Nastava biologije na daljinu i usvajanje nastavnih sadržaja kroz didaktički izrađene module – primjeri iz prakse

Ovih dana svjedoci smo tome da u današnjem svijetu nepredvidljivih okolnosti moramo brzo reagirati na novonastalu situaciju, prilagoditi se u skladu s mogućnostima i u što kraćem mogućem roku osmisliti nove načine i modele komunikacije pomoću kojih ćemo omogućiti učenicima da usvoje nastavni sadržaj putem nastave na daljinu. 

Srednja škola u kojoj radim i cijeli moj kolektiv vrlo se brzo i uspješno organizirao putem aplikacije Microsoft teams koja objedinuje sadržaje i alate za uspješan rad na daljinu. Također, škola je provela edukaciju nastavnika i učenika te smo krenuli spremni u novi način rada. Učenje na daljinu možemo definirati kao dostizanje znanja i vještina kroz dostavljene informacije i uputstva, primjenom različitih tehnologija i ostalih formi učenja na daljinu (The United States Distance Learning Association, 2007). Dakle, ovdje se ne radi o nikakvom novitetu ili novoj platformi već o sustavu koji je godinama prisutan na svim razinama obrazovanja i koji  pruža  pojedincima mogućnost učenja bilo gdje i bilo kada.

1.1 Izrada modula za nastavu biologije u 1. razredu gimnazije

U nastavku ovoga rada prikazat ću vam na koji sam način orgnizirao učenje biologije na daljinu putem aplikacije Microsoft teams u 1. razredu gimnazije. Nastavni sadržaj odnosi se na nastavnu cjelinu biotički čimbenici. Naime nastavni sadržaj biotički čimbenici započeo sam sa dva modula, a to su :

a) Modul 1 : Tropska kišna šuma – biotički čimbenici (45 minuta)

b) Modul 2 : Koronavirus (COVID – 19) – međudjelovanje biotičkih i abiotičkih čimbenika (45 minuta)

Modul 1 i modul 2 izrađeni su u word dokumentu i imaju za cilj postizanje sljedećih ciljeva :

  • interaktivnost sadržaja (video, novinski članak)
  • razvijanje jezičnih kompetencija
  • razvijanje informatičke pismenosti
  • usvajanje znanstvenih činjenica kroz proučavanje određenih modela

 

Učenici su datotetku Modul 1 : Tropska kišna šuma – biotički čimbenici dobili priloženu u virtualnu učionicu u predmet biologija. Cilj ovog modula je usvojiti znanja o biotičkim čimbenicima kroz dva modela, a to su  ljenjivac (Choloepus hoffmanni) i cvijet lešina (Rafflesia arnoldii). Učenici su na samom početku zadatka morali obnoviti znanje prošle nastavne jedinice, a to su abiotički čimbenici bez kojih ne možemo razumjeti gradivo koje slijedi. Pomoću provjerenih izvora opisali su osnovne karakteristike tropske kišne šume kao staništa odnosno njene abiotičke čimbenike (Slika 1.).