prodaja@stozacibrid.com hr@hardtechnique.com vjeko.kovacicek@coolintunit.com info@tehnikhard.net mail@coolintunit.com webmaster@stozacibrid.com admin@hardtechnique.com tehnikhard.net web.stozacibrid.com www.coolintunit.com

Koraci pri čitanju

Ne treba mnogo da se shvati kolika je važnost umijeća čitanja kod djece. Obrazovni uspjeh, profesionalna postignuća, pa čak i emocionalno zadovoljstvo pod utjecajem su ove važne vještine.

(Napomena: ovaj je tekst izvorno napisan na engleskom jeziku te su i primjeri navedeni u njemu prilikom prevođenja zadržani u izvornom obliku)

Informiranje u školi brzo se usmjerava na pisanu riječ i djeca koja nailaze na poteškoće u tom području osjećaju se izgubljenima i zbunjenima. Dužnost roditelja i pedagoga je prepoznati djecu koja se bore s poteškoćama u čitanju kako bi se njihovom problemu moglo na vrijeme pristupiti.

Složenost čitanja

Ne treba mnogo da se shvati kolika je važnost umijeća čitanja kod djece. Obrazovni uspjeh, profesionalna postignuća, pa čak i emocionalno zadovoljstvo pod utjecajem su ove važne vještine. Informiranje u školi brzo se usmjerava na pisanu riječ i djeca koja nailaze na poteškoće u tom području osjećaju se izgubljenima i zbunjenima. Dužnost roditelja i pedagoga je prepoznati djecu koja se bore s poteškoćama u čitanju kako bi se njihovom problemu moglo na vrijeme pristupiti.

Čitanje uključuje povezivanje mnogih vještina u cilju davanja značenja pisanom prikazu govornoga jezika. Poteškoće u bilo kojem području vještina vezanih uz čitanje mogu uzrokovati poremećaje u obradi pisane riječi. Jedno takvo područje vještina, razvoj jezika, ključna je komponenta čitanja. Istraživanja su pokazala da su i govorenje i slušanje glavni čimbenici koji pridonose čitanju. Vizualne sposobnosti, kretnje očiju pri praćenju slova i riječi te povezivanje značenja s ulaznim prikazom dio su čitateljskog zadatka. Ostale kognitivne sposobnosti, kao što su dugotrajno i kratkotrajno pamćenje, asocijativno učenje te prepoznavanje i ispravljanje pogrešaka, su sve čimbenici koji utječu na umijeće čitanja naše djece.

Pomaganje djetetu s poteškoćama pri čitanju: 10 savjeta za roditelje

Kao roditelji, možete se poslužiti svakodnevnim jezikom i razgovorima s vašim djetetom kao polazištem za pomoć u njihovom čitalačkom razvoju. Sljedeći savjeti mogu ojačati jezične vještine vašega djeteta (važna sastavnica uspješnog čitanja) i povećati djetetovo zanimanje za čitanje.

Korak 1.

Služite se raznovrsnim i bogatim rječnikom koji će zainteresirati vaše dijete i proširiti njegovo poznavanje riječi.

Korak 2.

Često čitajte vašem djetetu.

Koristite jezik i riječi iz priče koju čitate s djetetom kako biste postavljali pitanja, ili recite djetetu da prepriča priču svojim vlastitim riječima. 

Poigravajte se naslovom priče, pokušajte izmisliti nove naslove za priču te raspravljajte s djetetom o načinima na koje ste došli do novih naslova. 

Ako je vašem djetetu teško prisjetiti se pročitanog materijala, češće postavljajte pitanja tijekom priče (npr. nakon određene rečenice, nakon jedne stranice, ili nakon jednog poglavlja).

Korak 3.

Povremeno prekinite dijete u čitanju i navedite ga da pokuša pogoditi što bi se u priči moglo sljedeće dogoditi.

Korak 4.

Čitajte s djetetom istu priču nekoliko dana ili čak tjedana.

Primjenjujte “umjetničke” aktivnosti (npr. crtajte likove, izrađujte lutke, priredite predstavu ili skeč, nalijepite slike o priči na hladnjak, ili napravite strip tako da crtate slike redoslijedom događaja iz priče). 

Koristite jezik priče čitav tjedan, ponavljajući ključne riječi te raspravljajte i razgovarajte o svojem projektu. 

Korak 5.

Povežite priču s događanjima iz svakodnevnog života.

Na primjer, upitajte dijete, “Što bi Pepeljuga danas odjenula/jela/radila?” dok se odijevate/jedete/igrate sa svojim djetetom. Koristeći istu knjigu ili priču nekoliko dana ili tjedana pomoći ćete djetetu da se upozna s pričom, pružiti mu priliku za kreativnu interakciju s čitalačkim materijalom te razvijati dublje razumijevanje sadržaja priče.

Korak 6.

Igrajte se zvukovima s djetetom.

Rimujte riječi iz priče koju čitate.  Uzmite zanimljive riječi iz priče i sastavite popis. Igrajte se s djetetom tako da oboje pokušavate zapamtiti riječi redoslijedom kojim su zapisane. Možete započeti s jednom riječju, zatim krenite s dvije, tri, i tako dalje.

Igrajte se “špijuna” tako da opisujete predmet na određenoj stranici priče i tražite od djeteta da pogodi o kojem je predmetu riječ, a zatim zajedno pronađite tu riječ na stranici. 

Rastavite jednostavne riječi na njihove najosnovnije zvukove (na primjer, riječ „bag“ možete rastaviti na sljedeće zvukove: /b/, /a/ i /g/ – zatim upitajte dijete, “Koja je to riječ?” Pazite da ne dodate „uh“ zvukovima poput „buh“. Svaki element riječi uzimajte kao zaseban zvuk.

Korak 7.

Koristite zvukove umjesto naziva slova kada rastavljate riječi.

Naučite dijete da slova naziva prema zvukovima koje stvaraju, (npr. B se ne uči kao BEE ili BUH, već kao /b/, pazite da zvukove izgovarate što jasnije. 

Nekoj djeci pomaže ako promatraju sugovornikova usta i tako opažaju koji dijelovi usta stvaraju zvukove: usne, jezik, zubi, itd.

Prođite kroz cijelu abecedu koristeći zvukove umjesto naziva slova. Možete se igrati “Naprijed-natrag”, tako da pustite dijete da promatra vaša usta dok stvarate zvukove određenih slova: kažete /a/ (kao prvi zvuk u riječi 'apple'), zatim dijete kaže sljedeći zvuk, /b/ (kao prvi zvuk u riječi 'book'), zatim vi kažete /k/ (kao prvi zvuk u riječi 'can'), i tako dalje. Možda ćete u početku za ovu igru koristiti popis svih slova abecede na posebnom papiru.

Korak 8.

Igrajte igru slušanja abecede.

Jednom kada dijete nauči sve zvukove koje stvaraju pojedina slova, upotrijebite abecedu za igru slušanja. Poredajte slova abecede iznad djetetovog radnog prostora, ali tako da ih dijete može lako dosegnuti. Zatim se prisjetite nekih jednostavnih riječi.

Odaberite riječi u kojima su samoglasnici ‘kratki' i koje imaju jednak broj zvukova i slova, na primjer: bat, can, tap, pit, man, cut, pet, top, slip, swim, slant, stamp, strap, itd. Rastavite riječ na najjednostavnije zvukove i izgovorite svaki zvuk, slovo po slovo.

Nakon što izgovorite pojedini zvuk, recite djetetu da uzme slovo koje predstavlja taj zvuk. Zatim izgovorite sve zvukove zajedno kako biste oblikovali riječi. Riječ možete izgovoriti vi ili vaše dijete, ovisno o djetetovoj razini sposobnosti.

Korak 9.

Radite s djetetom na “nizanju” zvukova.

Kada igrate prethodnu igru slušanja abecede, možete vršiti “nizanje” zvukova. Opet redom poslažite slova abecede iznad radnog prostora i recite “Pokaži mi slovo /p/ (npr. izgovorite zvuk “p”). Dijete bi trebalo uzeti slovo “p”. Zatim recite, “ako je to /p/, onda mi pokaži /pa/” (dijete zatim uzima slovo “a” i dodaje ga slovu “p”); Zatim recite, “Ako je to /pa/, onda mi pokaži /pat/” (dijete uzima /t/ i dodaje ga uz /pa/). Zatim recite, „Da, to je “pat”, /p/, /a/, /t/, “pat”. Odigrajte ovu igru s različitim riječima kod kojih su zvukovi i slova ujednačeni i koje imaju “kratke zvukove” samoglasnika.

Korak 10.

Koristite zabavne materijale kada s djetetom igrate igre čitanja.

Prethodne se aktivnosti mogu kombinirati sa slikanjem prstima, pješčanim crtežima, kredom, pjenom za brijanje, ocrtavanjem slova uz pomoć brusnog papira, itd. Stvarni osjećaj izrade slova u različitim teksturama od velike je pomoći. Dok dijete oblikuje slovo trebalo bi istovremeno izgovarati i zvukove. To pomaže djetetu pri učenju jer istovremeno koristi nekoliko osjetila.

Napisala Kandace Barnes
 
Kandace Barnes je magistrirala patologiju govora i ima više od dvanaest godina iskustva kao govorni i jezični patolog. Povrh toga, gđa Barnes je koordinirala nekoliko programa čitanja i ravnateljica je programa Mind-Steps Reading Solutions (mentalni koraci za rješavanja problema s čitanjem).

Izvorni članak na engleskom jeziku nalazi se na   

http://www.mind-steps.com/assessments/10TIPS.htm