prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

AI i digitalni alati kao pomagači u upravljanju razredom

Učiteljice Aida Kuljiš i Nataša Gaščić Đurkan iz Osnovne škole Bukovac iz Zagreba pohađale su tečajeve “Upravljanje razredom” i “Uporaba umjetne inteligencije u poučavanju” u organizaciji Europass Teacher Academy u Firenci krajem listopada 2024.

U suvremenoj školi 21. stoljeća učitelj je daleko više od kreatora i moderatora nastavnoga procesa u kojem dolazi do interakcije s učenicima. Od učitelja se očekuje uspješno upravljanje razredom. Pojam upravljanje razredom podrazumijeva da učitelj uspješno upravlja procesom poučavanja i učenja, surađuje s učenicima i kvalitetno rješava njihove sukobe, surađuje s roditeljima i vodstvom škole te lokalnom zajednicom.

Sve to stavlja pred učitelja brojne izazove i često je potrebno puno vremena i energije kako bi učitelj uspješno odgovorio na njih. Današnja tehnologija te razvoj brojnih digitalnih alata i umjetne inteligencije omogućuju učitelju da brojne situacije rješava brže i kvalitetnije pri čemu se ne umanjuje važnost ljudskog djelovanja.

Svakom je učitelju važno da sam nastavni proces bude što kvalitetnije oblikovan i da njegova provedba bude što uspješnija. To konkretno znači da procesu poučavanja i učenja treba biti tako proveden da učenik ostvari predviđene odgojno-obrazovne ishode. Digitalni alati i umjetna inteligencija mogu pomoći u izradi plana poučavanja, u  oblikovanju rubrika za vrednovanje, u oblikovanju formativnih bilježaka i kao pomoć u oblikovanju obrnute učionice. Naravno, digitalni alati neće odraditi posao umjesto učitelja, ali mogu pomoći i dati neke nove ideje, pomoći u izradi zadataka i vježbi za učenike s poteškoćama i za darovite , oblikovati neke nove i zanimljive zadatke, olakšati učenicima rad u obrnutoj učionici…

Digitalni alati mogu pomoći i u izradi razrednih pravila kojima u razredu nastojimo prevenirati neprihvatljiva ponašanja te odrediti posljedice onih ponašanja koja će se pojaviti u sukobima. Digitalni alati i umjetna inteligencija mogu pomoći učitelju i u suradnji s roditeljima jer učitelj može brže oblikovati različite materije za roditeljske sastanke, oblikovati različite ankete i upitnike, prezentirati materijale s terenskih nastava  i izleta…Kako postoji veliki broj digitalnih alata, izdvojit ćemo neke i predstaviti njihove mogućnosti, ali i prijedloge za primjenu umjetne inteligencije u upravljanju razredom.

Digitalni alati koji se najčešće navode kao pomoćnici u kreiraju obrazovnih sadržaja su tzv. ‘chatbot-ovi‘: ChatGPT, Gemini i Copilot. Njihova upotreba nije ograničena samo na sustav obrazovanja, već i na razna područja poput prodaje, zabave, korisničke podrške, bankarstva…Vjerojatno najpoznatiji među njima trenutno je ChatGPT. Njegova je upotreba svakodnevna te je rasprostranjen među ljudima diljem svijeta.

Alat nudi pregršt mogućnosti i informacija, a na vama je samo da mu postavite bilo koje pitanje ili izdate što precizniju naredbu. Što su upute jasnije, to će i završni materijal biti detaljniji, a time i primjenjiviji u procesu učenja i poučavanja. Ovaj alat može poslužiti za izradu plana poučavanja i učenja te rubrika za vrednovanje. Također nudi izradu kvizova kao i detaljnih nastavnih jedinica s aktivnostima. Najnovija verzija, GPT-4o, nudi nove mogućnosti kao što su kombinacija tekstualnih, glasovnih i vizualnih te video uputa i interakcija.

Sljedeći alat koji se često uspoređuje s prethodnim alatom je Gemini. To je besplatni Googleov chatbot koji nudi nešto više mogućnosti uporabe. Neke od njih su: glasovne naredbe, opis i prijedlog fotografija (izuzev ljudskih bića)…Posljednji u nizu je Copilot, Microsoft chatbot. Prednost ovog alata je u njegovoj jednostavnoj upotrebi te velikom broju mogućih zadanih znakova u jednom predlošku. Privlačan je i zbog mogućnosti generiranja fotografija prema zadanom opisu. Sva tri navedena alata mogu biti korisna za izradu sadržaja za roditeljske sastanke i radionice na različite teme kao i različitih rubrika za vrednovanje učeničkih odgojno-obrazovnih postignuća.

Jedan od vizualno najprivlačnijih alata s odličnom grafikom je Microsoft Designer. Zanimljiv je zbog mnoštva opcija koje nudi u generiranju fotografija, a same fotografije su živopisne. Koristan je i u izradi nastavnih materijala za djecu s teškoćama u razvoju jer može povezati sliku i riječ te na taj način omogućiti učenicima bolje vizualno pamćenje i lakše savladavanje novih pojmova (mnemonika), posebno kod usvajanja stranih jezika. Može biti koristan i na satovima razrednika pri izradi razrednih pravila, radionicama vezanim uz osjećaje i emocionalna stanja učenika, pričanje priča i slično.

Alat koji se često uspoređuje s Kahootom je Curipod. To je interaktivni alat koji može biti koristan u pristupu obrnute učionice. Nakon što se određena tema prouči kod kuće, pristupa se provjeri razumijevanja sadržaja na interaktivan način kroz razne aktivnosti kao što su: crteži, ankete, kvizovi i oblaci riječi. Obzirom da je alat osmišljen na način da se učenici kroz njega mogu i natjecati, njegova uporaba može doprinijeti izgradnji boljih odnosa među učenicima i suradnji. Mizou je alat kojem se zadaju odgojno-obrazovni ishodi kako bi se zatim kreirali zadatci i rubrike. Učitelj je u mogućnosti pratiti napredak učenika i rezultate, a učenik može dobiti vrijedne povratne informacije. Na taj način učenik može upravljati procesom učenja. Diffit for Teachers koristan je alat jer preoblikuje prezentacije i tekstove u raznovrsne nastavne listiće.

Jedan od alata koji nudi pregršt opcija za učenike i učitelje zasigurno je i Magic School. Neke od korisnih opcija su: sažetci videa, generiranje strategija podrške za učenike s teškoćama, generiranje tablica za kriterije vrednovanja, kvizova i rubrika, generiranje pjesama na zadanu temu, izrada nastavnih listića. Alat je jednostavan za korištenje, a dodatna prednost je što se zadatci mogu direktno slati učenicima i podijeliti u Google Classroomu.

Umjetna inteligencija i digitalni alati uvelike pomažu i olakšavaju rad učitelja, smanjuju vrijeme pripreme, obogaćuju nastavni proces te unose svježinu u svakodnevnom poučavanju. Kvalitetno osmišljene i kreirane aktivnosti doprinose boljem ozračju u razredu, jačanju zajedništva i zdrave kompetitivnosti, jačanju samopouzdanja kod učenika slabijih obrazovnih sposobnosti te se smanjuje  mogućnost međusobnih sukoba pri čemu je bitno naglasiti da je svaki generirani materijal obavezno potrebno provjeriti prije same uporabe.