Biografije poznatih Ličana

Učenici sedmog razreda Osnovne škole dr. Franje Tuđmana iz Ličkog Osika su tijekom studenog i prosinca na satovima Hrvatskog jezika učili što je biografija, kako nastaje te što je romansirana biografija.

Poučavajući učenike što je biografija, učiteljica je osmislila aktivnosti koje će nastavu Hrvatskog jezika učiniti zanimljivijom jer će teorijske spoznaje pretočiti u praktičan istraživački rad. Učenicima je osmislila sljedeće aktivnosti:

  1. Odabrati jednu osobu koja je podrijetlom iz Like (sportaš, književnik, jezikoslovac, znanstvenik, umjetnik). Zajedno su sastavili popis osoba o kojima bi učenici željeli saznati više i čije bi biografije voljeli čitati. Svaki učenik odabire jednu osobu. Pri istraživanju se koriste različitim izvorima (mrežne stranice, enciklopedije, članci). Učenici u biografiji trebaju navesti upotrijebljeni izvor.
  2. Osmišljavanje biografije: U bilježnicu malog formata ili u imroviziranu bilježnicu nastalu od više uvezanih araka formata A4, učenici zapisuju sve što su saznali o odabranoj osobi. Lijepe fotografije i članke te pišu bilješke. Osmišljavaju naslovnicu na kojoj ističu ime i prezime osobe koju istražuju, lijepe fotografiju/crtaju portret i odabiru citat koji će biti misao poveznica cijele biografije.
  3. Predstavljanje i vrednovanje: Učenici u učionici javno predstavljaju uratke. Izlaganje traje dvije minute. Prije izlaganja, učenicima su podijeljene rubrike za vrednovanje prema kojima su uistinu objektivno vrednovali suučenika te su svaku bilješku obrazložili i komentirali. Premda su pojedini učenici odabrali istu osobu, svatko je na drugačiji način osmislio i predstavio svoj uradak. U istraživačkom radu mjesto su pronašle biografije Cvijete Grospić, Josipe Lisac, Šime i Ante Starčevića, Nikole Tesle, Miroslava Kraljevića, Marijana Matijevića, Mile Budaak i Andrije Štampara.
  4. Izložba: Nakon prikupljanja i predstavljanja učeničkih uradaka, odabrani su najuspješniji i organizirana je izložbu u školskom predvorju.

Učenici su ovakvin načinom učenja saznali mnoge pojedinosti o životu  poznatih Ličana. Učiteljicu je oduševila spoznaja što su učenici odabrali Cvijetu Grospić, pjesnikinju iz 19. st. za koju se tek nedavno doznalo koliko je bila poznata u širim književnim krugovima svojeg vremena, kao i Šimu Starčevića, autora Nove ričoslovnice ilirske, prethodnika hrvatskih preporoditelja. Bez obzira što su pojedini učenici u početku s negodovanjem prihvatili ovaj istraživački zadatak, u konačnici su svi bili ponosni na plodove svojeg rada.