prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Mobilnost učitelja u okviru Erasmus+ akreditacije u Sjevernoj Makedoniji

U okviru programa Erasmus+ mobilnosti učitelja, pedagoginja i učiteljica posjetile su osnovnu školu u Makedoniji.

Pedagoginja Sanja Matić iz OŠ kraljice Jelene, Solin sudjelovala je na mobilnosti job shadowing, a učiteljica Anita Čupić u poučavanju, u sklopu Akreditacije Erasmus+ programa od 31. ožujka do 4. travnja 2025. Posjetile su OŠ Vancho Nikoleski koja se nalazi u mjestu Leskoec pored grada Ohrida u Republici Sjevernoj  Makedoniji s ciljem usvajanja novih znanja i vještina.

Dobrodošlica domaćina

Na samom početku poželjeli su im dobrodošlicu pedagoginja i ravnatelj škole koji su im pomogli u razgledavanju škole i predstavljanju ostalih djelatnika. Škola osim centralne škole ima i dvije područne škole s ukupno 255 učenika, što je znatno manje od njihove solinske škole s gotovo tisuću djece. Domaćini su ih upoznali s vizijom škole gdje žele da njihova škola bude okruženje u kojem vlada klima međusobnog poštovanja i povjerenja i u kojem će učenici i nastavnici rado boraviti. Zalažu se za suvremenu i učinkovitu nastavu, kvalitetnu i prilagođenu potrebama i interesima učenika, roditelja i učitelja. Žele biti škola koja brine i obrazuje učenike koji će čuvati okoliš i razvijati međuetničku suradnju. Škola Vancho Nikoleski njeguje i živi multikulturalnost.

Praćenje rada

Promatranjem rada kolegice pedagoginje tijekom job shadowinga stekla je uvid odgojno obrazovni sustav Republike Sjeverne Makedonije i djelokrug rada stručnog suradnika pedagoga. Doznala je da osnovna škola u Makedoniji traje devet 9 godina i da je podijeljena na cikluse od prvog do trećeg gdje se učenici samo opisno prate i nema brojčanog ocjenjivanja. Predmetna nastava kreće s šestim razredom i traje do devetog razreda. Učenici kreću s osnovnoškolskim obrazovanjem sa šest godina. U njihovoj školi predmetna nastava organizirana je u jednoj smjeni a razredna  u suprotnoj. Sportska školska dvorana je u izgradnji. Nastavu izvodi učitelj Tjelesne i zdravstvene kulture uz razrednu učiteljicu već od 1. razreda. Sat traje 40 minuta. Od stručnih suradnika škola ima pedagoga i psihologa. Upoznala se i s godišnjim planom i programom rada pedagoga, pedagoškom dokumentacijom i digitalnim alatima koje pedagoginja koristi u radu.

Slijedeći dan, 1. travnja, u Ohridu je običaj maskiranja i škola tada obilježava Projektni dan pod nazivom “Aprilijada”. Na taj način potiče kreativnost, fizičku aktivnost, empatiju, humanost, organizacijske sposobnosti kao i socioemocionalne kompetencije učenika. Ove godine s obzirom na tragičan događaj u Kočanima izostalo je izbor najkreativnije maske i sportska natjecanja.

Treći dan upoznale su se s Eko odborom koji brine o integraciji ekološke edukacije. Upoznali smo se s projektom “Integracija ekološke edukacije u makedonski obrazovni sustav” i devet tema koje obrađuju. Učenici sa svojim učiteljima nedavno su održali i humanitarnu akciju gdje su prodavali svoju rabljenu odjeću za liječenje bolesnog učenika. Pored humanitarnog cilja, Eko market je imao za cilj i  podizanje svijesti o ponovnom upotrebi odjeće jer znamo da je tekstilna industrija drugi najveći zagađivač planete Zemlje.

Četvrti dan posjetile su senzornu sobu za učenike s teškoćama, razgovarale  s učiteljima i pomoćnicom u nastavi koji rade s učenicima s posebnim potrebama. Vidjeli na koji se način pomoćna u nastavi priprema za rad s učenikom i kako izrađuje materijale za rad s njim na nastavi. Po zanimanju je psihologinja i radi isključivo s jednim učenikom četvrtog razreda. Otišle su u razred i pratile rada učiteljice, pomoćnice i primjenu posebnog programa za učenika s teškoćama.

Peti dan pedagoginja je promatrala rada kolegice u provođenju radionice s učenicima na Satu razrednika s ciljem razvoja socioemocionalnih kompetencija učenika. Provedena je radionica pod nazivom “Sukob i kako ga riješiti?” Radionica je  uspješno realizirana, te će je primijeniti i svom radu.

Posjetili su i satove matematike, informatike, geografije, prirode i likovne kulture.

Poučavanje

Učiteljica Anita Čupić poučavala je makedonske kolege nastavi glazbe koji se temelji na kurikulumu za nastavni predmet Glazbena kultura za osnovne škole i Glazbena umjetnost za gimnazije u Republici Hrvatskoj. Upoznala ih je s domenama predmetnog kurikuluma, odgojno-obrazovnim ishodima, sadržajima i razinama usvojenosti. Pokazala je primjere formativnog i sumativnog vrednovanja učenika. Također, održala je nastavu s učenicima u kojima je realizirala ishode domene Slušanje i upoznavanje glazbe. Učenici su slušali skladbe Koračnica patuljaka i Ples sablji u kojima su određivali tempo, dinamiku, izvođače i ugođaj skladbe. Iz domene B je naglasak bio na pokretu u glazbi. Slušali su skladbu Ples konja te je pratili plesnim koracima. S učenicima je realizirala i glazbene igre kojima je poticala njihovu slušnu percepciju.

Upoznala je starije učenike s aplikacijom Learning Aps koja je vrlo jednostavna za korištenje. Aplikacija nudi razne kvizove, križaljke, testove za ponavljanje nastavnih sadržaja. Također je zgodan za samostalno stvaranje novog sadržaja uz pomoć već ponuđenih predložaka.

Kulturno povijesne znamenitosti

Pored posjeta školi uživale su i ljepotama Ohrida. Naročito u panorami Ohridskog jezera i  posjetu brojnim samostanima kojih ima čak 365, za svaki dan po jedan. Poseban dojam ostavio je manastir svetog Nauma, kuće na jezeru i Bay od Bones. Kako je Ohridsko jezero veliko kao more, a čisto kao platno oprano Biljaninom rukom posjetili su i Biljanine izvore i prisjetili se pjesme “Biljana platno beleše”.

Za kraj

Svi planirani ishodi  su uspješno ostvareni. Uz brojne sličnosti, mogu se uočiti područja u kojima bi od domaćina ponešto mogli i naučiti za unaprjeđivanje hrvatske školske prakse, a i obrnuto. Posebno ih je oduševila srdačnost kolega, njihov veliki entuzijazam i motivacija za rad s učenicima koji su i temelj kvalitetnog odgojno obrazovnog sustava.