eTwinning projekt “Uz čitanje riječi rastu”

Razviti učenike u cjeloživotne čitatelje i ljubitelje pisane riječi jedna od izuzetno važnih zadaća svakoga učitelja. Uključivanjem Osnovne škole Škurinje Rijeka u eTwinning projekt “Uz čitanje riječi rastu” nastojalo se zainteresirati učenike za čitanje primjerenih sadržaja, popularizirati knjige, te poticati unutarnju motivaciju kako bi čitanje učenicima postalo užitak i svakodnevna potreba.

Kada učenici razviju intrizičnu motivaciju za čitanjem, tada će u čitanju uživati i razvijati svoje kulturne kompetencije. Tijekom realizacije projekta učenici su provodili niz različitih radionica u kojima su upoznavali  književnost kao stvaralačku aktivnost, razvijali maštu, te doživljavali književnost kao izvor znanja, iskustva i vrijednosti.

Priču o čitanju učenici su započeli na Međunarodni dan pismenosti. Promišljali su o važnosti čitanja. Razgovarali su što je pismenost i koliko je ona važna, te na koje će poteškoće nailaziti netko tko nije pismen. Napisali su pismo školskim prijateljima prvašima. Oni još nisu naučili čitati i pisati, pa su im poslali riječi podrške u usvajanju te nove i važne vještine. U cilju afirmacije čitanja postavili su čitalački izazov. U  Mjesecu knjige svaki se učenik okušao u čitanju različitih vrsta tekstova u različitim situacijama. Otkrivali su različite načine čitanja razvijajući iskustva čitanja koja mijenjaju njihova osobna iskustva te otvaraju nove poglede, potiču razvoj literarnoga ukusa, mašte i refleksiju o svijetu, sebi i drugima.

Nizale su se čitalačke radionice različitih tema, različitog pristupa radu, različitih ishoda i različitih metoda rada, a sve s ciljem popularizacije čitanja. Učenicima najzanimljivija aktivnost bila je suđenje jednom od likova iz pročitane knjige Čudnovate zgode šegrta Hlapića, Rđavom Grgi. I njihov sudski proces imao je suca, optuženika, tužitelja, tuženika, svjedoke i porotu, optužnicu, presudu. Grđavi Grga činio je mnoga loša djela, ali se odlučio popraviti. Je li zaslužio kaznu? O tome su odlučivali učenici. Organizirana je i kino predstava u razredu. Učenici su glumili, učili glagoljicu, organizirali čajanku, radili plakate, učili se bontonu kroz poticaj iz knjige, učili pisati dnevnik…

Često su se razmjenjivala iskustva vezana uz određenu temu, analizirale su se informacije i aktivnosti, samostalno su se donosili zaključci, kritički se razmišljalo. Učenici su zauzimali stav o pročitanom, proširivali spoznaje, povezivali ih sa situacijama iz svakodnevnog života, otkrivali nešto novo. Osjećaj povezani u procesu grupnog rada povećavao je znatiželju i motivaciju za nove aktivnosti. Korištenjem digitalnih alata u radu učenici su razvijali i digitalne kompetencije.

U stvaralačkim aktivnostima učenici su bili izuzetno kreativni. Razvijali su kritičko mišljenje o postupcima pojedinih likova iz priča. Bili su vrlo suradljivi  i  komunikativni. Razrađivali su aktivnosti, procjenjivali postupke i očekivanja. Učenici su bili aktivno uključeni u radionice, u učionici ili izvan nje, tražili su odgovore na različita pitanja, trudili se razumijevati informacije, predstavljati rezultate te tako razvijati istraživačke vještine, ali i stavove i vrijednosti važne za svakodnevni život. Uspostavljali su veze dosadašnjih spoznaja o čitanju s novim spoznajama do kojih su došli, bolje razumijevajući sebe i svijet oko sebe. Razvijalo se umijeće uređivanja vlastitog slobodnog vremena, u kojem će se uvijek naći prostor za dobru knjigu.