Nastava likovne kulture na daljinu u Osnovnoj školi Marija Bistrica

Pokretanjem nastave na daljinu pred učiteljicom likovne kulture u Osnovne škole Marija Bistrica postavio se izazov kako nastavni proces olakšati tako da ga mogu pratiti i oni učenici koji nisu vješti u primjeni digitalnih alata. U velikom izboru dostupnih alata bilo je potrebno mudro odabrati one koje će biti jednostavni za korištenje te svim učenicima omogućiti da prvenstveno promišljaju o likovnim sadržajima, a ne o tehničkim zahtjevima nastave.

 

Polazeći od onoga što je većina učenika usvojila na nastavi Informatike, izbor je pao na aplikacije u sustavu Office 365 –Teams, PowerPoint i Forms. Aplikacije su se pokazale kao najjednostavniji način za komunikaciju, poučavanje i učenje, prezentaciju radova i vrednovanje ishoda učenja. Kroz aplikacije, učeničke aktivnosti su transparentne budući da učenici koriste CARNET korisnički račun, a dijeljene datoteke su pohranjene na OneDriveu koji je unutar spomenutog sistema.

Posebni zadatak je bio kako fizički izložbeni prostor pred kojim su se vodile uspješne diskusije o ostvarenosti likovnih zadataka, prebaciti u virtualnu stvarnost. Osim samog stvaralačkog likovnog procesa od izuzetne važnosti je omogućiti i uspješno sprovesti vršnjačko vrednovanja jer se učeničkim analiziranjem ostvarenosti likovnog problema razvija kritičko mišljenje i dodatno utvrđuje naučeno.

Tako je u virtualnoj učionici fizički izloženi prostor za radove uspješno zamijenila PowerPoint prezentacija. Na svakom slajdu prezentacije izloženo je nekoliko radova koji su nastali kao promišljanje o jednoj likovnoj temi, odnosno zadatku. Kako bi se prije pisanja kritičkog osvrta učenici prisjetili likovne teme i zadatka, njihovo pojašnjenje je ispisano iznad izloženih fotografija radova. Vođenim pitanjima istaknutim na početnom slajdu prezentacije, koje će učenici koristiti za vrednovanje naučenog, učiteljica je usmjeravala učenike na sastavnice na koje je potrebno obratiti pažnju – kriterije prema kojima će vrednovati uratke. Zadatak učenika je bio vrednovati radove izložene na određenom slajdu pisanjem komentara za taj slajd. Pisanje dijaloškog okvira za komentar aktivira se jednim klikom u gornjem desnom uglu prezentacije. Komentar se može naknadno uređivati, na njega mogu drugi korisnici pisati svoje komentare. Pošto su učenici pregledavali prezentacije putem poveznice s ograničenim pristupom nisu mogu uređivati slajdove već ih samo pregledavati, pisati i uređivati komentare. Aktivnosti učenika su transparentne, jer spomenute provode pod svojim CARNET korisničkim računom.

Aplikacijom Forms učenici su uspješno pristupali samovrednovanju. Sadržaj upitnika o samovrednovanju razlikovao se ovisno o likovnom zadatku i razredu. Posebno se praktičnom pokazala mogućnost učitavanja datoteke unutar samog obrasca putem koje su učenici slali fotografije svojih uratka. Tako je objedinjen proces dokumentiranja rezultata likovnog procesa i slanja povratne informacije o samovrednovanju. Dodatna prednost je preglednost rezultata svih odgovora i mogućnost izvoza u Excelu, i već spomenuto pohranjivanje umetnutih datoteka na OneDrive.

Polazeći od izreke „malo je puno“ u kreiranju procesa virtualne učiteljica je zadovoljna odabranim alatima koji su bili u službi sadržaja likovne kulture i se nada da bi ovi primjeri mogli poslužiti i drugima.