Bogatstvo zavičajne baštine u eTwinning projektu “Čakavica u srcu”

Učenici 3. a iz Osnovne škole Split 3 i 4. c iz Osnovne škole Trstenik uživali su u stvaranju rebusa “čakavski riči” koje su crtali na papiru ili izrađivali u digitalnom alatu Canva. Otkrivanje zagonetnih riječi pridonijelo je veselom ozračju u razredu i preraslo u pravo natjecanje u tome tko će smisliti što više rebusa.

Aktivnosti eTwinning projekta “Čakavica u srcu” započele su se provoditi na početku školske godine 2021./2022., u mjesecu rujnu. Stvorena je istoimena Facebook grupa koja je namijenjena isključivo projektnim partnerima zbog prikaza ostvarenih aktivnosti kao i ideja za ostvarivanje istih. Prva aktivnost na Twinspaceu bila je upoznavanje članova projekta odnosno predstavljanje razreda i učitelja koji u njemu sudjeluju. Svaki razred izradio je svoj razredni logo u obliku crteža ili u nekom digitalnom alatu. Naučili su pjevati himnu projekta “Lipi naš ČA” koju je napisala i uglazbila učiteljica Sandra Podrug.

Mjesec listopad bio je prepun događanja. Četvrtaši su obilježili Svjetski dan životinja izradom prigodnih listića s nazivima životinja na čakavici u digitalnom alatu Canva. Istraživali su i pisali poslovice o magarcu (tovaru) i saznali koliko je značio čovjeku u prošlosti. Opisivali su i mačku koja je od davnina omiljeni kućni ljubimac. Učiteljica Jagoda Čopac prijavila je događaj kodiranja bez računala pod nazivom Pixel Art – kodiranje čakavski riči na EU Code Week koji se obilježavao od 8. do 23. listopada. Povodom Dana jabuka i uz Dane kruha trećaši i četvrtaši zabavljali su se kodiranjem i dekodiranjem poslovica o jabukama i kruhu. Učenici 4. c bili su vrlo uspješni u kodiranju uz pomoć aplikacije za crtanje u digitalnome alatu Pixel Art. Jednostavnim pristupom programiranju, pomoću Pixel Art tehnike, učenici su na zabavan način naučili računalno razmišljati, rješavati probleme i kreativno se izražavati. Na taj način obilježili su i Dan kravate. Također su na satu Likovne kulture izrađivali kravate od kolaža na koje su zapisivali čakavske riječi. Uz Dan jabuka učenici 3. a ponovili su staru brojalicu “Na moru je jabuk”, snimili videozapis te ga postavili na zajednički Wakelet, kao ideju za projektne partnere, dok su svi učenici prikupljali recepte kolača s jabukama i zapisivali ih na čakavici. Mjesec listopad završio je prihvaćanjem našeg projekta “Čakavica u srcu” pod pokroviteljstvom UHURN Zvono koja u školskoj godini 2021./2022. prati inovativne projekte.

U mjesecu studenome, povodom Mjeseca hrvatske knjige u Godini čitanja, trećaši su snimili reklamu za knjigu Čudnovate zgode šegrta Hlapića na čakavici, koja bi trebala poslužiti kao poticaj svima da pročitaju tu knjigu. Četvrtaši su predstavili knjigu Matka Marušića Snijeg u Splitu. Prvo su napravili naslovnicu crtajući na papiru ili u nekom digitalnom alatu, a zatim  osmislili i snimili TV reklamu na čakavici. Svjetski dan ljubaznosti obilježili su izradom plakata u digitalnom alatu Canva, na kojem su istaknuli kako uvijek treba lijepo pozdravljati druge. Uz Dan sjećanja na grad heroj pisali su pjesme o Vukovaru. Također, u  knjigu napravljenu u digitalnom alatu Book Creator, svaki razred postavio je zavičajnu slovaricu s čakavskim riječima kao i pjesme uz pojedinu riječ. Tako je nastala zajednička “Abeceda čakavski riči”.

Blagdanski mjesec prosinac donio je brojne zanimljive aktivnosti. Učenici su na satu Likovne kulture izrađivali ukrase od papira na koje su pisali čakavske riječi. Njima su ukrasili panoe u učionici. Pisali su i blagdanske čestitke svim projektnim partnerima u digitalnom alatu Greetings Island. Kruna zajedničkih projektnih aktivnosti bila je videokonferencija projektnih partnera na kojoj su se predstavili jedni drugima, zapjevali himnu projekta “Lipi naš ČA” i odigrali prigodni božićni kviz poznavanja blagdanskih običaja i čakavskih riječi. Svi projektni partneri, obogaćeni novim znanjima i prijateljstvima, s nestrpljenjem čekaju realizaciju novih čakavskih aktivnosti u drugom polugodištu.