prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Umjetna inteligencija u povijesnu okružju

U sklopu Erasmus+ Akreditacije u području općeg odgoja i obrazovanja, profesorica engleskog i talijanskog jezika Suzana Ban iz Srednje škole Ban Josip Jelačić, Zaprešić pohađala je strukturirani tečaj pod nazivom: “Artificial Intelligence for Education: Exploring the Frontiers of ICT”. Tečaj se održao na Malti od 22. do 27. travnja 2024. i na njemu su sudjelovali profesori iz mnogih europskih zemalja: Norveške, Francuske, Belgije, Poljske, Njemačke i, dakako, Hrvatske.

Tema tečaja bila je upotreba umjetne inteligencije u obrazovanju, te je obuhvaćao interaktivna predavanja o tome što zapravo umjetna inteligencija jest, kako se razvijala i koji su veliki jezični modeli umjetne inteligencije prikladni za upotrebu u školskom okružju. Bilo je tu i praktičnog iskustva korištenja i integriranja chat GPT-a u poučavanju, i to ne samo u nastavni stranih jezika nego i drugih predmeta poput matematike, kemije, povijest i dr.

U sklopu tečaja prezentirani su brojni korisni alati koji se koriste umjetnom inteligencijom (npr. Almanac, Twee, Eduaide, Diffit, Magic school itd.) za generiranje nastavnih materijala, za samoučenje, za pružanje učenicima personalizirane povratne informacije o njihovu napretku i mnogo drugih korisnih aktivnosti koji se provode u obrazovnom procesu. Polaznici tečaja okušavali su se u ovim alatima i izmjenjivali svoje dojmove.

Što su dublje ulazili u problematiku umjetne inteligencije, nametala su se i etička pitanja vezana uz upotrebu umjetne inteligencije u nastavnom procesu, na koja su sudionici tečaja tražili odgovore, no ona i dalje ostaju otvorena zbog kompleksnosti tematike. Za sve koji se namjeravaju koristiti umjetnom inteligencijom kako bi unaprijedili svoju nastavu, koristan je polazni dokument Etičke smjernice namijenjene nastavnom osoblju za upotrebu umjetne inteligencije i podataka u poučavanju i učenju (publikacija EU-a). Ove etičke smjernice osmišljene su kako bi nastavnom osoblju pomogle da razumije potencijal koji primjene umjetne inteligencije i podataka mogu imati u obrazovanju te da prošire svijest o mogućim rizicima.

U povijesnu okružju Malte koja se nalazi na raskršću civilizacija i gdje se još osjeća duh prošlih vremena, nastavnici koji su pohađali tečaj, mogli su se samo zapitati: Hoće li umjetna inteligencija zamijeniti nastavnike? Tko zna! No brzina kojom se razvijaju  aplikacije za upotrebu umjetne inteligencije u obrazovanju daje naslutiti da će do promjene zasigurno doći.

Ovo Erasmus+ iskustvo na Malti značilo je i više od samog tečaja. Osim obilaženja prekrasnih povijesnih znamenitosti i upoznavanja malteške povijesti, gastronomije i običaja, bila je ovo i prilika za upoznavanje kolega nastavnika iz različitih europskih zemalja, za razmjenu iskustava i dogovaranje buduće suradnje.