Tri igre istraživanja emocija za najmlađe

Ljude su oduvijek zanimale emocije, a znanstvenici i stručnjaci opisali su ih i klasificirali na vrlo različite načine. Međutim ovih se šest emocija može smatrati osnovnima: sreća, iznenađenost, tuga, ljutnja, gađenje i strah. Među ostalim emocijama tu su krivnja, sram, olakšanje, oduševljenje, ljubav i dr. Te različite emocije mogu se osjetiti na različitim mjestima u tijelu, a moguće je osjećati i mnogo emocija istodobno.

Emocije i emocionalne vještine igraju važnu ulogu u našemu mentalnom zdravlju, pogotovo u interakciji s drugima. Usto nam emocije ukazuju na to što nam je potrebno i za čime čeznemo. Emocije nisu ni pozitivne ni negativne same po sebi, ali način na koji se izražavaju ovisi o situaciji. Ponekad situacija ili primjerice određen medijski sadržaj mogu prizvati mnogo različitih vrsta emocija. Međutim nije uvijek lako prepoznati vlastite emocije ili ih artikulirati, zbog čega je važno vježbati svoje emocionalne vještine.

Materijali “Mediji i emocije” namijenjeni za rad s djecom do 8 godina, koje su Agencija za elektroničke medije i UNICEF u suradnji s Veleposlanstvom Finske objavili u sklopu 4. Dana medijske pismenosti, sadržavaju informacije i vježbe za razvoj medijske i emocionalne pismenosti za malu djecu.

Aktivnosti predložene u materijalima temelje se na dječjem iskustvu i razumijevanju medija, a ovdje su prenesena tri zadatka u kojima djeca proučavaju različite emocije s kojima se svakodnevno susreću – kroz pokret i geste te uz pomoć fotografija iz novina i časopisa. Iako su zadaci namijenjeni prvenstveno za provedbu u skupinama djece u vrtiću ili u početnim razredima osnovne škole, roditelji ih mogu provesti i s djecom kod kuće i pritom se odlično zabaviti.

1. Zaraza emocija!

Što će vam biti potrebno: dovoljno mjesta da se svi zajedno krećete.

U ovom se zadatku djeca kreću po prostoriji i nastoje zadržati bezizražajno lice, osim jedno ili dvoje djece čiji je zadatak iskazati određenu emociju (npr. sreća, tuga itd.). Emocije se u zadatku prenose tako da jedna osoba lagano dotakne drugu po ramenu te izrazima lica i gestama predstavi određenu emociju. Onaj koji je “zaražen” mora ponoviti geste i izraze lica.

Zatim “prijenosnik” položi ruke “zaraženom” oko struka te se zajedno kreću jedan iza drugoga i prenose emociju do sljedećeg djeteta. Dijete koje je posljednje “zaraženo” emocijom uvijek je prvo u redu pa je stoga i sljedeći prijenosnik. Igra završava onda kad sva djeca dođu na red.

Za stariju djecu igru možete učiniti i pomalo kompetitivnom tako da ih podijelite u dvije skupine: jedna prenosi sreću, druga tugu, pa skupina s najviše djece u nizu pobjeđuje.

2. Kako izgledaju emocije

Što će vam biti potrebno: dovoljno mjesta da se svi zajedno slobodno krećete.

U ovom zadatku sve ovisi o glumi, pokretu i pokazivanju različitih izraza lica u skladu s različitim raspoloženjima i emocijama. Za najmanu djecu možda je najbolje odabrati jednostavne emocije, npr. sreću ili tugu, pa na njih dodavati emocije u skladu s razvojnom dobi djece.

Pustite neku ritmičnu glazbu i pustite djecu da skakuću prema ritmu. Zatim naglo zaustavite glazbu i viknite emociju koju djeca trebaju odglumiti dok je glazba zaustavljena.

Neka djeca stanu ispred zrcala i pokušaju odglumiti različite emocije. Pozovite ih da primijete kako izgledaju kad su tužni, sretni ili pomalo uzbuđeni oko nečega.

Potajice zadajte jednom djetetu neku emociju pa mu recite da je bez riječi odglumi pred drugima. Pobrinite se da drugi ne čuju koju ste emociju zadali. Možete se služiti znakovima ili naprosto šapnuti emociju. Jednom kad ostali pogode tajnu emociju, na red dolazi drugo dijete da odglumi neku drugu emociju.

Naposljetku iznesite dojmove i pitajte ih je li neke emocije bilo smješnije ili teže odglumiti.

3. Slike nam pričaju priču

Što će vam biti potrebno: novine ili časopisi i škare (+ papir ili karton, ljepilo po potrebi).

Svrha je ovog zadatka proučavanje emocionalnih stanja interpretacijom facijalnih ekspresija i držanja ljudi prikazanih na fotografijama. Ovaj se zadatak može mijenjati u skladu s vještinama i veličinom skupine djece. Evo nekoliko mogućnosti:

  • Recite djeci da odaberu i izrežu različite fotografije ljudi iz novina i časopisa. Kad svi izrežu barem pet slika, postavite ih na stol i dajte djeci vremena da ih dobro prouče. Zadajte djeci da grupiraju ljude sa slika prema njihovu emocionalnom stanju: tko izgleda sretno, tko izgleda tužno? Ili pak ljuto ili preplašeno? Ima li kakvih drugih emocija prikazanih na slikama? Ima li kakvih neslaganja u ekipi oko prikazanih emocija? Pitajte djecu što misle, zašto je tako.
  • Recite djeci da odaberu i izrežu različite fotografije ljudi s različitim emocijama iz novina i časopisa. Kad svatko izreže tri do pet slika, recite djeci da postave slike na emocionalnu skalu dvaju ekstrema, npr. sreće i tuge. Kada tu skalu dovršite, raspravite o tome zašto jedna slika prikazuje sreću, dok se na drugoj naslućuje tuga. Mogu li se djeca sjetiti trenutaka kad su se osjećali isto kao ti ljudi na slikama?
  • Odaberite tri do pet emocionalnih stanja i zadajte djeci da potraže u novinama i časopisima slike ljudi čiji izrazi lica i geste odgovaraju odabranim emocijama. Neka izrežu te slike i rasporede ih prema određenim emocijama.

Preuzmite materijale ‘Mediji i emocije’ za razvoj medijske i emocionalne pismenosti djece do 8 godina

 

Tekst je prenesen s mrežnih stranica Medijska pismenost – abeceda za 21. stoljeće.