Dječja kreativnost u matematici

Učenici 8. a razreda Osnovne škole “Ljubo Babić” u Jastrebarskom nakon obrade nastavne cjeline Kvadriranje, korjenovanje, potenciranje odradili su projektni zadatak “Izrada kalendara za 2021.godinu”. Osim izrade plakata postupak vrednovanja također je bio bitan element koji je upotpunio zadaću ovog projektnog tipa i dao joj potrebnu ozbiljnost. U projektu učenici su se dobro zabavili, razvili sposobnost vrednovanja i najvažnije utvrdili naučene sadržaje.

Učenici danas, više nego ikada do sada, kritički procjenjuju sadržaje koje obuhvaća predmetni kurikulum. Nastavnici često čuju: “Uf, opet ta matematika”, “Dosadno! Teško! Čemu mi to uopće treba!?…”. Potaknuta takvim učeničkim stavovima, nastavnica se trudi u nastavi naglašavati prisutnost matematike u svakodnevnom životu. Potkrjepu za svoje stavove nalazi u svjetskim trendovima koji ističu važnost uvođenja istraživačkog elementa u nastavu na svim razinama. Osim toga, rad bazira na počelima Bloomove taksonomije gdje nakon razumijevanja i primjene slijedi analiza. Analizom učenik pokazuje da je sposoban kategorizirati, uspoređivati i pronalaziti greške. Prema Bloomu učenik će najbolje upamtiti gradivo ako kao vrhunac svojeg učenja stvara nešto novo. Kreacija je ono što omogućuje pohranu znanja u trajno pamćenje. Nastavnica nastoji radom pružiti više učenicima i danas više nego prije mora posegnuti za načinima i metodama kako bi djecu motivirala za rad da bi učili, zabavljali se, a opet da bi u njihovim malim glavicama ostali segmenti i sadržaji koje će primjenjivati u nadolazećim sadržajima. U radu je primijetila kako svi učenici, čak i oni kojima matematika nije “jača” strana kad im ponudi neku kreativnu ideju uglavnom “zagrizu” i čine čuda. Ako u sve to uvrsti i rad u paru/grupni rad, sreći i zadovoljstvu nema kraja. Tako su i ove godine nakon obrade nastavne cjeline Kvadriranje, korjenovanje, potenciranje odradili projektni zadatak “Izrada kalendara za 2021.godinu”.

Zadatak je bio koristeći naučeno gradivo, a uz kombinaciju svih dosad naučenih operacija postaviti zadatak čije će rješenje biti željeni datum. Naravno uz zadatak trebalo je prikladno ilustrirati stranicu. Učenici su unaprijed bili podijeljeni u parove kako ne bi bilo ponavljanja nekih mjeseci uz to jedna je grupa bila zadužena za izradu naslovnice gdje su se učenici poslužili i rješavanjem algebarskih razlomaka. Po završetku, radove su postavili u aplikaciju Padlet, gdje su učenici mogli međusobno vidjeti radove drugih grupa, ocijeniti i komentirati. Učenički radovi su, unatoč roku od tjedan dana, počeli pristizati već nakon dva dana. Time su učenici pokazali koliko brzi i kreativni mogu biti kada im je zadatak dovoljno izazovan. Ovim radom razvijali su suradnički odnos, potaknuli razvoj istraživačkih, komunikacijskih i kritičkih sposobnosti učenika. Kao i prilikom bilo kojeg drugog rada, događale su se greške. Na taj način su učenici u drugačijem okruženju osvijestili činjenicu da neuspjeh i greška spadaju u obrazovnu zadaću na koju su učitelji naviknuti i dio su aktivnog učenja. Postupak vrednovanja također je bio  bitan element koji je upotpunio zadaću ovog projektnog tipa i dao joj potrebnu ozbiljnost. Obzirom da se plakat trebao postaviti u aplikaciju Padlet imali su mogućnost uključiti sve učenike razreda u diskusiju i vrednovanje. Vrednovanje radova zamišljeno je na način da učenici u njemu imaju aktivnu ulogu. U početku je bilo manjih problema: kolege u razredu nisu željele reći kritike bojeći se da će time umanjiti ocjenu, nedovoljno znanje pojedinih učenika u području koji je pokriven zadatkom činila ih nedovoljno kompetentnim za realnu ocjenu. Postupak vrednovanja od strane učenika zbog formiranja realne ocjene projektnog zadatka bio je u svrhu razvijanja sposobnosti vrednovanja kod učenika te stvaranja obaveze pažljivog pregleda plakata. Kao i sve drugo i vrednovanje, procjena i samoprocjena su vještine koje je potrebno izgrađivati i uvježbavati. Već u idućem projektnom zadatku učenici su pokazali da su itekako kompetentni kvalitetno i s adekvatnom povratnom informacijom vrednovati druge a i same sebe. Cilj da svi sudjeluju, dobro se zabave, razvijaju sposobnost vrednovanja, a ono najvažnije da i nauče, ostvaren je. Nastavnica je ponosna na sve učenike, a posebno na učenike koji se školuju po prilagođenom programu na  izvrsnoj suradnji i trudu  da iznjedre što bolji rad.