prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Umjetna inteligencija u očima učenika: prilika ili prijetnja?

U Tehničkoj školi Ruđera Boškovića u Vinkovcima provedeno je istraživanje na školskoj razini na temu uporabe umjetne inteligencije u svakodnevnom životu.

81% ispitanika su učenici koji pohađaju četvrti razred i imaju 18 godina. Svi ispitanici znaju da je umjetna inteligencija o kojoj se toliko raspravlja u zadnje vrijeme, zapravo niz računalnih programa koji mogu učiti i donositi odluke na osnovu podataka dostupnih na Internetu. Znaju da se UI može rabiti u brojnim područjima života uključujući medicinu, financije, promet, pa čak i u pripremi hrane.

Ispitanici znaju da se UI krije u aplikacijama za prepoznavanje lica na mobitelima, da se pojavljuje u pretraživačima koji automatski dovršavaju riječi i rečenice. Njih 86% koristi UI i to za pretraživanje informacija i sažimanje tekstova, ali na žalost i za pisanje eseja i domaćih zadaća. Svi su koristili neku od aplikacija umjetne inteligencije: ChatGPT, Perplexity, Mathway, Google Bard… ali znaju da u današnje vrijeme gotovo svaka aplikacija ima „ugrađenu“ umjetnu inteligenciju.

UI za pisanje domaćih zadaća

Zabrinjavajuće je što ispitanici smatraju da je u redu koristiti UI za pisanje domaćih zadaća te da bi nastavnici trebali dopustiti upotrebu umjetne inteligencije u nastavi. 56% ispitanika smatra da bi se UI trebala rabiti kao pomoćni alat i tvrde da ona nikada neće zamijeniti nastavnike u školama jer je u obrazovnom procesu ključna interakcija između nastavnika i učenika.

Učenici se dvoje oko pitanja treba li uvesti oštrija pravila o korištenju umjetne inteligencije, kao i oko toga treba li u škole uvesti obvezne predmete vezane uz umjetnu inteligenciju; više im se sviđa ideja o izbornom predmetu. Smatraju da umjetna inteligencija pomaže u učenju jer se brže dolazi do traženih podataka, ali mali dio njih naglašava način korištenja, kao i točnost dobivenih informacija.

Ljudski faktor ključan

Ispitanici smatraju da je sasvim opravdano korištenje UI u vojsci, kod upravljanja autonomnim robotima i slično, ali smatraju da UI ne smije donositi ključne odluke bez ljudskog faktora i ljudske intuicije.

Analizirajući istraživanje, došli smo do zaključka da UI naši učenici rabe kao pomoć u izvršavanju školskih obveza, ali da u stvarnom životu još uvijek žele držati UI na distanci jer smatraju da je ljudski faktor u donošenju bitnih odluka ključan.