Učitelji i stručni suradnici Osnovne škole Popovac nisu tražili bijeg iz uobičajene školske svakodnevice – tražili su rast. Svjesni izazova suvremenog obrazovanja i potreba vlastite škole, odlučili su ne čekati promjene izvana, već ih sami pokrenuti. Projekt “What’s STRONG With You?” omogućio im je izlazak iz uobičajenih okvira i suočavanje s izazovima europskog obrazovanja u najpozitivnijem smislu – učenjem, umrežavanjem i primjenom.
Sve što su učitelji i stručni suradnici učili bilo je usmjereno na poboljšanje iskustva učenika. Bilo da se radilo o razvoju kritičkog mišljenja, poticanju emocionalne pismenosti, brizi za mentalno zdravlje ili osmišljavanju novih izvannastavnih aktivnosti, svaki je korak bio vođen jednostavnim, ali snažnim pitanjem: Kako možemo biti bolji za njih?
Tečajevima do osnaženih učitelja i aktivnih učenika
Ukupno jedanaest učitelja i stručnih suradnika male baranjske škole sudjelovalo je na osam različitih strukturiranih tečajeva, svaki u trajanju šest dana. Tečajevi su se održavali diljem Europe i tematski su bili usklađeni s ciljevima projekta. Svaka mobilnost bila je prilika za učenje i profesionalni razvoj, ali i za povezivanje s europskim kolegama, razmjenu iskustava i postavljanje temelja za dugoročne promjene u svakodnevnom radu škole. Ukupna vrijednost projekta iznosi 41.891,00 eura, od čega je 25.712,00 eura bilo namijenjeno za sudjelovanje na strukturiranim tečajevima.
Mindfulness za učitelje – praktični pristupi
Strukturirani tečaj održan u Barceloni bio je posvećen razvoju osobne i profesionalne prakse usredotočene svjesnosti (mindfulness). Obrađeni su osnovni principi mindfulnessa, znanstveni temelji i mogućnosti njegove primjene u obrazovanju. Aktivnosti su bile usmjerene na razvoj strategija za upravljanje stresom, jačanje fokusa i emocionalne otpornosti, kako kod učitelja, tako i kod učenika. Posebna pažnja posvećena je implementaciji mindfulness tehnika u učionici, prilagodbi praksi različitim dobnim skupinama te korištenju kreativnih metoda za poticanje emocionalne pismenosti i opće dobrobiti u školskom okruženju.
Mentalno zdravlje i otpornost u obrazovanju
Na Tenerifima je održan tečaj orijentiran na dobrobit učitelja i učenika, s naglaskom na mentalno zdravlje i strategije za očuvanje unutarnje ravnoteže. Polaznici su se upoznali s tehnikama relaksacije, vođene meditacije i mindfulnessa koje su prilagodive i učenicima osnovnoškolske dobi. Tečaj je bio iznimno praktičan, a stečeno znanje već je oblikovano u radionice i učioničke aktivnosti usmjerene na emocionalnu pismenost i prevenciju stresa.
Umjetna inteligencija u obrazovanju
Strukturirani tečaj u Barceloni bio je posvećen osnovama umjetne inteligencije i mogućnostima njezine primjene u obrazovanju. Predstavljeni su UI alati koji mogu obogatiti nastavni proces, unaprijediti digitalne kompetencije učitelja i stručnih suradnika te doprinijeti stvaranju prilagođenih obrazovnih iskustava. Posebna pažnja posvećena je ulozi umjetne inteligencije u inkluzivnom obrazovanju, a fokus je bio na prilagodbi nastavnih sadržaja različitim stilovima učenja i individualnim potrebama učenika.
Kritičko mišljenje i umjetna inteligencija
Tečaj u Irskoj bio je strukturiran s ciljem primjene umjetne inteligencije u obrazovanju, pri čemu je naglasak stavljen na poticanje suradnje, kreativnosti i kritičkog mišljenja među učenicima. Obrađeni su osnovni koncepti UI-ja, pravilno oblikovanje upita (prompting) te uloga UI pismenosti u suvremenom nastavnom procesu. Istraživane su mogućnosti i ograničenja širokog spektra alata, uključujući ChatGPT, Microsoft Copilot, Gemini, Grok, Perplexity, Claude, Deepseek, NotebookLM, Diffit, Poe, Brisk, Krea, Leonardo AI, Ideogram, Suno, Napkin, Eduaide i Hailluo. Tečaj je uključivao i praktičan rad na planiranju različitih nastavnih aktivnosti, rješavanju problemskih situacija i izradi edukativnih sadržaja pomoću umjetne inteligencije.
Digitalni alati za kreativnu i suradničku učionicu
Primjena digitalnih alata i mrežnih rješenja u svrhu poticanja kreativnosti, suradnje i angažiranosti učenika bila je u središtu tečaja održanog u Rimu. Sudionici su razvijali vlastite nastavne sadržaje i stjecali praktične vještine za korištenje tehnologije u obrazovanju s ciljem povećanja angažiranosti učenika te poticanja njihove samostalnosti i izražavanja. Poseban naglasak stavljen je na digitalna rješenja koja podržavaju učenike s različitim obrazovnim potrebama te promiču održivost u školskom okruženju. Završetkom tečaja, sudionici su osposobljeni za kritičku procjenu i svrhovitu integraciju digitalnih alata u svakodnevni nastavni rad.
Učenje na otvorenom i holistički pristupi nastavi
Strukturirani tečaj održan u Finskoj bio je usmjeren na učenje na otvorenom i holističke pristupe poučavanju. Naglasak je bio na korištenju prirodnog okruženja kao poticajnog prostora za razvoj kognitivnih, emocionalnih i socijalnih vještina učenika. Praktične aktivnosti i teorijski okviri obuhvaćali su modele koji podržavaju aktivno, istraživačko učenje te osnažuju učenike za samostalno promišljanje i djelovanje. Stečena znanja već su pretočena u planiranje izvanučioničkih nastavnih dana i sadržaja prilagođenih lokalnom kontekstu.
Projektno učenje u fokusu
U Valenciji je održan tečaj posvećen projektnom učenju kao jednom od najučinkovitijih oblika aktivnog poučavanja. Učitelji su se upoznali s metodama planiranja, strukturiranja i evaluacije projektne nastave, s naglaskom na interdisciplinarnost i povezanost sa stvarnim životom učenika. Naučeno je odmah implementirano u razrednu praksu, a učenici su s oduševljenjem prihvatili uloge istraživača, kreatora i prezentatora.
Jačanje mekih vještina
Drugi tečaj u Valenciji bio je usmjeren na razvoj mekih vještina – timskog rada, komunikacije, empatije i upravljanja emocijama. Poseban fokus stavljen je na ulogu učitelja kao modela i voditelja u razvoju tih vještina kod učenika. Aktivnosti su bile izrazito praktične, a naglasak je bio na stvaranju pozitivne i podržavajuće učioničke klime. Stečene kompetencije bit će uključene u unaprjeđenje školskog ozračja.
Zaključak
Sudjelovanjem u Erasmus+ projektu “What’s STRONG With You?”, Osnovna škola Popovac zakoračila je prema trajnim promjenama u svakodnevnom radu. Stečena znanja i vještine aktivno se primjenjuju u učionicama, na školskim hodnicima, u međuljudskim odnosima i profesionalnoj kulturi škole.
Učitelji i stručni suradnici nova znanja prenose svojim učenicima zahvaljujući novim metodama poučavanja, potiču ih na razvoj kritičkog mišljenja, suradničkih vještina, samopouzdanja i otpornosti. Hvalevrijedni rezultati projekta nisu ostali zatvoreni unutar četiri zida zbornice – brojne radionice, međusobno mentoriranje i profesionalni susreti postali su prilike za prijenos znanja među kolegama.
Projekt već sada daje konkretne, opipljive rezultate. Održane su radionice za učenike, učitelje i ostale zaposlenike škole, izrađena su tri scenarija poučavanja povezanih s mindfulness tehnikama i pet nastavnih priprema za razvoj kritičkog mišljenja, u tijeku su završni detalji planiranja triju izvanučioničkih nastava, a u novoj nastavnoj godini školski kurikulum bit će obogaćen novim izvannastavnim aktivnostima i projektima. Stvorena je i digitalna e-knjiga o poučavanju mekih vještina, Wakelet kolekcija s metodama za razvoj kritičkog mišljenja, promotivni materijali u obliku postera i brošure, te mrežna stranica projekta kao središnje mjesto za dijeljenje i vidljivost rezultata.
Zahvaljujući Erasmus+ projektima, baranjska škola jasno pokazuje da snaga jedne škole ne leži u veličini zgrade, broju učenika ili opremi, već u ljudima koji u njoj rade i njihovoj spremnosti da se permanentno usavršavaju te budu nositelji promjena. Kad se znanje pretoči u praksu, a praksa u zajedništvo, svaka škola postaje istinsko središte rasta za sve dionike odgojno-obrazovnog procesa.