Mišljenje učenika o korištenju umjetne inteligencije pruža vrijedne povratne informacije za unaprjeđenje nastave. Područja obuhvaćena anonimnim upitnikom koji je sadržavao 18 pitanja bila su:
- opće informacije o učeniku (dob, razred)
- poznavanje i korištenje umjetne inteligencije.
U istraživanju je sudjelovalo ukupno 119 učenika od 1. do 4. razreda, 21 u dobi od 14 – 15 godina, 56 u dobi od 16 do 17 godina te 42 učenika u dobi od 18 godina.
Svi su sudionici upoznati s pojmom umjetne inteligencije, neki procjenjuju svoje znanje osnovnim, velik dio izvrsnim, a natpolovična većina dobrim. Najveći broj učenika UI koristi za pretraživanje informacija, njih 61 %. Dok 33 % učenika označava da koristi UI za učenje, samo 7% navodi korištenje UI za zabavu, a 6 % za rješavanje problema tehničke prirode. Pri učenju čak 49 % sudionika koristi UI za rješavanje zadataka, 22 % pri pisanju zadaće, 19 % za prevođenje, a 9 % za pisanje eseja. Što se tiče učestalosti uporabe, samo 18 ispitanika tvrdi kako alate umjetne inteligencije koristi svakodnevno, 42 često, 57 ponekad, a 2 nikad.
Kada govorimo o alatima UI, 114 ispitanika koristi ChatGPT, 3 SnapchatAI, te po 1 Midjourney i Google Bard. Čak 81 % sudionika smatra da im UI pomaže u učenju, 3 % smatra da ne pomaže, dok je 16 % odgovorilo ”ne znam”. Na pitanje ”Kako alati umjetne inteligencije utječu na motivaciju za učenje?” 53 % ispitanika odgovorilo je kako nemaju značajan utjecaj, dok 29 % smatra kako povećavaju, a 18 % da smanjuju motivaciju. 49 % sudionika ima pozitivan stav o UI, 47 % se izjasnilo neutralno, dok je 4 % navelo da ima negativan stav o UI.
Razumijevanje UI
Kako bismo utvrdili učeničko razumijevanje UI, postavile smo pitanje ”Što znači ‘umjetna inteligencija’ po tvojem mišljenju?”, a neki od odgovora su:
- To znači da nekakav kompjuterski program pretražuje Internet za nas i daje nam odgovor na pitanje koje smo postavili. Umjetna je zato što ju je izumio čovjek, a inteligencija jer nam daje odgovore na pitanja.
- Aplikacija koja sadrži sve podatke koji su na internetu te ih koristi u rješavanju problema.
- Program koji se učio na davanim informacijama i daje odgovore izvučene iz tih informacija.
- Tehnologija sposobna davanja iluzije razmišljanja, no ona samo izvlači informacije iz svoje baze podataka i prikazuje ih na način kako bi ih čovjek prikazao.
- Umjetna inteligencija je tehnologija koja oponaša ljudsko razmišljanje i učenje kako bi rješavala zadatke.
Iskustvo s UI
Što se tiče učeničkih iskustava s korištenjem UI u školi, većina navodi kako su koristili ChatGPT za rješavanje zadataka, nekoliko ispitanika SnapchatAI za prevođenje te neimenovani alat za izradu fotografija pod nastavom Likovne umjetnosti. Velika većina sudionika smatra UI korisnom kod učenja, ali isto tako ju doživljavaju kao pomoć u učenju, a ne zamjenu za nastavnike. Upitani postoje li situacije u kojima misle da bi korištenje umjetne inteligencije u školi moglo biti neetičko, mahom su odgovorili da je to prepisivanje, odnosno varanje na testovima, ali i pomoć u rješavanju zadataka koji iziskuju kritičko mišljenje.
Budućnost umjetne inteligencije u obrazovanju neki učenici vide pozitivnom, smatraju da će škola budućnosti koristiti umjetnu inteligenciju za prilagođeno učenje i pomoć profesorima, dok se nekima ne sviđa ta ideja jer im je važnija komunikacija s ljudima. Neki navode negativna predviđanja, poput smanjene koncentracije i inteligencije učenika.
Interakcija s UI
Veliki broj učenika smatra sebe dovoljno obrazovanima o umjetnoj inteligenciji i njezinim mogućnostima, a neki navode kako je nemoguće znati sve jer se ista neprestano nadograđuje. Na pitanje postoji li nešto što ih zabrinjava u vezi s korištenjem umjetne inteligencije u školskom okruženju sudionici navode da se puno ljudi počinje previše oslanjati na umjetnu inteligenciju te prestaju razmišljati sami za sebe. Nekim se učenicima svidjelo biti u interakciji s umjetnom inteligencijom u učionici, neki smatraju UI korisnom u određenim aspektima, ali ne vjeruju da bi bilo dobro da se stalno koristi. Manji broj učenika navodi nelagodu i strah, dok neki smatraju da treba cijeniti trud učenika da nešto sami nauče, a ne samo traže odgovore pomoću alata umjetne inteligencije.
Istraživanje i upitnik osmislile su i provele Adrijana Rajić, prof. savjetnica i Mirjana Rajić, prof. izvrsna savjetnica.