Osobni i socijalni razvoj u eTwinning projektu “Memento prijateljstva”

Učenici 1. i razreda Osnovne škole Ladimirevci, Područne škole Ivanovci po prvi puta su se uključili u projekt pod nazivom “Memento prijateljstva” koji se provodi već šestu godinu zaredom. Učenici su se uključili u projekt početkom školske godine 2019./2020.

“Memento prijateljstva” je međunarodni projekt budući da u njemu sudjeluju odgojno-obrazovne ustanove iz nekoliko europskih država. Autorice projekta su Sandra Vuk i Nevenka Dimač. Cilj projekta je da učenici kroz niz aktivnosti stječu spoznaju o sebi, osvijeste svoje i tuđe emocije i na taj način razviju empatiju i odgovornost prema sebi i drugima. Projektom se razvijaju kompetencije građanskog odgoja i obrazovanja i kod učenika se razvijaju socijalne vještine, prihvatljivo ponašanje, samostalnost, samopouzdanje i međusobno uvažavanje kroz pridržavanje zajednički dogovorenih pravila.

Učenici su se na početku školske godine upoznali s projektom, a učiteljica ih je uputila na razrednu mrežnu stranicu “Prvašići u učionici” pomoću koje su mogli pratiti aktivnosti projekta. Razredna stranica im je koristila i za vrijeme nastave na daljinu. Iako je ova školska godina bila specifična i dio planiranih aktivnosti nisu mogli ostvariti onako kako su to na početku zamislili, nove su okolnosti prihvatili kao izazov.

Sve aktivnosti odvijale su se u okviru gotovo svih nastavnih predmeta, izvanučioničke nastave i izvannastavnih aktivnosti. Nakon početnih radionica upoznavanja dogovorili su razredna pravila, učili rješavati probleme bez sukoba i nastojali biti empatični. Odglumili supoznatu bajku Crvenkapica tako da su uveli nove likove- zeca, vjevericu, stabla u šumi…Novi likovi su kao pravi prijatelji trebali Crvenkapicu upozoriti na opasnosti koje se kriju u šumi i pomoći joj da dođe do svoje bake. Uključili su se u akciju “Posadi drvo, ne budi panj” i ispod prozora učionice posadili drvo prijateljstva. Drvo su cijele godine njegovali, baš kao i prijateljstvo. Sudjelovali su i u likovnom natječaju Foruma za slobodu odgoja pod nazivom “Oboji svijet šarenim bojama tolerancije”. Želja – svijet u kojem vlada tolerancija, prikazali su izradom zajedničkog plakata: Šarena kuća tolerancije. Likovni natječaj “Mi možemo jednako” bio im je povod za razgovor o spolnoj ravnopravnosti i izradu likovnih radova na temu – Zajedno se igramo. Aktivno su sudjelovali i u lokalnoj zajednici, a odgovornost prema drugima pokazali su sudjelujući u darivanju udomljene djece s područja Valpovštine. Sudjelovali su i u humanitarnoj akciji Caritasa – Probudi dobro u svijetu.

Prijateljstvo su širili i dalje. Na put prijateljstva pozvali su i učenike 1. d razreda Osnovne škole Ivana Kukuljevića iz Belišća i učiteljicu Karmen Soldo. Oni su se također uključili i u projekt, a škole su postale projektni partneri. Međusobno su se predstavili videozapisom i dogovorili niz zajedničkih aktivnosti. Zajedno su imali i terensku nastavu u šumi, a za vrijeme nastave na daljinu slali su si poruke podrške putem interaktivnih ploča Padlet i Lino. Zajedno su izradili i e-slikovnicu koju su nazvali Abeceda prijateljstva. U njoj su prikazali puno novih ideja za neobične strojeve i izume koji bi uljepšali i obogatili život. U slikovnici su pozvali čitatelje da šire prijateljstvo od A do Ž. 

Dan borbe protiv vršnjačkog nasilja – Dan ružičastih majica, obilježili su radionicom u kojoj su sve aktivnosti bile usmjerene prema uvažavanju drugih osoba. Na kraju radionice izradili su “Sretno drvo” koje ih podsjeća na ugodne emocije. Posuđivali su igračke prijateljima, pripremali poklone iznenađenja i cijele godine pomagali jedni drugima u školskim zadacima. Kroz sve projektne aktivnosti puno su se igrali, zabavljali i smijali. Na kraju projekta, učenici su izradili bedž prijateljstva i izrazili želju da nastave s projektom, budući da im se jako svidio.

Povezivanjem spoznaja iz različitih nastavnih predmeta, međupredmetnih tema i područja kurikuluma učiteljica je poticala učenike na stvaranje novih ideja s ciljem utjecaja na njihov osobni, socijalni razvoj i međusobne interakcije. Učiteljica ističe da je važno da učenici u prvom razredu osnovne škole razviju zdrave temelje za nenasilnu komunikaciju, uvažavanje drugoga i međusobnu suradnju. To je ujedno i najveće postignuće koje su učenici ostvarili tijekom projekta.