i empatični model škole. Preporučuje se nastaviti s međunarodnim projektima čitanja, uključivanjem učenika kao ambasadora čitanja, razvojem digitalnih publikacija i jačanjem suradnje s lokalnim institucijama.