Prevencijom do tolerancije: Tolerantan vršnjak – nasilju “Bljak”!

Osnovna škola Vladimira Nazora iz Pazina uspješno provodi novi projekt “Tolerantan vršnjak – nasilju “Bljak”!”. Projekt je financiran od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja.

Školski preventivni program sastavni je dio rada svake škole.Škola ove školske godine uspješno provodi novi projekt, koji je dio Školskog preventivnog programa. Projekt vodi stručna suradnica psihologinja Valentina Rabar. Projekt “Tolerantan vršnjak – nasilju “Bljak!” financiran je od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja, a sredstva su dobivena u sklopu Natječaja za provedbu preventivnih projekata osnovnih i srednjih škola te učeničkih domova u školskoj 2021./2022. godini. Program se provodi uz suradnju s Udrugom “Ti si OK” i voditeljicom Udruge, Sonjom Jarebicom, soc. ped.

Da je vršnjačko nasilje neminovan problem pokazuju razna međunarodna i nacionalna istraživanja. Pojavnost nasilja i njegovi oblici mijenjaju se s dobi. Fizičko je nasilje češće među mlađom djecom, dok su djeca starije dobi sklonija pokazivanju verbalne agresije prema svojim vršnjacima (Nishina, Juvonen, 2005.). Također, sve su češći neizravni oblici nasilja, poput relacijskog ili emocionalnog (primjerice ignoriranje ili isključivanje iz igre i sl.), ali i elektroničko nasilje kojim se manifestiraju svi drugi oblici nasilja, uz korištenje tehnologije (primjerice slanje zlonamjernih poruka, objavljivanje neprimjerenih fotografija, itd.) (European Network Against Bullying in Learning and Leisure Environments, 2015).

Upravo je zbog toga program “Tolerantan vršnjak – nasilju “Bljak!” usmjeren na djecu mlađe školske dobi (9 i 10 godina) kako bi se pravovremeno prevenirala neprimjerena ponašanja i promicala svijest o pojavnosti vršnjačkog nasilja u školama. Aktivnostima u „Maloj školi socijalnih vještina“ nastoje osnažiti učenike za društveno prihvatljiva ponašanja, uvjerenja i vrijednosti, poticati razvoj komunikacijskih vještina i prepoznavanje negativnih posljedica nasilnih oblika ponašanja. U programu učenici razvijaju asertivne oblike komunikacije s vršnjacima. Održane su tri radionice s učenicima trećih i četvrtih razreda.

Učenici aktivno sudjeluju u radionicama "Male škole socijalnih vještina".

 

Za roditelje učenika je u sklopu programa realizirana edukacija o utjecaju emocionalnih kompetencija na razvijanje vršnjačkih odnosa među djecom, dok je za odgojno-obrazovne djelatnike provedena edukacija, kojom su osnaživani u prepoznavanju rizičnih i zaštitnih čimbenika, koji pogoduju ili preveniraju razvoj vršnjačkog nasilja. Cjelokupni cilj programa je osiguravanje fizičke i psihičke sigurnosti te dobrobiti svakog učenika u školi, kao i osmišljavanje novih strategija selektivne prevencije. Program je evaluiran od strane vanjskih suradnika uz provedbu evaluacije učinka i procesa. Obzirom da je tema vrlo važna, škola intenzivno i kontinuirano osigurava aktivnosti vezane uz tematiku, što će se nastaviti i kroz naredne godine.

Osim navedenih aktivnosti, škola nastoji i na Vijeću senzibilizirati učenike za prihvaćanje različitosti. Predstavnici svakog razrednog odjela, zajedničkim su radom osmislili kreativne slogane protiv vršnjačkog nasilja:

  • “Nasilje je ružno i nije nužno!”
  • “Nasilje će nekoga ozlijediti, dobrota će nekoga sprijateljiti.”
  • “Reci lijepu riječ, uljepšaj nekome dan.”
  • “Ružna riječ boli, zato kaži sorry!”
  • “Manje nasilja, više slobode! Manje svađe, više igre!”

I zato, svi, mlađi i stariji, raširimo svoje ruke, otvorimo naša srca i “Hajdemo svi skupa u glas, reći da nasilju ne pružamo spas!”.