CAP program: Kako osnažiti djecu da budu sigurna, jaka i slobodna

CAP je opisan kao “jedan od najkvalitetnijih i najobuhvatnijih programa primarne prevencije zlostavljanja djece u svijetu”. Ključ je CAP-ova uspjeha u njegovim temeljima, tj. u filozofiji jačanja djece i pozitivne podrške djeci. U Sjedinjenim Američkim Državama originalni CAP program započeo je 1978. godine. Iste godine, educirana je od strane američkih stručnjaka prva grupa školskih psihologa koji su započeli s provođenjem programa. Kako bi osnažili djecu i pomogli im da budu manje ranjiva, roditelji u Americi zamolili su lokalnu organizaciju “Žene protiv silovanja” u Columbusu, Ohio za pomoć. Otada se program primjenjuje u američkim državama i svijetu.

Na inicijativu Udruge roditelja “Korak po korak”, CAP se u Hrvatskoj primjenjuje od školske godine 1999./2000. U Osnovnoj školi Ante Starčevića Rešetari Cap-program se provodi od školske godine 2005./2006. Cap-tim čine dvije učiteljice razredne nastave i pedagoginja. U zanimljivim i za tu prigodu posebno osmišljenim igrokazima, provodi se program koji pruža djeci informacije o potencijalno opasnim situacijama i uči ih kako prepoznati iste situacije. Prednost CAP-a polazi od prevencijskih strategija koje proizlaze iz dječjih sposobnosti. Djeca bi trebala znati što sve mogu učiniti ukoliko se nađu u opasnoj situaciji i s kim o tome mogu porazgovarati. Pedagoškim radionicama koje su predviđene programom cilj je razvijanje socijalnih vještina i jačanje osjetljivosti za određeni problem. Namijenjene su učenicima 2., 3. i 4. razreda. Traju jedan školski sat i u njima sudjeluju svi učenici unutar jednog razrednog odjela. Radionica za učenike započinje razgovorom o pravima djece i o situacijama u kojima djeca gube ta prava.

Pažnja djece usmjerena su na tri osnovna prava: pravo na sigurnost, jakost i slobodu. Učenici rado sudjeluju u igrokazima unutar radionice. Naučili su na koji način mogu prijatelju u nevolji pružiti pomoć, a da pritom ne ugroze sebe. Igrokazi su ih oduševili jer su imali priliku predlagati svoja rješenja, a glumom izraziti svoje osjećaje. U igrokazima su učenici uvidjeli da povjeravanje odrasloj osobi u potrebi nije tužakanje. U CAP radionicama učenicima se objašnjava kako da prepoznaju opasnu situaciju i što trebaju činiti kako bi izbjegli moguće zlostavljanje. CAP-program uči djecu tri važne stvari: zauzimanje za sebe, važnost blizine i podršku vršnjaka i povjeravanje odrasloj osobi kojoj bezgranično vjeruju.