prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

eTwinning projekt pod nazivom “A safety net for internet safety”

U sklopu jednogodišnjeg međunarodnog eTwinning projekta “A safety net for internet safety”, u kojem uz Osnovnu školu Hugo Badalić iz Slavonskog Broda, sudjeluju i škole iz Jordana, Poljske, Turske, Njemačke, Italije, Češke, Albanije, Grčke, Litve i Hrvatske, cijeli tjedan je obilježavan Dan sigurnijeg interneta.

2021. godine, po prvi put u informatičkoj učionici, učenici trećih razreda različitim aktivnostima su obilježili Dan sigurnijeg interneta ishodom iz domene e-društvo (D.3.2 učenik primjereno reagira na svaku opasnost/neugodnost u digitalnome okruženju, štiti svoje i tuđe osobne podatke). Učenici Osnovne škole Hugo Badalić iz Slavonskog Broda, razgovarali su s učiteljicom u kojim se situacijama osjećaju (ne)sigurno, kako biti siguran i kako se štititi na internetu, što su osobni podaci i treba li ih dijeliti na internetu, koje su mrežne stranice sigurne, a koje nisu. Riješili su kviz o sigurnosti i osvojili štit sigurnosti. Na kraju su odigrali edukativnu igricu Dabrica Darka otkriva digitalni svijet. U igri, glavni lik je dabrica Darka, koja je razigrana i nestašna, znatiželjna i hrabra, rado se upušta u pustolovine i istražuje, pravi je pokretač i inicijator i nikad joj nije teško pokušati riješiti problem. U igri i rješavanju problema pomažu joj medo Marko i mudra sova. Oni su također i dobro društvo za vježbe rastezanja, jer je uz igranje i učenje na računalu važno voditi i brigu o svom zdravlju. Igrica razvija svijest o primjeni digitalne tehnologije u osobnom i profesionalnom životu, posljedicama njezine primjene i pravima i odgovornostima digitalnog građanina.

Učenici petog razreda različitim aktivnostima su obilježili Dan sigurnijeg interneta ishodom iz domene e-društvo (D.5.1 učenik analizira etička pitanja koja proizlaze iz korištenja računalnom tehnologijom). Naučili su koji su osobni podaci i da ih ne treba dijeliti s drugima. Odigrali su kviz o prepoznavanju osobnih podataka. Za potrebe zaštite osobnih podataka, a jedan od njih je osobna fotografija, izradili su u online alatu Avatar Maker avatar, pohranili su ga i postavili na Padlet. Naučili su prepoznati i razlikovati slabu zaporku od jake zaporke, kako stvoriti jaku zaporku i provjerili su prepoznavanje slabih i jakih zaporki u online kvizu. Upoznali su se s generatorima zaporki i načinu provjere je li njihova zaporka jaka ili nije. Zaključili su da nije dovoljno samo stvoriti jaku zaporku, nego je treba i zapamtiti. Svakako, najzanimljiviji dio obilježavanja bio je igranje avanturističke igrice Budi Internet genijalac koja stavlja ključne lekcije digitalne sigurnosti u praksu. Učenici petih razreda odigrali su dio nazvan Toranj s blagom – čuvaj svoje tajne i postali pravi internet genijalci. U igrici su izbjegavali hakere da im ne ukradu poruke i identitet. Na kraju su odigrali Kahoot! kviz u kojem su pokazali zavidno znanje. Svi su učenici petih razreda i ove godine dobili HAKOM-ovu brošuru “Kako se zaštititi u svijetu Interneta i mobilnih telefona“.

Šestaši su obilježili Dan sigurnijeg interneta ishodom iz domene e-društvo (D.6.1 učenik stvara svoje pozitivne digitalne tragove primjenjujući saznanja o važnosti i utjecaju digitalnih tragova na naš svakodnevni život). Raspravljali su o tragovima (u pijesku, različite životinjske tragove, otisak prsta), upoznali su pojmove digitalnog traga, pozitivnog i negativnog traga, aktivnih i pasivnih tragova, digitalng ugleda. Kasnije su u tražilicu upisivali ime i prezime da potraže i analiziraju svoje digitalne tragove. Rješavali su kviz u kojem su određivali što od navedenog je pozitivan, a što negativan trag. U online alatu Wordart su izrađivali “digitalni trag” riječima povezanim s današnjom aktivnošću i pohranili ga u svoj e-portfolio i prikazali na Padletu. Kako u Wordartu ne postoji oblik stopala, učenici su sliku/crtež stopala (lijevog ili desnog) dodali iz svoje mape u Wordartu. Upisivali su pojmove koje su saznali ili ponovili, a vezani su za digitalne tragove na internetu, dodjeljivali su im broj (ovisno o tome koje riječi želi istaknuti veličinom), određivali boje kojima će prikazati znak, vrstu fonta, a na kraju pohranili u svoj e-portfolio kao .png datoteku. Učenici su u objavama tri osobe morali obasniti što su saznali iz njihovih “digitalnih” tragova. Šestaši su odradili i aktivnost Obična bijela majica kojom su, na majicu koju su dobili, premještali emotikone (najviše tri) da bi se predstavili drugima. U avanturističkoj igrici Budi Internet genijalac koja stavlja ključne lekcije digitalne sigurnosti u praksu, učenici su odigrali dio nazvan “Pažljiva planina – dijeli pažljivo” i postali pravi internet genijalci. U igrici su trebali dobro paziti što i s kim dijele, jer se informacije šire brzinom svjetlosti, a među Internautima postoje Brbljavci koji sve dijele.

Ove su godine sedmaši različitim aktivnostima obilježili Dan sigurnijeg interneta ishodima iz domene e-društvo (D.7.1. učenik štiti svoj elektronički identitet i primjenjuje pravila za povećanje sigurnosti korisničkih računa i D.7.2. učenik argumentirano opisuje primjere dobrih strana dijeljenja informacija na Internetu i njihova brza širenja te primjenjuje pravila odgovornog ponašanja). Učenici su u kratkoj vježbi saznali kako dijeljenje sadržaja može izmaknuti kontroli, rješavali su problemske zadatake u potrazi za blagom, a vezane su za sigurnost na internetu. Svakako najzanimljiviji dio današnjeg dana učenicima bio je igranje avanturističke igrice Budi Internet genijalac koja stavlja ključne lekcije digitalne sigurnosti u praksu. Učenici sedmih razreda sami su birali koji će dio igrice odigrati. Sedmaši su u sklopu sata razrednika sudjelovali na webinaru putem Zoom platforme za djecu i mlade pod nazivom “Gdje si ti u digitalnoj džungli?” u kojem su brojni poznati Youtuberi govorili o svojim iskustvima na internetu. Webinar je organizirao Centar za sigurniji Internet.

Osmaši su obilježili Dan sigurnijeg interneta ishodom iz domene e-društvo. Učenici su tragali za blagom (koju je priredila udruga Suradnici u učenju). U potrazi za blagom 20 je različitih (programskih i istraživačkih zadataka) vezanih za sigurnost na internetu. U drugom dijelu nastave, učenici su uživali u avanturističkoj igrici Budi Internet genijalac koja stavlja ključne lekcije digitalne sigurnosti u praksu.

Posebno su ponosni jer je školi dodijeljena brončana “Oznaka eSigurnosti” koja vrijedi idućih 18 mjeseci. Učiteljica informatike, Kristina Krtalić, uključila je školu u eSafety zajednicu. Da bi škola dobila “eSafety Label” potrebno je ispuniti više uvjeta. Najprije se treba registrirati, a zatim sudjelovati u zajednici dijeljenjem znanja, resursa, primjera i iskustva i ispuniti upitnik za procjenu. Uz oznaku esigurnosti dobili su i akcijski plan kojim ćemo ne samo zadržati brončanu oznaku, nego se nadaju dobiti i srebrnu i zlatnu oznaku esigurnosti.

Projektni partneri iz deset zemalja odabrali su školski prijedlog za službeni logo eTwinning projekta “A safety net for internet safety”.