prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Debata o budućnosti knjižničara

U sklopu obilježavanja Mjeseca hrvatske knjige, koji se ove godine odvija pod motom „Odabrali knjižničari“, u školskoj knjižnici Osnovne škole Ivana Mažuranića u Vinkovcima održana zanimljiva i inspirativna debata na temu „Ima li budućnost zanimanje knjižničara?“.

Debatu je osmislila školska knjižničarka Gorana Hasel, a pripremili su je i vodili članovi školskog debatnog tima pod mentorstvom učiteljice hrvatskog jezika Mirele Roy Chowdhury, koja je potaknula učenike da kritički promisle o ulozi knjižničara u suvremenom, digitaliziranom svijetu.

Sraz argumenata: čovjek ili tehnologija?

Učenici su bili podijeljeni u dvije skupine – afirmacijsku i negacijsku. Afirmacijska skupina branila je stav da knjižničari i dalje imaju važnu, nezamjenjivu ulogu u društvu, dok je negacijska skupina tvrdila da tehnološki napredak, digitalne platforme i umjetna inteligencija postupno preuzimaju njihove funkcije.

Negacijska je skupina iznosila konkretne primjere o sve većoj dostupnosti digitalnih baza podataka, e-knjiga i automatiziranih sustava za pretraživanje informacija. Prema njihovom mišljenju, u svijetu u kojem umjetna inteligencija već preporučuje knjige, analizira tekstove i komunicira s korisnicima, zanimanje knjižničara gubi tradicionalni smisao.

No afirmacijska je ekipa uvjerljivo pokazala suprotno. Njihovi su argumenti naglasili kako knjižničar nije samo osoba koja posuđuje knjige, već stručnjak za informaciju, posrednik između znanja i čitatelja, te osoba koja potiče kritičko mišljenje, kulturu čitanja i ljubav prema knjizi.

„Knjižničar je onaj koji zna postaviti pravo pitanje i pronaći pouzdan odgovor. Tehnologija može pomoći, ali ne može zamijeniti ljudsku intuiciju i toplinu,“ istaknula je jedna članica afirmacijske skupine, izazvavši pljesak publike.

Zanimljiva i poticajna rasprava

Tijekom rasprave izmjenjivali su se argumenti, primjeri iz prakse, humor i iskrena razmišljanja o budućnosti obrazovanja i kulture čitanja. Publika, koju su činili učenici i učitelji, s velikim je zanimanjem pratila tijek debate i nagradila sudionike glasnim pljeskom.

Nakon završetka rasprave, stručni žiri i publika jednoglasno su odlučili da pobjedu odnosi afirmacijska skupina, koja je uvjerljivo dokazala kako se knjižničari još uvijek ne moraju bojati za svoju budućnost.

Knjižnica kao prostor ideja i dijaloga

Debata je završila zajedničkom porukom da, unatoč ubrzanom razvoju tehnologije i umjetne inteligencije, ljudska znatiželja, empatija i stručnost ostaju nezamjenjive vrijednosti – osobito u svijetu knjiga i znanja.

Knjižničari nisu samo čuvari polica i kataloga, nego čuvari znanja, kulture i duha zajednice. Oni pomažu učenicima pronaći ne samo pravu knjigu, već i pravi put do odgovora, razumijevanja i kritičkog mišljenja. U vremenu kada informacije postaju dostupne jednim klikom, upravo knjižničari imaju važnu ulogu u razlikovanju istine od površnosti, u povezivanju tehnologije s humanističkim vrijednostima i u poticanju čitateljske pismenosti.

Ova je debata pokazala koliko su važne ovakve rasprave u školskom okruženju. One potiču učenike da preispituju svijet oko sebe, razvijaju argumentacijske i komunikacijske vještine, ali i da uče cijeniti znanje, knjigu i one koji ih s ljubavlju prenose drugima.

Zaključak je jasan – budućnost knjižničara postoji, ali se ona, kao i svaka profesija, razvija i mijenja. Umjesto da se boje tehnologije, knjižničari je prihvaćaju kao alat koji im pomaže da još bolje služe svojim korisnicima. A sve dok postoji ljubav prema čitanju i potreba za razumijevanjem svijeta – postojat će i knjižničari.