Učimo o opasnostima na internetu

Ova tema obuhvaća sve aspekte dijeljenja osobnih informacija putem interneta – od društvenih mreža, kupovine putem interneta, primanja i dijeljenja  vlastitih i tuđih osobnih podataka poput fotografija putem različitih aplikacija za dopisivanje ili društvenih mreža.

U Osnovnoj školi Siniše Glavaševića u Vukovaru odrađena je radionica Bajka u digitalnom svijetu – Tri praščića. Cilj radionice je educirati djecu u korištenju digitalnih tehnologija o sigurnijem i pametnijem korištenju interneta, ali i povezati različite generacije u onome što nam u kontekstu digitalnog doba najviše i nedostaje – razgovor. Interakcijom odrasle osobe (učitelja/knjižničara, roditelja) i djeteta u promišljanju odgovora, a kako bi se pronašla pouka primjenjiva u digitalnom dobu. Postavljaju se pitanja na koja se može odgovoriti samo zajedničkim razgovorom.

U uvodnom dijelu sata učenici su odigrali igru “Muhomlat” gdje su učenici podijeljeni u dvije grupe i pogađaju zanimljivosti, zagonetke koje se odnose na dijeljenja osobnih informacija putem interneta. Primjer: “Tko se poslužio trikom da prevari Crvenkapicu?”, “Varalice rade nevidljivo ruho”, “Princ se ženi pravom, pravcatom princezom”, “U ogledalu se stalno ona gleda, čvrsto ga drži i nikome ga ne da”. Određeni motivi s točnim rješenjima nalazili su se na podu, a učenici su putem natjecanja tko prvi pogodi s muhalicom točnu sliku osvajali bodove. Pobjednički tim osvaja nagradu.

U glavnom dijelu sata učenici su zajedno s učiteljicom Jasnom Panza u suradnji s knjižničarkom Biljanom Krnjajić u sklopu toga dana prisjetili bajke Tri praščića. Bajka Tri praščića pripovijedana je metodom kamishibai uz glazbene teme i tjelesne perkusije.

Početak

Glazbena tema:

Ova je bajka poučna priča,

U njoj za srećom praščići idu,

Svaki od njih hrabrim se zove,

I sam sebi gradi snove.

Nakon toga uslijedilo je vrijeme za razgovor. “Koga predstavlja vuk u ovoj bajci?”…. U vremenima prije interneta kao djeca smo kroz priče učili da ne smijemo puštati nikoga u kuću, pričati sa strancima i slične pouke. Danas je svijet drugačiji, djeca ne moraju izaći iz svoje sobe da bi komunicirali upravo sa nepoznatim osobama, dijelili privatne informacije i time sebe doveli u potencijalnu opasnost. Priče i pouke su ostale iste, samo je mjesto drugačije; danas je to virtualni svijet. Ako usporedimo kućicu od slame od tri praščića sa snagom lozinke, vjerujem da možemo razumjeti kontekst ideje”.

Glazbena tema:

Opasan ja sam,

Gladan sam jako,

Praščiće sigurno,

Ulovit ću lako,

Auuuuuuuuuuuu!

Interaktivnost ovisi o odrasloj osobi koja čita; razgovor je ključan u ovoj radionici. Ideja je da se posveti kvalitetno i fokusirano vrijeme na upoznavanje djeteta o nekim osnovnim pravilima u digitalnom okruženju. Djeca danas više provode vremena u virtualnom svijetu nego u stvarnom. Učenici su nakon toga (preradili) stvarali priču Tri praščića pomoću glazbenih tema i tjelesnih perkusija. Učenici su rado sudjelovali. Uz kreativan rad naučili smo na koje se sve načine valja štititi na mreži te kako u virtualnom svijetu izgraditi “sigurnu” kuću.

Glazbena tema:

Tko se boji vuka još,

Tri za groš, tri za groš,

Vuka se ne bojim ja,

tralalalalalalalalalal!

Završni dio sata

Što smo danas naučili?

Glazbena tema:

Tko se boji vuka još

Tri za groš, tri za groš

Vuka se ne bojim ja

tralalalalalalalalalal

Sve aktivnosti možete pogledati na mrežnoj stranici škole.