Obrazovanje za održivu budućnost i život

U Srednjoj strukovnoj školi bana Josipa Jelačića, tradicionalno je i ove godine održan Festival znanosti na temu “Život”. Organizator događaja je Sveučilište u Splitu i Organizacijski odbor Festivala znanosti. Organizatorica događaja u školi je Nada Ratković, prof. mentor.

Uz poštivanje svih epidemioloških mjera i preporuka Festival znanosti u školi svečano je otvoren u utorak, 3. svibnja 2022. godine, s početkom u 9 sati. Cilj manifestacije je popularizacija znanosti. Organiziranim predavanjima i radionicama učenicima se želi približiti znanost i motivirati ih na istraživanje i stjecanje novih znanja. Aktivnosti su se održavale u školi uživo i online putem Zoom platforme u dva dana, u utorak, 3. svibnja, u terminu od 9 do 11 sati i u petak, 6.svibnja, u terminu od 12 do 14 sati.

Održana su dva vrlo poučna i edukativna predavanja/radionice s naglaskom na održivu budućnost i obrazovanje za budućnost u strukovnim predmetima s praktičnim primjerima dobre prakse. Pandemija koronavirusa unijela je niz promjena u naše živote, pa tako i u obrazovanje. Stoga, znanstvena pismenost, znanstveni principi i znanstveni način mišljenja su postali važni za učenike, a posebno u strukovnim školama. Prvo predavanje na temu “Održiva budućnost” održale su nastavnice Nada Ratković, prof. mentor i Marija Šimunović, prof. mentor i svečano otvorile Festival znanosti u školi.

Održiva budućnost je poziv za ideje kreativnih učenika mislilaca i veliki izazov. Inicijativa je pozornica za sljedeću generaciju koja će pokazati svoju kreativnost i pomoći u izgradnji boljeg svijeta. Održiva budućnost kombinira kreativnost, ideje, maštu i UN-ove ciljeve održivog razvoja, poučavajući mlade ljude kako koristiti kreativnost za rješavanje stvarnih izazova. U sklopu predavanja predstavljen je eTwinning projekt “Our Sustainable Future” – Naša održiva budućnost u kojem su učenici kreirali ideje, rješenja i viziju te predstavili održivu, zelenu, inkluzivnu i digitalnu školu budućnosti projektnim rješenjima koja se temelje na novom europskom Bauhausu i provedbi 17. ciljeva održivog razvoja. Na predavanju je diseminiran Erasmus+ projekt “Discover your opportunities – Brush your skills” promovirajući pozitivni utjecaj, koristi, posebnosti i prednosti sudjelovanja u programima Erasmus+, EU projektima i eTwinning projektima. Nastavnice su razgovorom i diskusijom motivirale učenike za što veće uključivanje i sudjelovanje u projektima i projektnoj nastavi s ciljem i povećanjem interesa učenika za strukovno obrazovanje i osposobljavanje.

Drugo predavanje na temu “Obrazovanje za život” održala je nastavnica Nada Ratković, prof. mentor. Učenje je najbolji put do uspješnog i sretnog života, jer doprinosi boljem razumijevanju života, a sva stečena znanja mogu se iskoristiti za ispunjenje ambicija. Obrazovana osoba će problem percipirati na pravi način i ponuditi adekvatno rješenje koristeći stečena znanja.

Ulaganja u obrazovanje doprinose općem dobru, povećavajući nacionalni prosperitet i podržavajući stabilne obitelji, susjedstva i zajednice. Obrazovanje je danas još važnije, jer smo suočeni s gospodarskim, ekološkim i društvenim izazovima. Današnja djeca mogu se suočiti s budućim izazovima ako ih njihovo školovanje i neformalno učenje pripremaju za uloge odraslih građana, zaposlenika, menadžera, roditelja, volontera i poduzetnika. Kako bi ostvarili svoj puni potencijal kao odrasli, mladi moraju razviti niz vještina i znanja koji olakšavaju svladavanje i primjenu engleskog, matematike i drugih školskih predmeta. Istodobno, poslovni i politički čelnici sve više traže od škola razvijanje vještina kao što su rješavanje problema, kritičko razmišljanje, komunikacija, suradnja i samoupravljanje – koje se često nazivaju “vještine 21. stoljeća”.

Razvijanje prenosivih znanja i vještina u 21. stoljeću opisuje ovaj važan skup ključnih vještina koje povećavaju dublje učenje, spremnost za fakultet i karijeru, učenje usmjereno na studenta i razmišljanje višeg reda. Ove oznake uključuju i kognitivne i ne kognitivne vještine – kao što su kritičko mišljenje, rješavanje problema, suradnja, učinkovita komunikacija, motivacija, upornost i učenje učenja. Vještine 21. stoljeća također uključuju kreativnost, inovativnost i etiku koje su važne za kasniji uspjeh i mogu se razvijati u formalnom ili neformalnom okruženju učenja. Vještine su povezane jedna s drugom te s tradicionalnijim akademskim vještinama i sadržajima u ključnim disciplinama čitanja, matematike i znanosti. Razvijanje prenosivih znanja i vještina u 21. stoljeću sažima rezultate istraživanja koje istražuje važnost takvih vještina za uspjeh u obrazovanju, radu i drugim područjima odgovornosti odraslih i koje pokazuje važnost razvoja tih vještina u K-16 obrazovanju. U ovom predavanju identificirane su značajke povezane s učenjem ovih vještina, koje uključuju profesionalni razvoj nastavnika, kurikulum, ocjenjivanje, programe nakon škole i izvan škole te centre za neformalno učenje kao što su izložbe i muzeji. Organiziranim aktivnostima su se pridružili učenici svih razreda u školi, a prisustvo je Organizator omogućio svim zainteresiranima uz prethodnu registraciju na događaj. Zahvaljujemo svim sudionicima koji su prisustvovali događaju, a posebna zahvala Organizacijskom odboru Festivala znanosti i Sveučilištu u Splitu.