prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Geometrijska tijela, umjetnost i sport

Polazak u prvi razred velika je promjena za svako dijete, u svakom aspektu njihova života i rada. Novopečeni učenici upućuju se u proučavanje sadržaja različitih školskih predmeta. Mnogi od njih se još uvijek predstavljaju odvojeno, u intervalima od 45 minuta, koliko i traje jedan školski sat.

Znanja i vještine koje su potrebne u suvremenom društvu duboko su međusobno isprepletene i povezane, tako da mnoge učiteljice i učitelji razredne nastave koriste svaku priliku da unutar tog okvira od 45 minuta što je više moguće povežu međusobno srodne sadržaje. Tako učenici prvih razreda osnovnih škola započinju proučavanje matematike geometrijskim sadržajima u domeni Oblik i prostor. To je dio geometrije koji se bavi proučavanjem oblika, njihovih položaja i odnosa. Učenici prepoznaju prostorne oblike i njihova svojstva u svakodnevnom okružju te ih upotrebljavaju za opis i analizu svijeta oko sebe. Na taj način učenici pronalaze primjenu matematičkih rješenja u različitim životnim situacijama.

Matematika je prirodna znanost i kao takva čvrsto je povezana sa svim aspektima života i rada, pa tako i s umjetnošću. U prvom razredu Vesele učionice Osnovne škole Tučepi od prvog nastavnog dana spajaju se školski sati i povezuju sadržaji koliko god je moguće. Prve školske dane obilježila je igra geometrijskim tijelima koja prepoznajemo posvuda oko nas. Mali prvašići vole fizičke aktivnosti na otvorenom, stoga vole sudjelovati u kuglanju geometrijskim tijelima gdje neposrednim opažanjem uočavaju koji su geometrijski oblici prikladniji za ulogu čunjeva, a koji su najbolji u ulozi kugle koja ih ruši.

Slaganjem i građenjem uočavaju koji su geometrijski oblici najpogodniji za građenje temelja različitih građevina (oni s više ravnih ploha), koji za krovove (najljepši su piramida i stožac), a kojima se nikako ne može graditi (kugla). Nakon brojnih pokušaja i isprobavanja lako je donijeti zaključke o svojstvima različitih geometrijskih tijela, njihovim sličnostima i razlikama.

Slaganje plastičnih i drvenih modela geometrijskih tijela prirodan je uvod u pojam ritma. Ritam je posvuda oko nas. Ritam je obrazac, odnosno niz od dva ili više istovjetnih elemenata koji se ponavljaju. Zato su nizanje geometrijskih tijela iskoristili za razumijevanje likovnog jezika i usvajanje obaveznih likovnih pojmova: razlikovanja lika i tijela, mase i prostora, ritma i međusobnih odnosa: veće, manje i jednako u prostoru. Za ostvarivanje zadanih ishoda predmeta Likovna kultura oblikovanje plastelinom se pokazalo najzahvalnijim likovnim materijalom i tehnikom. Mališani su gradili plastelinom svoje ritmične nizove geometrijskih oblika te su ih predstavljali prijateljima u razredu.

Geometrijski sadržaji pokazali su se vrlo korisnima i kod ostvarivanja odgojno-obrazovnih ciljeva predmeta Glazbena kultura. Tijekom likovnog oblikovanja prvašići slušaju najljepša djela klasične glazbe i jazza. Igra geometrijskim tijelima pomaže i kod poticanja razvoja glazbenih sposobnosti svih učenika te ih potiče na aktivno bavljenje glazbom. Ritam geometrijskih tijela slagali su i u digitalnom obliku – na pametnoj ploči, a potom bi učenici, prateći niz s pametne ploče, izvodili zadani ritam udaraljkama iz razrednog glazbenog instrumentarija. Učenik koji je složio ritam na pametnoj ploči preuzeo je ulogu dirigenta: dodijelio je instrumente i uloge učenicima – glazbenicima i mahanjem rukom određivao bi ritam izvedbe i redoslijed muziciranja. Ova igra je oduševila male prvašiće i trajala je dok god se svi nisu okušali u ulozi dirigenta i glazbenika, što je trajalo dulje od jednog školskog sata.

Provedene aktivnosti navode na zaključak kako je pažnju najmlađih učenika itekako moguće zadržati poprilično dugo ukoliko im se ponude dinamični sadržaji koji uključuju više različitih aktivnosti i medija, osobito ako aktivnosti uključuju sve učenike u razredu te im omogućuju izraziti se na različite načine.