prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Međusobni odnosi različitih vrsta umjetnosti

Živimo i radimo u vremenu novih tehnologija. Naši učenici koriste pametne mobitele, pametne satove, tablete. Ponekad se zajedno udružimo i tehnologiju stavljamo u funkciju nastave.

     

Ovaj primjer nastavnog sata svjedoči o tome kako je kompetencija govornog izražavanja pomoću aktualnih aplikacija s učeničkih mobitela postala zanimljiva, rado demonstrirana i komentirana.   

Učenici su povezali književnost s kazalištem, glazbom i likovnom umjetnošću i bili vrlo aktivni tijekom nastavnog sata, ali i poslije njega kada su se stvaralački izražavali i ispunjavali rubriku za vrednovanje.

Ovakvi pristupi nastavi omogućavaju svim učenicima da iskažu svoje osobnosti i izaberu formu koja im najviše odgovara. Neki su učenici pročitali svoju pjesmu, neki sastavak, neki odglumili dio iz omiljenog književnog teksta (Antoine de Saint-Exupéry: Mali princ), a neki su jednostavno izložili svoje mišljenje o odnosu filma i književnog djela ili glazbene umjetnosti i književnosti. Pri tome su koristili svoje mobilne telefone i aplikacije Viber, What’up ili Messenger.

SŠ HJ B.1.4.

Odgojno-obrazovni ishod: Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom

Razrada odgojno-obrazovnih ishoda:

– oblikuje radove služeći se različitim tehnikama, oblicima izražavanja i medijima

– predstavlja svoj rad individualno ili timski

Odgojno-obrazovni ishod: Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut tekstom

Razrada odgojno-obrazovnih ishoda:

– oblikuje radove služeći se različitim tehnikama, oblicima izražavanja i medijima

– predstavlja svoj rad individualno ili timski

 

1. sat

Tijek nastavnog sata:

Uvodni dio sata: 10 min

Metode rada: oluja ideja

Oblici rada: frontalni

Aktivnosti: Nastavnica postavlja pitanje: Postoje li veze između književnosti i drugih umjetnosti? Zapisuje ga na ploču.

Zapisuje SVE tvrdnje koje učenici iskazuju u 2-3 minute, a zatim ih komentira s cijelim razredom. Ističe tvrdnje oko kojih se svi mogu složiti.

Moguća pitanja za poticaj: Znate li ime neke poznate umjetničke slike? Znate li njenog autora? Znate li nekog pjesnika čija je pjesma uglazbljena? Jeste li čuli da se u kazalištu igra neka predstava koja se zove kao i neko književno djelo? Jeste li gledali neki film koji je nastao po vama poznatom romanu?

Očekivani odgovori učenika:

Učenici iznose tvrdnju kako postoje veze između književnosti, glazbe, likovne umjetnosti i kazališta.

Dokazuju primjerima svoje mišljenje.

Mona Lisa, Leonardo da Vinci

Balada iz predgrađa, Dobriša Cesarić

Romeo i Giulietta, William Shakespeare

Gospodar prstenova, John Tolkien

Harry Potter, J. K. Rowling

 

Središnji dio sata – oko 20 minuta

 

Metode rada: dijalog, monolog, rad na tekstu, slušanje, pisanje, demonstracija

Oblici rada: frontalni, individualni

Dokazivanje međusobnih odnosa književnosti i glazbene umjetnosti:

Nastavnica pušta snimku Balade iz predgrađa u interpretaciji H. Hegedušića.

Zašto je ova pjesma uglazbljena? Što je zajedničko književnom tekstu i glazbenoj melodiji? Učenici slušaju kompoziciju. Navode da je lirika melodiozna jer ima rimu, stilska sredstva i ritam.

 

Dokazivanje međusobnih odnosa književnosti i likovne umjetnosti.

Koje smo pjesničke slike mogli uočiti u Baladi iz predgrađa? Kada bismo bili likovno talentirani, bismo li ih mogli naslikati? Učenici navode pjesničke slike i objašnjavaju ih.

Dokazivanje međusobnih odnosa književnosti i filmske umjetnosti:

Znadete li za neke filmove koji su nastali inspirirani književnim djelima? Koje ste omiljene glumce u njima vidjeli? Možete li odglumiti neku scenu iz poznatoga filma?

Učenici navode imena filmova i omiljenih glumaca. Oni hrabriji pokušavaju odglumiti neku scenu.

Dokazuje se veza književnosti i filmske umjetnosti.

Gdje se još može odigrati radnja iz nekog književnog djela? Jeste li ikada bili u kazalištu (kazalištu lutaka)? Koje ste predstave gledali?

Možemo li objasniti pojam umjetnost? Je li čovjekova potreba za umjetničkim stvaranjem primarna ljudska potreba? Nastavnica objašnjava razliku između primarnih i sekundarnih ljudskih potreba i naglašava čovjekovu potrebu za igrom, navodi pojam „homo ludens“ – biće koje se igra.

Završni dio sata – oko 10 minuta

Metode rada: dijalog, monolog, slušanje, pisanje, demonstracija

Oblici rada: frontalni, individualni

Služeći se internetom dokažite veze između različitih vrsta umjetnosti. Potražite lirsku pjesmu koja je uglazbljena, umjetničku sliku koja je inspirirala druge umjetnike na stvaranje ili književni tekst po kojem je nastao film ili kazališna predstava.

U zadnjim minutama sata učenici objavljuju rezultate svoga rada.

 

2. sat

Uvodni dio sata – 10 min

Metode rada: dijalog, monolog, rad na tekstu, slušanje, pisanje, demonstracija

Oblici rada: frontalni, individualni

Kada biste se trebali umjetnički izraziti koji biste oblik umjetničkog izražavanja koristili?

Znate li nešto o slici Mona Lisa (nastavnica pokazuje reprodukciju)? Jeste li znali da je poznati renesansni slikar Leonardo da Vinci (1456.-1519.) pisao basne među kojima je i Orlova oporuka? Nastavnica čita basnu.

                                                      

                                                              Leonardo da Vinci: Orlova oporuka

                      Jedan stari suri orao koji je godinama živio sam na visokoj stijeni, osjetio je da mu se primakla smrtna ura. Snažnim krikom pozvao je svoju djecu koja su živjela na stijenama ispod njegove. Kad su se svi okupili, pogledao je jednog po jednog i rekao:

                     -Hranio sam vas i podizao jer ste od malena bili kadri gledati sunce. Pustio sam da vaša braća, koja nisu podnosila njegov sjaj, umru od gladi. Vi ste dostojni letjeti na većim visinama od drugih ptica. Tko ne želi umrijeti, neka se nikad ne približi vašem gnijezdu. Sve vas se životinje trebaju bojati, a vi nikad nećete učiniti nikakvo zlo onome koji vas poštuje i ostavit ćete mu ostatke vašeg plijena.

                    Ja ću vas sada napustiti, ali neću umrijeti ovdje u gnijezdu. Poletjet ću visoko, dokle god me nose krila, pružit ću se prema suncu kao da moram do njega. Njegove plamene zrake spalit će moje staro perje, strmoglavit ću se prema zemlji, past ću u vodu.

                    Ali u toj vodi, čudom, rodit ću se ponovo, pomlađen, spreman za novi život. Takva je priroda orlova, naša sudbina.

                    Rekavši to, suri je orao poletio: veličanstven i svečan, oko stijene gdje su bila njegova djeca; zatim neočekivano vinuo se visoko kako bi spalio na suncu već umorna stara krila.

                                                                                                      (prevela Edita Poszer)

 

Nastavnica pita učenike koju su poruku otkrili u ovoj basni? Učenici navode različite poruke:

– Svaki roditelji nastoje pripremiti svoju djecu za život.

– Postoje ljudi koji se svojom snagom i vještinom izdvajaju od drugih.

– Život je ispunjen ako za sobom ostavljamo ljubav.

 

Središnji dio sata – oko 30 minuta

Metode rada: dijalog, pisanje, demonstracija

Oblici rada: individualni, rad u paru

Pokušajte i vi napisati pjesmu, ispričati priču kojom ćete prenijeti neku univerzalnu poruku. Možete svoju poruku odglumiti sami ili u paru.

Svoj rad snimite mobilnim uređajem i pošaljite snimku zajedničku grupu otvorenu u nekoj dogovorenoj aplikaciji (Viber, What’ App, Messenger).

Završni dio sata – oko 15 minuta

Metode rada: dijalog, monolog

Oblici rada: frontalni, individualni

Vrednovanje za učenje

Učenici gledaju i slušaju uratke i ispunjavaju listu procjene:

1. Učenik/učenica prenio/prenijela je jasnu poruku.   (da – uglavnom da – ne)

2. Uradak je bio zanimljiv i originalan. (da – uglavnom da – ne)

3. Odmah je prepoznatljivo kojoj vrsti izražavanja pripada uradak. (da – uglavnom da – ne)

Priloženi dokumenti