eTwinning projekt “Climate Literate”

Prepoznavši važnost edukacije o klimatskim promjenama već od osnovnoškolske dobi, učiteljice Bilge Varel iz turske škole Mustafa Kiriş Ortaokulu i Iva Naranđa iz II. osnovne škole Čakovec krajem kolovoza 2021. godine pokrenule su eTwinning projekt “Climate Literate”. Glavni cilj eTwinning projekta “Climate Literate” bio je integrirati obrazovanje za klimu u školski kurikulum, osigurati da učenici postanu klimatski pismeni i skrenuti pozornost na klimatske promjene.

Klimatske promjene globalni su problem za cijeli svijet, a obrazovanje o klimi jedan je od prioriteta Europske komisije. Projektu su se pridružile škole iz Portugala, Rumunjske, Grčke, Poljske, Litve, Španjolske, Bugarske, Italije i Turske. Ukupno je u projektu sudjelovalo 20 učitelja iz 10 država, s 326 učenika registriranih na TwinSpace. Projekt se provodio tijekom cijele školske godine 2021./2022., a iz škole sudjelovali su učenici osmog razreda koji polaze izbornu nastavu informatike i izvannastavnu aktivnost eTwinneri. Glavni cilj eTwinning projekta “Climate Literate” bio je integrirati obrazovanje za klimu u školski kurikulum, osigurati da učenici postanu klimatski pismeni i skrenuti pozornost na klimatske promjene. Sudjelujući u projektu učenici su razvijali vještine timskog rada i uporabe informacijsko-komunikacijske tehnologije na siguran i pozitivan način, te razvijali komunikacijske vještine na stranom jeziku.

Više projektnih partnera, uključujući učiteljicu Ivu Naranđu, članovi su koalicije Obrazovanje za klimu u kojoj aktivno sudjeluju od samih početaka. Nekoliko škola sudionika projekta, uključujući i školu, nositelji su Oznake e-Sigurnosti te je velika važnost pridana sigurnosti učenika na internetu, a veći dio TwinSpacea nije javno dostupan. Projektni partneri primjenjivali su eTwinningov kodeks ponašanja i razvijali duh eTwinninga zasnovan na međusobnom razumijevanju i poštovanju. Suradnja s projektnim partnerima iz raznih država obogatila je okruženje za učenje. Tijekom rada na projektnim aktivnostima učenici su upoznali ili unaprijedili vještine uporabe više online alata te mogućnosti suradnje u virtualnom svijetu. Sve ove vještine biti će potrebne današnjim učenicima u budućem životu i radu, a uočavanje klimatskih promjena kojima svjedočimo i razumijevanje njihovog uzroka pomoći će im u promjeni svakodnevnih životnih navika kojima bi se moglo pozitivno utjecati na usporavanje daljnjeg razvoja klimatskih promjena.

Suradnja s partnerskim školama evidentna je tijekom cijelog projekta. Projekt su započeli uz suradničke aktivnosti koje su obuhvaćale ispunjavanje inicijalnog upitnika, raspravu na TwinSpace forumu i pripremu pravila o e-sigurnosti te izradu albuma za “Global Goals Week – Climate Changemakers”. Slijedilo je sudjelovanje u Europskom tjednu programiranja (CodeWeek 2021). Učenici suu dvotjednoj aktivnosti “Energy awareness with BBC micro:bit” povezali programiranje s podizanjem svijesti o uštedi energije i klimatskim promjenama. Aktivnost se temeljila na materijalima dostupnima na stranici do your :bit. a škola je nagrađena s dva CodeWeek certifikata Europske komisije, Certificate of Excellence in Coding Literacy, 2021 EU Code Week 4 All Challenge i Super Organiser Certificate. Sljedeća suradnička aktivnost bila je natječaj za kreiranje i izbor loga projekta, aktivnost koju često provode u sklopu eTwinning projekata, a koja u prvom redu razvija kreativnost učenika, a dotiče se i upoznavanja s važnosti glasanja kao demokratskim pravom. eTwinning projekt Climate Literate

Zatim su učenici surađivali na izradi zajedničke prezentacije “Climate Change”. Učenici su na TwinSpace forumu sudjelovali u raspravi “What does climate change mean to you” i razmijenili mišljenja s vršnjacima iz drugih država. Slijedila je izrada i razmjena novogodišnjih čestitki s porukama o klimatskim promjenama. U siječnju 2022. nastavili su suradnju izrađujući online igre tematski vezane za klimatske promjene koje su povezali u zbirku kako bi na jednom mjestu bile dostupne svim partnerima. Za Dan sigurnijeg interneta škole su predstavile ideje kako su provele aktivnosti sa svojim učenicima. Učenici škole sudjelovali su u aktivnostima temeljenima na kurikulumu Budi internet genijalac, a prihvatili su i izazov za učenike Online potraga za boljim internetom te se jedna učenica plasirala među najbolje učenike tragače. Kako bi podijelili svoje prijedloge za prevenciju klimatskih promjena i podigli svijest o klimatskim promjenama skretanjem pozornosti na njih, škole su snimile kratke “Climate Challenge” video izazove za partnere. U ovim videozapisima s izazovima svaki je partner izazvao partnera iz druge države, a zatim su sve izazove povezali u zajedničkoj prezentaciji. Obilježili su Svjetski dan voda s dvije suradničke aktivnosti, izradom zajedničke infografike “What can we do to reduce water consumption” i istraživanjem podzemnih voda država partnera te izradom e-knjige “Our Groundwater Resources”.

U povodu Dana planeta Zemlje učenici su pogledali prezentaciju o klimatskim promjenama napravljenu ranije u sklopu ovog projekta, sudjelovali u pripremi pitanja za kviz temeljenih na navedenoj prezentaciji, te na kraju rješavali kviz o klimatskim promjenama. Druga aktivnost sastojala se od predlaganja i biranja klimatskog obećanja, a koje su dodali na zajednički poster uz slična obećanja partnera. Uz Dan eTwinninga učenici su pozvani da sudjeluju u kreiranju oblaka riječi pod nazivom “What does eTwinning mean to you?” u zajedničkom AnswerGardenu, a napravljen je i naš poster s čestitkom za Dan eTwinninga.

Rad na zajedničkoj priči trajao je nekoliko mjeseci i predstavljao je organizacijski zahtjevan dio. Učenici iz svake škole napisali su po jedno poglavlje i napravili po dvije ilustracije za poglavlja koja su napisali učenici iz neke od škola partnera. Kako bi koordinirali ovu aktivnost, sve škole su koristile tablice u koje su upisivale kada će raditi na tekstu, a kada na ilustracijama. Na kraju je organiziran odabir naziva priče na kojem je najviše glasova dobio prijedlog učenika iz Poljske “Small People, Big Mission”. U svibnju 2022. godine održan je online susret u kojem je sudjelovalo deset partnera iz šest država (Turska, Hrvatska, Grčka, Poljska, Bugarska i Portugal). Tijekom online susreta učenici su odigrali Kahoot kviz pripremljen u sklopu ovog projekta.

Učenici su tijekom cijelog projekta aktivno radili na TwinSpaceu, prenosili vlastite materijale, gledali objave partnera, lajkali i pisali komentare. Pred kraj projekta učenici i učitelji ispunili su završni upitnik i evaluacijski upitnik. Završni upitnik jednak je inicijalnom upitniku kojeg su učenici ispunili na početku projekta, a usporedbom rezultata oba upitnika vidljivo je da su se sudionici projekta počeli osvještavati o sprječavanju klimatskih promjena.

Spominju još neke aktivnosti realizirane u sklopu eTwinning projekta Climate Literate. 5. studenog 2021. godine škola i partneri sudjelovali su u online događanju uživo “The Great Big Lesson for Climate and Nature: Live from COP26”. Ovo posebno interaktivno iskustvo učenja omogućilo je školama, učenicima i učiteljima da se osjećaju dijelom globalnog klimatskog samita u Glasgowu. Dodatne aktivnosti povezane s projektom bile su Zelena čistka – akcija digitalnog čišćenja u rujnu 2021. i Digitalna čistka 2022.

Više o projektu može se pogledati na školskim mrežnim stranicama, TwinSpaceu, stranici projekta i Facebook stranici projekta koju vodi učiteljica Bilge Varel. Kako bi projektne aktivnosti bile vidljive u školi, tijekom cijelog projekta kontinuirano je ažuriran pano, na školskoj mrežnoj stranici objavljivane su vijesti o provedenim aktivnostima te je vođen detaljniji prikaz projektnih aktivnosti na stranici projekta gdje se može pogledati više o korištenim alatima, načinu realizacije suradničkih aktivnosti i neke učeničke radove. U tijeku je analiza evaluacijskih upitnika i izrada završnog izvješća, a rezultati će biti objavljeni na TwinSpaceu.