prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Škola kao mjesto prevencije i edukacije

U Gimnaziji Vukovar obilježen je Svjetski dan šećerne bolesti kroz projekt na fakultativnoj nastavi Biosigurnost i biozaštita. Učenici su istražili statističke podatke o dijabetesu u Hrvatskoj, učestalost simptoma, porast broja oboljelih te rizične čimbenike među mladima.

Svjetski dan šećerne bolesti, koji se svake godine obilježava 14. studenoga, predstavlja priliku javnost podsjetiti na globalne razmjere ovog zdravstvenog problema, ali i na važnost prevencije, ranog otkrivanja te edukacije mladih.

U okviru fakultativne nastave Biosigurnost i biozaštita, učenici Gimnazije Vukovar angažirali su se u istraživačkom zadatku. Cilj je bio bolje razumjeti šećernu bolest, njezinu učestalost u Hrvatskoj i rizike koje nosi za mlade generacije. Završnu fazu projekta činile su prezentacije koje su učenici održali svojim vršnjacima. Time su znanstvene spoznaje prenijeli u školsko okruženje na pristupačan i poticajan način.

Kroz nekoliko tjedana učenici su analizirali stručne članke, javnozdravstvene publikacije i podatke Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Posebna pozornost usmjerena je na pojavu šećerne bolesti među sve mlađim dobnim skupinama.

Pola milijuna ljudi u Hrvatskoj živi s dijabetesom

Rezultati do kojih su došli bili su vrlo poučni. Prema njihovom istraživanju, u Hrvatskoj danas više od pola milijuna ljudi živi s dijabetesom. Značajan dio njih nije svjestan svojeg stanja. Uočili su da se broj novooboljelih postupno povećava svake godine, što se povezuje sa sjedilačkim načinom života, porastom prekomjerne tjelesne težine i nezdravim prehrambenim navikama.

Posebno je zabrinjavajuće što sve veći broj mladih pokazuje rane znakove poremećaja regulacije glukoze.

Učenici prezentiraju rezultate istraživanja svojim vršnjacima u školi.

Učenici su proučavali i simptome šećerne bolesti, kao što su pojačana žeđ, umor, česta potreba za mokrenjem i nagle promjene tjelesne težine. U svojim su analizama naglašavali da se ovi znakovi često zanemaruju ili pripisuju stresu i umoru, što dovodi do kasnog postavljanja dijagnoze.

Velik dio učenika naveo je da prije ovog projekta nisu bili svjesni koliko simptomi mogu biti neprimjetni, ali i koliko su važni redoviti pregledi, osobito za one koji imaju obiteljsku povijest dijabetesa.

Stvaranje zdravih navika

Istraživali su i načine prevencije. Od uravnotežene prehrane i smanjenog unosa šećera, do redovite tjelesne aktivnosti i kvalitetnog sna. Osvijestili su da je ključ prevencije u stvaranju zdravih navika od najranije dobi. U završnom dijelu istraživanja analizirali su i kampanje prevencije koje se provode u Hrvatskoj, zaključivši da postoji još mnogo prostora za dodatne edukativne programe, posebno u školskom okruženju.

Analiza i prezentiranje podataka o broju oboljelih na nacionalnoj razini.

Nakon što su prikupili i obradili informacije, učenici su pripremili prezentacije koje su održali svojim vršnjacima. Postali su edukatori unutar vlastite škole, prenoseći naučeno na jednostavan i poticajan način. Prezentacije su bile obogaćene grafikonima, rezultatima njihova istraživanja, primjerima iz svakodnevnog života i praktičnim savjetima za zdrave navike.

Učenici često bolje reagiraju na informacije koje im prenose njihovi vršnjaci. Predavači su primijetili kako su njihovi kolege tijekom prezentacija bili iznenađeni brojem oboljelih u Hrvatskoj. Mnogi su u diskusiji nakon izlaganja istaknuli da će više pozornosti posvetiti svom zdravlju, prehrani i razini tjelesne aktivnosti.

Projekt je pokazao koliko je škola važna u oblikovanju zdravih navika i razvijanju svijesti o kroničnim bolestima koje se danas javljaju u sve mlađoj populaciji. Kroz angažman učenika, istraživački rad i vršnjačku edukaciju, škola ne samo da pruža znanje, već potiče odgovoran odnos prema vlastitom tijelu i empatiju prema oboljelima.

Školsko okruženje ima jedinstvenu ulogu. Može mladima pružiti kvalitetne informacije, ali i pomoći u donošenju odluka koje izravno utječu na njihovo dugoročno zdravlje. U vremenu kada su mladi izloženi brojnim izazovima i nezdravim navikama, ovakvi projekti predstavljaju snažan alat za izgradnju generacije koja će biti informirana, odgovorna i spremna brinuti o sebi i drugima.