Povezanost likovne kulture i ekologije

Problem otpada i održivog razvoja provlači se u kurikulumima različitih predmeta, pa tako i likovne kulture. Nastoji se podići svijest mladih o važnosti reciklaže u vremenu klimatskih promjena u životnoj sredini, potiče se učenike na razmišljanje o otpadu i načinu postupanja otpadom.

Tijekom nastave likovne kulture u Osnovnoj školi Mate Balote, Buje, profesorica nastoji unijeti što više obrazovnih sadržaja vezanih za ekologiju, recikliranje te održivi razvoj. Učenici od 5. do  8. razreda škole tijekom svake školske godine prikupljaju otpadni materijal, kao što su plastične boce, čepovi, plastične čaše, otpad od kartona, novina i sl. materijala koji se uspješno daju reciklirati. Međutim, da bi obogatili kreativan pristup u stvaranju, odlučili su koristiti i neke materijale koji se mogu naći i u prirodi, a to su grane, školjke, šišarke i sl. U nastavku će se ukratko opisati različiti pristupi likovnog izražavanja, ovisno o uzrastu.

U uvodnom dijelu sata, učenici se u kraćoj prezentaciji upoznaju s pojmom reciklaže i zašto je ona važna. Navode im se podaci o vremenu dekomponiranja različitih materijala u prirodi. Slijedi upoznavanje s nekolicinom umjetnika i njihovim radovima, kao što su Veronika Richterova, Caroline Lathan Stiefel, Robert Rauschenberg… Pojam reciklaže se svakodnevno koristi, međutim, važno ga je osvijestiti i u umjetničkom kontekstu. Učenici su dobili zadatak da istraže na internetu grupu Cracking.art, trebali su odabrati djelo i istražiti koji materijal koriste umjetnici te umjetničke skupine. Potaknuti vizualnim inputom otvarale su se nove ideje i razmišljanja. Različit je bio pristup zadatku, ovisno o materijalu s kojim su radili, jednima je cilj bio prenamjena otpada, drugima kreiranje maštovitih formi i predmeta s novim estetskim vrijednostima.

8.razred, lusteri i neobične nastambeUčenici osmog razreda radili su više zadataka. Prvi zadatak bio je oblikovanje stolne lampe ili lustera (Oblik i funkcija, dizajn predmeta). Radili su individualno. Prethodno su crtali idejne skice, a u praktičnom dijelu koristili su plastični otpad kojeg su rezali, bušili, topili peglom, plastične dijelove su spajali toplim ljepilom ili tankom žicom. Plastične boce znaju biti tvrde, ali učenici su se izvrsno snašli, koristili su kvalitetne škare i skalpel, rupe u plastici su bušili spravom za bušenje papira. U školi imaju više starih pegli pa smo njih koristili za obradu oštrih rubova izrezane plastike.

U drugom su se zadatku učenici posebno zabavili. Svaki je razred oblikovao skulpturu koja može funkcionirati kao prostorni objekt ili instalacija i u vanjskom prostoru. Motiv je bio konstrukcija neobične nastambe, a materijal prirodan (grančice, daščice, šišarke). Sve su povezivali tankom špagom. Postolje i glavne nosive grane je školski majstor pripremio od jedne manje daske i četiri deblje grane. Na toj su osnovi učenici gradili maštovitu nastambu. Zanimljivo je kako motorika ruku ovdje dolazi do izražaja, ali i sposobnost pronalaska rješenja na koji način slagati elemente kako bi na kraju dobili čvrstu i stabilnu konstrukciju. Neki su učenici  prvi put spajali grančice  špagom, a ne ljepilom. Spontano su podijelili uloge u razredu, jedna je skupina izrađivala manje ukrase, a druga konstrukciju. Razmjenjivali su mišljenja i ideje, zaista ih je bilo lijepo promatrati kako predano rade. I ove su prostorne objekte oslikali bijelom akrilnom bojom, kako bi naglasili sve detalje, ali i same konstruktivne elemente.

7.razred, maštovite kućiceUčenici sedmog razreda koristili su prirodan materijal, zadatak je bio oblikovati u visokom reljefu maštovitu kućicu. Radili su po dvoje učenika u grupi. U ovom je zadatku trebalo kombinirati skupljene materijale naglasivši pritom kontrast različitih tekstura. Pri lijepljenju i spajanju dijelova može se koristiti drvofix koji se izvrsno stapa s prirodnim materijalima, naročito drvom. U završnoj fazi rada, kućice su oslikane bijelom, akrilnom bojom, kako bi tekstura i detalji bili vidljiviji. Sve su radove, na kraju, izložili u gradskoj galeriji Art Room u Bujama, pritom su javnosti predstavili sve pojedinosti kroz katalog i prezentaciju. Učenici, a i roditelji, su bili izrazito ponosni na svoje kreacije. Tijek rada i fotografije radova mogu se pogledati na poveznici.

U razdoblju digitalizacije, online nastave, učenici većinu slobodnog vremena provode pred računalom ili mobitelom. Kreacije od recikliranih materijala razvijaju moždane vijuge, potiču ih na inovativno razmišljanje da od obične plastične boce ili kutije izrade neki ukrasni predmet ili predmet za ponovnu uporabu. Vjeruju da će ih potaknuti da i u slobodno vrijeme krenu stvarati kreacije.