prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Motivacijske priče u oblikovanju dječje znatiželje i vrijednosti

Priče imaju moć oblikovati misli, potaknuti maštu i prenijeti važne poruke. Učitelji ih koriste za motivaciju, razvoj kreativnost te učenje temeljnih  vrijednosti poput prijateljstva i upornosti.

Priče imaju značajnu pedagošku vrijednost jer djeluju na više razina razvoja učenika. One oblikuju misaone procese, potiču maštovito i kreativno mišljenje te omogućuju prijenos važnih društvenih i moralnih poruka.

U nastavi, priče mogu poslužiti kao učinkovit motivacijski alat koji djecu potiče na aktivno učenje, razvijanje stvaralačkih sposobnosti i refleksivno razmišljanje. Osim toga, kroz narativne sadržaje učenici usvajaju temeljne vrijednosti poput prijateljstva, suradnje i ustrajnosti, što doprinosi njihovu osobnom i socijalnom razvoju Jedan od učinkovitih načina za to je korištenje motivacijske priče – kraće pripovijesti koja prenosi jasnu poruku i potiče učenike na razmišljanje, razgovor i djelovanje.

Motivacijska priča u nastavi nižih razreda osnovne škole predstavlja moćan alat. Ona inicira emotivnu povezanost, promišljanje i aktivno sudjelovanje. Kroz strukturirani tekst i pedagoške tehnike, motivacija prelazi u pokretačku snagu za učenje i međuljudske odnose.

Pedagoško-didaktička uloga motivacijske priče

U suvremenoj didaktici naglašava se važnost motivacije kao ključnog čimbenika učenja. Motivacija se ne razvija samo nagradama ili ocjenama, već i metodama koje učenicima omogućuju povezivanje nastavnog sadržaja s vlastitim iskustvima i emocijama. Jedna od tih metoda je motivacijska priča, koja se sve češće koristi u razrednoj nastavi kao sredstvo poticanja interesa, oblikovanja vrijednosti i razvijanja kreativnog mišljenja. Motivacijska priča u razrednoj nastavi ima iznimno važnu pedagošku i didaktičku ulogu. Ona nije samo sredstvo zabave ili opuštanja učenika, već snažan alat kojim se oblikuju vrijednosti, potiče motivacija za učenje i razvija emocionalna inteligencija.

Stjepko Težak (1996) ističe kako motivacija u nastavi hrvatskog jezika ima četiri dimenzije: sadržajnu, radnu, komunikacijsku i metodičku. Sve one mogu biti ostvarene jednom dobro odabranom pričom.

Daniel Goleman (1995) naglašava važnost socioemocionalnog učenja: razvijanje empatije, sposobnosti izražavanja emocija i kvalitetne komunikacije. Upravo priče pružaju prostor za razgovor i refleksiju, što ih čini snažnim sredstvom u nastavi jezika i odgoja. Empirijska istraživanja potvrđuju važnost motivacije: čak 94,5 % učitelja smatra nužnim koristiti različite oblike motivacije, a najčešće se koriste igre, rasprave i stvaralački zadaci (Petek, 2023).

Priča u razrednoj nastavi može imati ulogu snažnog pokretača interesa i pažnje. Kada učitelj uvod u novu nastavnu temu započne kratkim narativom povezanim s planiranim sadržajem, učenici se lakše koncentriraju i razvijaju unutarnju motivaciju za aktivno sudjelovanje. Osim toga, priča posjeduje izrazitu odgojnu vrijednost: kroz likove, događaje i poruke učenici usvajaju temeljne vrijednosti poput upornosti, poštovanja, solidarnosti i odgovornosti. Tako se pridonosi razvoju socijalnih i moralnih kompetencija, koje su podjednako važne kao i samo stjecanje znanja. Istodobno, motivacijska priča potiče maštu i kreativno izražavanje. Učenici se uče sagledavati probleme iz različitih perspektiva, povezivati nove sadržaje s vlastitim iskustvima te razvijati sposobnosti kritičkog mišljenja i rješavanja problema.

Primjeri primjene motivacijske priče u razrednoj nastavi

Primjena motivacijskih priča u razrednoj nastavi omogućuje učiteljima da na kreativan i didaktički učinkovit način potaknu interes i angažman učenika. Kroz pripovijedanje učenici se emocionalno povezuju s temom, lakše razumiju apstraktne pojmove i razvijaju temeljne kognitivne, socijalne i emocionalne kompetencije. U nastavku su navedeni primjeri koji ilustriraju kako motivacijske priče mogu biti uspješno integrirane u različite predmete i aktivnosti, prilagođene učenicima nižih razreda osnovne škole.

 

Predmet

Primjer motivacijske priče

Odgojno-obrazovni učinak

Matematika Priča o dječaku Luki koji na sajmu kupuje balone različitih boja i treba ih izbrojiti. Razvijanje interesa za zbrajanje i oduzimanje kroz igru; jačanje koncentracije.
Priroda i društvo Priča o kapljici vode koja putuje kroz oblake, rijeke i mora. Lakše razumijevanje prirodnih procesa; razvijanje sposobnosti vizualizacije i logičkog povezivanja.
Hrvatski jezik Priča o djevojčici Ani koja otkriva „magičnu knjigu“ koja se otvara samo kad netko čita naglas. Poticanje čitalačke motivacije; razvijanje izražajnog čitanja.
Likovna kultura Priča o kišnoj kapi koja se pretvorila u šarenu sliku kada su joj se pridružile druge kapi boja. Poticaj za likovno izražavanje; razvijanje mašte i kreativnosti.
Tjelesna i zdravstvena kultura Priča o malom zecu koji svakog jutra vježba kako bi bio brz i snažan za igru s prijateljima. Stvaranje pozitivnog stava prema tjelesnoj aktivnosti; razvijanje motoričkih vještina.
Glazbena kultura Priča o tužnom bubnju koji je postao sretan kada je zasvirao zajedno s drugim instrumentima. Razvijanje osjećaja za ritam; poticanje zajedništva i glazbenog izražavanja.

 

Razvoj mašte i kreativnog mišljenja kroz motivacijske priče

Slušanjem i stvaranjem priča djeca razvijaju sposobnost zamišljanja različitih scenarija, likova i svjetova. To potiče kreativnost i divergentno mišljenje, što je izuzetno važno za daljnji kognitivni razvoj.

Primjer priče: „Otok izgubljenih ideja“
Dječak Ivan otkriva otok na kojem su zatočene sve izgubljene ideje. Svaka oslobođena ideja pretvara se u neobičan lik ili predmet. Ivan kroz igru i maštovito razmišljanje pronalazi kreativna rješenja problema i otkriva nove svjetove. Učitelj može potaknuti učenike da nacrtaju ili napišu vlastitu „izgubljenu ideju“ i osmisle kako bi je oživjeli.

Uloga priča u oblikovanju vrijednosti i stavova

Emily Coxhead, „Nađi svoju sreću“ – na jednostavan i vrlo slikovit način, uz pomoć lika ljenjivca, autorica objašnjava svaku emociju koja nas zna povremeno obuzeti. Pokazuje  što učiniti da se oraspoložimo, odnosno izađemo iz tog osjećaja sretniji i jači. Slikovnica nas uči kako se osloniti na samoga sebe – na svoj unutarnji svijet i svoje najbliže – obitelj i ljude koji nas vole.

Izazovi i ograničenja u korištenju motivacijskih priča

Iako su motivacijske priče vrlo korisne, postoje i određeni izazovi. Potrebno je pažljivo birati priče koje odgovaraju dobi i razini razumijevanja učenika. Ako priča nije dovoljno prilagođena, može izgubiti smisao i postati dosadna. Neka djeca također imaju kraću koncentraciju, pa duže priče mogu dovesti do gubitka pažnje. Kulturna i jezična raznolikost u razredu također predstavlja izazov, stoga priče treba oblikovati tako da ih svi učenici mogu razumjeti. Sveprisutnost medijskih sadržaja mijenjaju obrasce pažnje kod učenika, koji se navikavaju na brze vizualne podražaje te ponekad pokazuju smanjenu sposobnost aktivnog slušanja i koncentracije. Učitelj mora paziti da motivacijske priče ne zamijene aktivno sudjelovanje i praktične zadatke, već da budu dopuna, a ne zamjena nastavnim metodama.

Kako osmisliti vlastite motivacijske priče

Učitelji mogu samostalno kreirati priče koje odgovaraju potrebama razreda tako da prvo odaberu cilj priče, odnosno nastavnu jedinicu ili vrijednost koju žele naglasiti. Zatim uvode likove s kojima se djeca mogu poistovjetiti, poput vršnjaka, životinja ili omiljenih igračaka.

Priča treba sadržavati problem koji izaziva znatiželju učenika i rješenje koje je povezano s nastavnim sadržajem. Dodavanjem elemenata igre, poput zagonetki ili izazova, učenici su aktivno uključeni u priču. Na kraju priče važno je naglasiti pouku ili zaključak koji djeca mogu primijeniti u stvarnom životu. Na ovaj način učitelj osigurava da priča bude jedinstvena, prilagođena razredu i ujedno snažan motivacijski alat.

Motivacijske priče predstavljaju snažan didaktički alat u razrednoj nastavi, osobito za učenike mlađeg uzrasta. One omogućuju integraciju kognitivnog, afektivnog i socijalnog učenja, potiču intrinzičnu motivaciju, razvijaju kreativnost te jačaju sposobnosti kritičkog mišljenja i rješavanja problema.

Kroz pripovijedanje, učenici se lakše povezuju s nastavnim sadržajem i stječu vrijedne životne lekcije. Primjeri primjene pokazali su da motivacijske priče mogu biti učinkovite u svim predmetima – od matematike i prirode, preko jezika i likovne kulture, do tjelesne i glazbene aktivnosti. Sustavna primjena priča u nastavi doprinosi stvaranju pozitivnog i poticajnog okruženja, gdje učenici aktivno sudjeluju u procesu učenja i razvijaju temeljne kompetencije potrebne za cjeloživotno učenje.

Literatura

[1] Brophy, J. (2004). Motivating Students to Learn. Mfahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates

[2] Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. New York: Bantam Books.

[3] Petek, M. (2023). Kreativni oblici motivacije u nastavi materinskoga i stranoga jezika. ResearchGate. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.12345

[4] Težak, S. (1996). Teorija i praksa nastave hrvatskoga jezika 1 i 2. Zagreb: Školska knjiga.