Aktivnosti u eTwinning projektu “Click smart with dart”

U osnovnoj školi Hugo Badalić iz Slavonskog Broda već se godinama obilježava Dan sigurnijeg interneta. Već nekoliko godina uključuju se i u jedan eTwinning projekt s aktivnostima o sigurnoj uporabi interneta.

Tako su se i ove godine uključili u jednogodišnji međunarodni eTwinning projekt “Click smart with dart”, u kojem uz Osnovnu školu Hugo Badalić iz Slavonskog Broda, sudjeluju i škole Turske, Rumunjske, Tunisa, Italije i Hrvatske. Sve su provedene aktivnosti dio aktivnosti eTwinning projekta. Ove su godine učenici trećeg razreda različitim aktivnostima obilježili Dan sigurnijeg interneta ishodom iz domene e-društvo D.3.2 učenik primjereno reagira na svaku opasnost/neugodnost u digitalnome okruženju, štiti svoje i tuđe osobne podatke. Razgovarali su s učiteljicom u kojim se situacijama osjećaju (ne)sigurno, kako biti siguran i kako se štititi na internetu, što su osobni podaci i treba li ih dijeliti na internetuprepoznati i pravilno koristiti emotikone, te savjete za rad na internetu. Na kraju su odigrali edukativnu igricu Dabrica Darka otkriva digitalni svijet. U igri, glavni lik je dabrica Darka, koja je razigrana i nestašna, znatiželjna i hrabra, rado se upušta u pustolovine i istražuje, pravi je pokretač i inicijator i nikad joj nije teško pokušati riješiti problem. U igri i rješavanju problema pomažu joj medo Marko i mudra sova. Oni su također i dobro društvo za vježbe rastezanja jer je uz igranje i učenje na računalu važno voditi i brigu o svom zdravlju. Igrica razvija svijest o primjeni digitalne tehnologije u osobnom i profesionalnom životu, posljedicama njezine primjene te pravima i odgovornostima digitalnog građanina. Svi su učenici uspješno odigrali igricu, riješili kviz na kraju igrice te svoju diplomu spremili u svoju mapu, a učiteljica je za cijeli razred ispisala na papir jednu zajedničku diplomu koju će istaknuti u svom razredu.

Učenici četvrtih razreda su na listiću određivali koje od navedenih aktivnosti nisu sigurne, za koje je aktivnosti potreban oprez te koje su aktivnosti na internetu dopuštene. Nakon završenog zadatka, učenici su argumetirali zašto su pojedinu aktivnost postavili u određenu kategoriji (obojili jednom od tri boje). Odigrali su igru Budi internet genijalac te su tijekom igre morali zapamtiti tri pravila za siguran rad na internetu. Tri su pravila iz igrice morali upisati u obliku savjeta svojim vršnjacima na listić te ga ukrasiti. Učenici su riješili kviz Ne treba sve podijeliti, kviz Dobri i loši digitalni tragovi, te s učiteljicom kao moderatorom odigrali kviz Jeste li znali?.

Petaši su različitim aktivnostima obilježili Dan sigurnijeg interneta ishodom iz domene e-društvo D.5.1 učenik analizira etička pitanja koja proizlaze iz korištenja računalnom tehnologijom. Petaši su danas naučili koji su osobni podaci i da ih ne treba dijeliti s drugima. Odigrali su kviz o prepoznavanju osobnih podataka. Naučili su prepoznati i razlikovati slabu zaporku od jake zaporke, te stvoriti jaku zaporku, te provjerili prepoznavanje slabih i jakih zaporki u online kvizu. Upoznali su se s generatorima zaporki i načinu provjere je li njihova zaporka jaka ili nije. Zaključili su da nije dovoljno samo stvoriti jaku zaporku, nego je treba i zapamtiti! Učenici su i u igrici Digitalna putovnica kroz nekoliko koraka određivali kako stvoriti jaku zaporku. Svakako najzanimljiviji dio današnjeg dana učenicima bio je igranje avanturističke igrice Budi internet genijalac koja stavlja ključne lekcije digitalne sigurnosti u praksu. Učenici petih razreda odigrali su dio nazvan Toranj s blagom – čuvaj svoje tajne te postali pravi internet genijalci. U igrici su izbjegavali hakere da im ne ukradu poruke i identitet. Svi su učenici petih razreda i ove godine dobili HAKOM-ovu brošuru “Kako se zaštititi u svijetu interneta i mobilnih telefona“.

Ove su godine šestaši obilježili Dan sigurnijeg interneta ishodom iz domene e-društvo D.6.1 učenik stvara svoje pozitivne digitalne tragove primjenjujući saznanja o važnosti i utjecaju digitalnih tragova na naš svakodnevni život. Raspravljali su o tragovima (u pijesku, različite životinjske tragove, otisak prsta,…). Učenici su upoznali pojmove digitalni trag, pozitivni i negativni tragovi, aktivni i pasivni tragovi, digitalni ugled, te u tražilicu upisivali svoje ime da potraže i analiziraju svoje digitalne tragove. Rješavali su kviz u kojem su određivali što od navedenog je pozitivan a što negativan trag. U online alatu Wordart su izrađivali “digitalni trag” riječima povezanim s današnjom aktivnošću te ga pohranili u svoj e-portfolio i prikazali na Padlet ploči. Kako u Wordartu ne postoji oblik stopala, učenici su sliku/crtež stopala (lijevog ili desnog) dodali iz svoje mape u Wordartu. Upisivali su pojmove koje smo danas saznali/ponovili a vezane za digitalne tragove na internetu, dodjeljivati im broj (ovisno o tome koje riječi želi istaknuti veličinom), odrediti boje kojima će prikazati znak, vrstu fonta, pohraniti u svoj eportfolio kao .jpg datoteku. Učenici su u objavama tri osobe morali objasniti što su saznali iz njihovih “digitalnih” tragova.

Učenici sedmih i osmih razreda su za Dan sigurnijeg interneta sudjelovali u, za sve učenike u Republici Hrvatskoj, organiziranoj potrazi za blagom. Potragu je organizirala udruga Suradnici u učenju. Potraga za boljim internetom 2022. za učenike pripremljena je kao izazov s ciljem promicanja sigurnijeg i odgovornijeg korištenja interneta i općenito digitalnih tehnologija. te je otvorena 1. veljače, a učenici su je mogli rješavati do 8. veljače u ponoć. Za sudjelovanje u interaktivnoj potrazi bilo je potrebno računalo ili neki drugi digitalni uređaj s mrežnim preglednikom, pristupom internetu i vrijeme, te kompetencije: pretraživanje interneta, kritičko promišljanje, čitanje s razumijevanjem, uočavanje bitnog, donošenje zaključka na temelju informacija, točnost i promišljanje prije nego se odabere neki od odgovara. Potraga je bila organizirana u obliku kviza s 20 pitanja i zadataka. Učenici su osmih razreda učili o lažnim vijestima u sklopu kritičke procjene informacija na internetu. Učenici su na primjerima saznali kako i zašto nastaju lažne vijesti, kako prepoznati lažnu vijest. Učenici su dobili zadatke da na Padlet ploči postave izrade primjer lažne vijesti, istraže koja se lažna vijest smatra prvom takvom i pokušaju pronaći lažnu vijest.