prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Lektira i IKT

U današnjem trenutku nezamislivo je ne koristiti Informacijsko komunikacijska tehnologija (IKT) u nastavi za učenje i poučavanje. Iako svjedočimo sve lošijim govorno jezičnim vještinama, ali i pisanju učenika, teško je ne uklopiti IKT čak i u samu nastavu Hrvatskog jezika gdje može poslužiti kao motivacija, ali i za vježbu, ponavljanje, istraživanje te razne kreativne uratke, rad u paru, grupni rad i slično.

Kada se uzme u obzir da sa svakom novom generacijom dolazi sve manje ljubitelja čitanja i knjiga mnogi se učitelji pitaju ima li uopće pomoći. Odrastanje novih generacija usko je povezano s digitalizacijom, ekranima a živimo u vremenu da se nikad više nije poticalo na knjigu i čitanje. Kriza čitanja dugogodišnji je problem s kojim se suočava, stoga ne čudi da učitelji neprestano istražuju i otkrivaju nove načine kako približiti učenicima knjigu i navući ih na čitanja. I učiteljica Maja Pignar Mijović je na nizu primjera dobre prakse pisala o tome.

Autorice Gabelica i Težak navode da je poticanje čitanja i razvoj čitateljske kulture dugotrajan proces koji započinje u domu. Nemjerljiv je utjecaj obitelji jer od tuda sve kreće, ali ne zanemarimo utjecaje odgajatelja i konačno učitelja koji s nekima učenicima kreću uistinu ispočetka, a kod nekih još više šire i jačaju tu ljubav. Nikad nije dosta ponavljati koliko nam je čitanje važno i zašto ga trebamo. “U ovaj se proces nužno treba uključiti cijelo društvo, a zatim i odgojno-obrazovne institucije jer uloga odgoja i obrazovanja nije nešto čime se bavi isključivo škola.” (Gabelica, Težak, 2019:60)

Lektira učenicima nije baš poticajna i često ih demotivira za čitanje. U praksi se pokazalo da su im djela nezanimljiva, ne mogu se ili se teško poistovjećuju s junacima tijekom čitanja, neprimjerena njihovoj dobi, napisana njima nejasnim jezikom, često su im zadani uobičajeni monotoni zadaci koji omogućuju prepisivanje s raznih lektirnih internetskih stranica, uvijek ih čeka ista interpretacija na školskom satu, učenici rijetko imaju mogućnost vlastitog odabira i tako dalje. Ipak učiteljska misija mora biti da učenici pronađu zadovoljstvo u čitanju da ne postane prisila i tlaka kako se to danas čini. Tim vođena i sama učiteljica već više od desetljeća bavi se tim izazovima te pridobiva nove čitače. Gabelica (2012) smatra kako je potrebno osloboditi se straha od novih medija i pronaći rješenje u kombinaciji tiskanoga i elektronskoga medija. Življenje u doba tehnologije od učitelja zahtijeva praćenje novih trendova u obrazovanju, a isto tako i razumijevanje generacijskih mijena u učeničkoj populaciji. Važno je iznalaziti različite načine motivacije kojima će zainteresirati učenike za obrazovni sadržaj, pritom koristeći sklonost mladih prema digitalnim sadržajima. Digitalni mediji pružaju raznovrsne mogućnosti kojima se mogu razviti čitalačke navike (Gabelica i Težak, 2017). Njihova primjena u nastavi pruža velike mogućnosti organizacije raznih projekata, kao i unutarpredmetne i međupredmetne korelacije.

Već godinama su te misli i vodilja učiteljici koja je uvidjela kako prožeti malo IKT-a u lektiru može biti vrlo poticajno od prvaša do četvrtaša. Sama knjiga, slikovnica ipak moraju ostati u fokusu, no upravo znajući da će biti neki kreativni zadatak pomoću IKT učenici su motivirani pročitati knjigu kako bi se mogli uključiti u rad, a drugačijim satovima ,ako ih organiziramo, motivacija se pojačava i raste. Malo pozitivnih primjera iz prakse u radu s učenicima 4. razreda i primjeni IKT-a u nastavi lektire.

Prvi susret učenika s kreativnim lektirnim tjednom započeo je sa Šumom Striborovom, Ivane Brlić Mažuranić. Izvrsno je prihvaćen jer je obilovao nizom novih, učenicima zanimljivih aktivnosti. Uz jednostavan alat izrade prijelomnih vijesti učenici su se stavili u ulogu novinara te izradili prijelomnu vijest pomoću alata za izradu naslovnih stranica: Break Your Own News – Breaking News Generator. Pomoću Adobe Spark – Alat za stvaranje vizualnih priča, animacija i video zapisa učiteljica je pohranila cijeli lektirni tjedan. Učenici su bili oduševljeni.

Do obrade lektire Regoč, Ivane Brlić Mažuranić učiteljica je učenike naučila izraditi križaljke i osmosmjerke u jednostavnim alatima koje su učenici mogli kasnije primijeniti i izraditi svoje vlastite križaljke i osmosmjerke. Najzanimljivije učenicima je bilo kada su sve napravljeno stavili na jednu hrpu te je svatko izvukao nečiji rad pa su ih tako rješavali. Crossword labs – Alat za izradu križaljki i Word Search Labs – Alat za izradu osmosmjerki.

U Book creator alatu koji je namijenjen izradi slikovnica/knjiga u digitalnom obliku učiteljica je prikupljeno stavila i dala učenicima i roditeljima na uvid čemu se oni vesele, gledaju i komentiraju, čak i s odmakom.

U tematskom tjednu lektire Duh u močvari, Ante Gardaša osmišljeno je mnoštvo zadataka i aktivnosti, a sve njih učiteljica je objedinila na jednom mjestu te je učenicima uvijek dostupan, a oni mu se rado i kasnije vraćaju i međusobno komentiraju. Tematski tjedan nakon čitanja knjige Emil i detektivi, Ericha Kastnera iznjedrio je mnoštvo zanimljivosti, a IKT se provukla kroz izradu avatara nekog od likova iz romana te izradi krugova (spirale) riječi koje su učenici, opet slučajnim izvlačenjem, međusobno razmijenili. Izrađene avatre stavili su na LINO ploču da ih učiteljica može vidjeti te tako usavršili služenje i ovim jednostavnim alatom. Avatarmaker – Alata za izradu personaliziranih avatara, Festisite -Alat za izradu kruga riječi, valova…Lino It – Alat u obliku interaktivne ploče na koju je moguće postavljati papiriće, zapisivati i dijeliti ideje, fotografije, poveznice…I na kraju za bolji dojam vrijednog rada tijekom tjedna učiteljica sve pohranjuje na jedno mjesto. Osjeća se zadovoljstvo učinjenim jer učenici vole vidjeti sve na jednom mjestu.

U lektirnom tjednu Ključića oko vrata, Nikole Pulića učenici su pomoću mobitela otkrivali što se krije ispod QR koda. Na svako otkriveno pitanje učenici su tražili odgovore u svojim knjigama te na njih pismeno odgovarali. Slobodno kretanje učionicom i slobodan izbor redoslijeda pitanja omogućilo je dinamičan sat o kojem se i poslije raspravljalo. Za opušten završetak tjedna učiteljica je pripremila zabavne trenutke uz labirint, križaljku, osmosmjerku…QR CODE generator – Alat za skeniranje podataka, Labyrinth generator- Alat za izradu labirinta. Sve odrađeno u tjednu učiteljica je stavila u mali video izrađenom u alatu Adobe Spark.

U lektiri Eko Eko, Hrvoja Hitrec – četvrtaši su izrađivali svog Eko super heroja i pisali eko poruke na odabranim fotografijama. Sve napravljeno stavili su na zajedničku Lino It ploču kako bi svima bila vidljivo što su napravili. LUNAPIC – Jednostavan alat za dodavanje teksta na fotografiju, SUPERHEROTAR – Jednostavan alat za izradu Superherotara (Avatar – supreheroj). Aktivnosti tjedna stavljene su i objedinjene na jednom mjestu u alatu Book Creator.

U ovo izazovno vrijeme kada iz epidemioloških razloga roditelji često ne ulaze u razrede učenicima i njihovim roditeljima dostupna je i razredna mrežna stranica kako bi otvarajući ju mogli na jednom mjestu prošetati svim našim kreativnim lektirama. Osjećaj zadovoljstva i ponosa  zasigurno je prisutan kod većine.

Pritiskom se neće dobiti motivaciju za čitanje već iskorakom ka nečem što je učenicima blisko. Tome će pripomoći svakako dobar i zanimljiv odabir lektirnog djela od strane učitelja, ali i otvoriti prostor učeniku za samostalan odabir knjige. Ništa se ne događa preko noći pa tako ni interes za čitanje i knjigu. Ali ako bez nekog velikog povoda učenica kaže da su joj satovi lektire “top” ili što žali jer je petak pa završava lektirni tjedan oni koji neke  lektire preporuči prijateljima/cama petašima… onda srce naraste… onda je svaki korak važan.

Literatura:

  1. Gabelica, Marina (2012), “Poticanje čitanja uz nove medije”, Dijete, škola, obitelj, 30(4), str. 2–8.
  2. Gabelica, Marina; Težak, Dubravka (2017), Kreativni pristup lektiri, Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
  3. Marinko Lazzarich, Antonia Čančar, Dječja lektira i novi mediji, Metodički ogledi, 27 (2020) 2, 149